GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Her i Norge er det ikke sÄ veldig mye utstyr som er i kategorien «ultralett» og turutstyr spesialisert til lange turer.

Hva fÞler du mangler pÄ markedet i Norge av produkter og merker?

Hvilke produkter har du blitt nĂždt til Ă„ kjĂžpe fra utlandet for Ă„ tilfredstille dine krav?

Har selv kjÞpt bÄde sekk (fra Hyperlight Mountain Gear) og telt (fra Zpacks) for Ä komme ned pÄ akseptabel vekt og komfor til ordentlig lange turer.

Endret av Erlend GrĂžnning
Annonse
Skrevet

Utvalget av sekker, telt og quilter fÞler jeg er ganske dÄrlig her i Norden men ellers syntes jeg det er et ganske bra utvalg for Þvrig. NÄ er ikke min ultrallette side sÄ stor at jeg har kunnet forsvare og kjÞpe slikt utstyr fra USA da prisen blir altfor hÞy - svak krone og dertil dÄrlig dollar kurs hjelper heller ikke pÄ de siste Ärene :)

Du har allerede nevnt endel amerkianske merker som har mye og bredt utvalg, zpacks, hyperlight mountain gear, tarptent, Enlightened Equipment, Gossamer Gear, Mountain Laurel Designs (MLD). Alle disse har mye og stort utvalg innenfor ultralett og lett kategoriene.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vel egentlig ingenting som faller i kategorien ultralett, selv om jeg har byttet ut en del ting i lettere varianter opp gjennom Ärene. Det som slÄr meg etter Ä ha sett pÄ Erik Normark er at jeg ogsÄ kan pakke en sekk for 5-6 dager og komme ned i 10-12 kg, som da hadde blitt en tur med kun det nÞdvendige og lite av den "luksus"/komfort som jeg er vant til Ä ta med meg. Jeg kunne klart meg lenge med det, pÄ betraktelig lengre turer, men det som da hadde Þkt vekten i all hovedsak hadde vÊrt mat. SÄ blir jo spÞrsmÄlet, pakke 8 kg ekstra mat og komme opp i 18-20 kg, en vekt som vil reduseres daglig ettersom man spiser av lageret, eller bruke enda mer penger for Ä starte turen med 15-18 kg i stedet?

Jeg har jo sett pÄ ultralett, det mÄ innrÞmmes, men jeg ser jo at en del av dette utstyret ikke alltid er kompatibelt med mine 197cm, sÄ da blir det i en del tilfeller egentlig ikke aktuelt.

Ultralett mat, ja takk :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Ultralett er moro:-) Som reinsjeger har det gÄtt sport i Ä fÄ vekta pÄ sekken lavest mulig, uten at det (i for stor grad) gÄr ut over komfort og funksjonalitet. 

FĂžler at man kan fĂ„ tak i det meste her i Norge, men man kommer til et punkt der det blir sĂ„pass snevert at man mĂ„ handle i USA for Ă„ spare de siste 100’de grammene. Og da ryker pengene fort pga frakt, toll og svak krone som nevnt over her.. 

Kunne ha tenkt meg en norsk forhandler av Argali f. eks. 

Skrevet

Hva vi mangler? Vi mangler takhĂžyde!

SpÞk/alvor satt til side - utfordringen med hva vi mangler begrenses gjerne av at de "store" produsentene av ultralett utstyr egentlig er bittesmÄ firmaer med to-tre ansatte og kun salg gjennom egne nettsider. Populariteten er avhengig av rykter og litt flaks, reklamebudsjettene er heller magre. Av den grunn blir det vanskelig Ä se for seg at norske butikker skal ta inn smale merker til salg for et marked som kun eksisterer pÄ sÊre nettforum.

NÄr det er sagt - jeg kunne godt tenkt meg et bredere utvalg av 

1. sekker - fÄ inn alternativer til Osprey, slik som GraniteGear og andre. To faktorer som oftere forekommer pÄ UL-utstyr i forhold til tradisjonelle skandinaviske merker er topplokk - rulletopp med sidefesting kan jo vÊre et godt alternativ, og for de skikkelige nerdene - mulighetene til Ä ta ut ryggavstiver. 

2. Soveposer - fÄ inn quiltutvalg

3. Telt/tarp - Tarptent hadde vÊrt gÞy Ä se i norske butikker. 

NÄ er jeg ingen fantast - og jeg mÄ ogsÄ se langt etter en del produkter. Jeg er riktignok ikke like lang som @Truant76, han slÄr med meg 8 cm, men mye pÄ teltmarkedet for UL fordrer at man er under 1,80 meter..., det samme gjelder quilt ogsÄ... Men jeg ser etter lettere produkter av andre Ärsaker (jeg er ikke bygget som Rambo)----

• Liker 2
Skrevet
endred skrev (PĂ„ 8.10.2020 den 11.12):

Ultralett er moro:-) Som reinsjeger har det gÄtt sport i Ä fÄ vekta pÄ sekken lavest mulig, uten at det (i for stor grad) gÄr ut over komfort og funksjonalitet. 

Betyr dette at du lar vĂŠre Ă„ skyte reinsdyr? ;)

*Bare mÄtte..*

• Hehe 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.