GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var som pokker, men nĂ„ har jeg begynt Ă„ lure pĂ„ om truger kunne fĂ„ meg mer ut i skogen om vinteren. GĂ„r ikke pĂ„ ski frivillig, og det er sjelden gode forhold for fottur i Oslomarka vinterstid. SĂ„ derfor, altsĂ„, har tanken pĂ„ truger slĂ„tt rot đŸ€” Finner ikke sĂ„ mange ferske diskusjoner om emnet her pĂ„ forumet, ser ut som det var et hetere tema for 10-12 Ă„r siden. En god del av modellene som dukket opp som forslag i de dager finnes ikke lenger, og det kan vel ha skjedd noe nytt pĂ„ trugefronten i mellomtida... Ikke for det, det grunnleggende gjelder fortsatt - smĂ„ truger bĂŠrer ikke stor man pĂ„ puddersnĂž 😁

Er 194 cm og 85 kg netto, sÄ da bÞr jeg vel hvertfall holde meg unna alt under 30". PÄ den annen side er det fÞrst og fremst dagsturer i bymarka som er aktuelt, og det betyr ganske ulendt skog og ikke veldig tung sekk. Da er det kanskje ikke noen udelt fordel Ä ha altfor lange truger heller? Og sÄ er det det Ä finne en balanse mellom Ä kjÞpe noe dyrt som kanskje ikke blir sÄ mye brukt, eller noe litt for billig som ikke er noe gÞy Ä bruke. AltsÄ noe som er godt nok til at det er gÞy, men ikke sÄ dyrt at det aldri blir noe av. Tenker i utgangsunktet at 2000 er greit men 3000 er i overkant.

Noen synspunkter pÄ fordeler og ulemper med tradisjonell alurÞr med duk vs de formstÞpte sakene? Tubbs er vel fortsatt aktuell, MSR ser spennende ut (men koster kronasjer). Atlas er vel ogsÄ en gammel traver. Hva med TSL? Er ikke sÄ mye omtalt, kanskje mest fordi de holder til pÄ denne siden av dammen?

Mja, og sÄ er det vel fjellstÞvler str 47 som vil vÊre aktuelt fottÞy, sÄ mÄ ha greit romslige bindinger.

Ville sette stor pris pÄ litt veiledning fra mer erfarne trugegjengere - og beklager at tankene kom litt hulter-til-bulter!

Annonse
Skrevet

Etter litt mer research begynner jeg Ä komme opp med noen alternativer jeg tror kan funke. Ikke det at det er sÄ lett Ä finne noe sÊrlig utvalg pÄ lager nÄ, da, helt utafor sesong, men jeg har ikke hastverk.

• MSR Lightning Ascent 30" (evt m forlenger) ligger nok Ăžverst pĂ„ Ăžnskelista, men koster litt mer enn jeg er klar for Ă„ betale
  • Tubbs Mountaineer 36" ser ogsĂ„ veldig bra ut, men fortsatt litt i overkant prismessig. Kanskje litt mer sannsynlig Ă„ finne greie tilbud pĂ„.
  • Atlas Montane 35 er innafor pĂ„ pris og fortsatt bra selv om de ligger en klasse under de to ovafor. Litt skeptisk til "spring loaded" bindinger, selv om det sikkert er flere fordeler enn ulemper. Skepsisen har mest Ă„ gjĂžre med at endel klager pĂ„ at de kaster mye snĂž oppover baksida av beina.
  • TSL ser gjennomgĂ„ende fine ut (f.eks TSL 227 Snowhunter), men det ser ut som de lengste de har er 28".
  • Fimbulvetr Tankr-X er en outsider, ser spennende ut, men ikke lett Ă„ finne noe sĂŠrlig om dem.
Skrevet

Jeg bruker lette joggesko og ikke fjellsko nÄr jeg gÄr med truger. Bruker som regel bukse med gamasjkrok og strikk for Ä unngÄ Ä bli vÄt. 

Jeg er fornÞyd med mine Atlas truger som brukes mest i overgangen mellom vinter og vÄr.

• Takk 1
Skrevet

NÄ er jo enkelte av modellene du ser pÄ store, sÄ det er ikke sikkert det er noe poeng Ä pÄpeke dette, men uansett. Det er jo helt klart at kortere truger har sine fordeler der det er vegetasjon, men husk ogsÄ pÄ at snÞen, som oftest, vil vÊre lÞsere i skogen, enn i mer Äpne omrÄder.

• Takk 1
Skrevet (endret)
Blindgjenger skrev (19 timer siden):
  • MSR Lightning Ascent 30" (evt m forlenger) ligger nok Ăžverst pĂ„ Ăžnskelista, men koster litt mer enn jeg er klar for Ă„ betale
  • Tubbs Mountaineer 36" ser ogsĂ„ veldig bra ut, men fortsatt litt i overkant prismessig. Kanskje litt mer sannsynlig Ă„ finne greie tilbud pĂ„.

Jeg har de to Þverste i lista di i de stÞrrelsene du oppgir. Tubbsene bÊrer bedre enn MSRene i lÞs snÞ synes jeg, mens MSR-ene sitter mye bedre nÄr underlaget er hardt/isete og ujevnt. Tubbsene er avhengig av at du fÄr feste for klÞrne under skotuppen. Et eksempel er hvis du gÄr oppover-/nedoverbakke pÄ en av disse stiene som folk ogsÄ holder Äpne om vinteren, eventuelt gamle harde skispor, sÄ vil disse klÞrne ikke nÄ nedi. Da stÄr du plutselig pÄ et par glatte ski. Det samme kan gjelde i bratt isete terreng. MSR-ene fester rundt hele ramma og i tillegg pÄ tverrstagene under ramma samt pÄ klÞrne under skotuppen. De sklir sjelden for meg i hvert fall. PÄ grunn av de tykke rÞrene i Tubbsene og at de er 15 cm lengre (og ogsÄ noe bredere) vil bÊreflata bli stÞrre pÄ Tubbsene enn MSRene. De tykke rÞrene hjelper ogsÄ til pÄ bÊreevnen. MSRene kan som du nevner forlenges (jeg har disse ogsÄ), men det er ikke ideelt. Du forlenger truga bak, noe som lett fÞrer til at truga synker lengre ned foran enn bak i lÞs snÞ slik at truga tipper litt forover. Men hjelper litt gjÞr de, spesielt hvis du gÄr i dyp snÞ nedover en Ässide. Da ter den ekstra stÞtten bak fin Ä ha.

Merk at selv 36" egentlig ikke er stort nÄr det gjelder lÞs snÞ (for eksempel nysnÞ). Du synker nedi og det er tungt Ä gÄ. Men i skogsterreng er det mye bedre Ä gÄ i lÞssnÞen med truger enn med ski synes jeg. Det er mye lettere Ä gÄ akkurat hvor du vil med truger. Jeg bruker Oslomarka og RomeriksÄsene mye og velger stort sett alltid truger foran ski. Jeg liker Ä gÄ inn i skogen. Jeg synes milevis med skilÞyper fort blir kjedelig. FÞlger jeg et spor er det som regel et dyrespor (rev, hare, mÄr, mink, ekorn, snÞmus, rÞyskatt, orrfugl,...en sjelden gang noe mer sjeldent) for  Ä se hva dyret har foretatt seg, ikke et spor etter en lÞypemaskin der det eneste Ä observere er at maskinfÞreren har stoppet for Ä gÄ bak ei busk.

;-)

Endret av Skogens StĂžnn
  • Liker 1
  • Takk 1
Skrevet
Karita skrev (PĂ„ 12.9.2020 den 7.21):

Jeg bruker lette joggesko og ikke fjellsko nÄr jeg gÄr med truger. Bruker som regel bukse med gamasjkrok og strikk for Ä unngÄ Ä bli vÄt. 

Jeg er fornÞyd med mine Atlas truger som brukes mest i overgangen mellom vinter og vÄr.

Interessant. Blir ikke joggesko litt vel myke i bindingene? Ellers er det jo greit Ă„ kunne bruke skotĂžy etter temperatur, ja. Om jeg roter meg ut i -15 vil jeg nok gĂ„ for fjellstĂžvler 😊

Jeg regner med Ä bruke gamasjer om jeg ikke har vanntette bukser, sÄ skal nok greie Ä holde meg noenlunde tÞrr uansett snÞsprut, men jeg ser for meg at det muligens kan vÊre et irritasjonsmoment.

Skrevet
Larix skrev (PĂ„ 12.9.2020 den 9.07):

NÄ er jo enkelte av modellene du ser pÄ store, sÄ det er ikke sikkert det er noe poeng Ä pÄpeke dette, men uansett. Det er jo helt klart at kortere truger har sine fordeler der det er vegetasjon, men husk ogsÄ pÄ at snÞen, som oftest, vil vÊre lÞsere i skogen, enn i mer Äpne omrÄder.

Ja, har tenkt endel pĂ„ det. Som alle andre vil jeg ha smĂ„ truger med god bĂŠreevne 😁 De fleste ser ut til Ă„ mene at "for store" truger er bedre enn for smĂ„. Jeg har lange bein og 47 i sko, sĂ„ jeg tror jeg skal greie Ă„ hĂ„ndtere (eller blir det fotere?) relativt store truger. Men klart, tett vegetasjon bryr seg om stĂžrrelsen pĂ„ trugene, ikke kĂŠllen oppĂ„. Enkleste lĂžsning er vel Ă„ unngĂ„ tett vegetasjon i stĂžrst mulig grad - noe som faller meg ganske naturlig i alle fall 😊

Skrevet
Skogens StĂžnn skrev (PĂ„ 12.9.2020 den 11.46):

Jeg har de to Þverste i lista di i de stÞrrelsene du oppgir. Tubbsene bÊrer bedre enn MSRene i lÞs snÞ synes jeg, mens MSR-ene sitter mye bedre nÄr underlaget er hardt/isete og ujevnt. Tubbsene er avhengig av at du fÄr feste for klÞrne under skotuppen. Et eksempel er hvis du gÄr oppover-/nedoverbakke pÄ en av disse stiene som folk ogsÄ holder Äpne om vinteren, eventuelt gamle harde skispor, sÄ vil disse klÞrne ikke nÄ nedi. Da stÄr du plutselig pÄ et par glatte ski. Det samme kan gjelde i bratt isete terreng. MSR-ene fester rundt hele ramma og i tillegg pÄ tverrstagene under ramma samt pÄ klÞrne under skotuppen. De sklir sjelden for meg i hvert fall. PÄ grunn av de tykke rÞrene i Tubbsene og at de er 15 cm lengre (og ogsÄ noe bredere) vil bÊreflata bli stÞrre pÄ Tubbsene enn MSRene. De tykke rÞrene hjelper ogsÄ til pÄ bÊreevnen. MSRene kan som du nevner forlenges (jeg har disse ogsÄ), men det er ikke ideelt. Du forlenger truga bak, noe som lett fÞrer til at truga synker lengre ned foran enn bak i lÞs snÞ slik at truga tipper litt forover. Men hjelper litt gjÞr de, spesielt hvis du gÄr i dyp snÞ nedover en Ässide. Da ter den ekstra stÞtten bak fin Ä ha.

Merk at selv 36" egentlig ikke er stort nÄr det gjelder lÞs snÞ (for eksempel nysnÞ). Du synker nedi og det er tungt Ä gÄ. Men i skogsterreng er det mye bedre Ä gÄ i lÞssnÞen med truger enn med ski synes jeg. Det er mye lettere Ä gÄ akkurat hvor du vil med truger. Jeg bruker Oslomarka og RomeriksÄsene mye og velger stort sett alltid truger foran ski. Jeg liker Ä gÄ inn i skogen. Jeg synes milevis med skilÞyper fort blir kjedelig. FÞlger jeg et spor er det som regel et dyrespor (rev, hare, mÄr, mink, ekorn, snÞmus, rÞyskatt, orrfugl,...en sjelden gang noe mer sjeldent) for  Ä se hva dyret har foretatt seg, ikke et spor etter en lÞypemaskin der det eneste Ä observere er at maskinfÞreren har stoppet for Ä gÄ bak ei busk.

;-)

Du bruker mange ord for Ă„ si at jeg trenger dem begge đŸ€Ł

Men ja, MSRene er de jeg har mest lyst pÄ, bare ikke har lyst til Ä betale for... Tubbsene egner seg nok bedre til de idylliske dagene hvor sola skinner fra skyfri himmel pÄ trÊr dekket i nysnÞ, men realisten i meg innser at det mest sannsynlig blir flere dager med isete og ujevnt underlag, sÊrlig seint pÄ sesongen. Da vil definitivt MSRene vÊre bedre egnet. Og bÄde Lillomarka og Østmarka er bra kuppert, og det er ogsÄ noe som taler til MSRs fordel, vil jeg tro.

Men sÄ er jo folk stort sett fornÞyd med bÄde Tubbs og Atlas ogsÄ, da. Det er ikke sÄ lett dette her.

Skrevet
Blindgjenger skrev (1 minutt siden):

Men sÄ er jo folk stort sett fornÞyd med bÄde Tubbs og Atlas ogsÄ, da. Det er ikke sÄ lett dette her.

Jeg tror ikke du blir misfornÞyd med noen av de trugene du har pÄ lista di. Man venner seg fort til hvordan de virker under forskjellige forhold og finner sine egne teknikker for Ä omgÄ svakheter. Et godt tips er Ä bruke skistaver nÄr man gÄr pÄ truger, sÊrlig nÄr man bÊrer en tung sekk (men ingen ting i veien for Ä gÄ uten hvis man vil fÞle seg ekstra fri og ledig)

NÄr det gjelder tett kratt tror jeg ikke du vil merke noen sÊrlig forskjell med hensyn til lengden. Jeg synes i hvert fall ikke busker/kratt er noe problem Ä snakke om. Moderne truger sitter sÄpass fast at du kan styre retningen pÄ dem uten sÊrlig problem. PÄ tradisjonelle truger med tradisjonelle bindinger bruker man gjerne truger som gÄr ut i en spiss foran hvis man skal benytte dem i tett vegetasjon (Ojibwa-truger). Tradisjonelle trugebindinger sitter sÄ lÞst pÄ foten at det er umulig Ä styre retningen pÄ trugene ved Ä lÞfte og vri foten som man tildels gjÞr pÄ moderne truger. I tillegg har trugene gjerne en lang spiss "hale" som gjÞr at de holder retningen bedre og at friksjonen minskes nÄr man sleper dem. PÄ disse stikker spissen innimellom krattet der man vil at trugene skal gÄ.

;-)

• Liker 1
Skrevet
Skogens StĂžnn skrev (6 timer siden):

Jeg tror ikke du blir misfornÞyd med noen av de trugene du har pÄ lista di. Man venner seg fort til hvordan de virker under forskjellige forhold og finner sine egne teknikker for Ä omgÄ svakheter. Et godt tips er Ä bruke skistaver nÄr man gÄr pÄ truger, sÊrlig nÄr man bÊrer en tung sekk (men ingen ting i veien for Ä gÄ uten hvis man vil fÞle seg ekstra fri og ledig)

Staver er absolutt med i planen. Tenker Ä fÄ meg snÞtrinser til vandrestavene mine.

Ellers mĂ„ jeg vel pent vente til en butikk i nĂŠrheten fĂ„r inn et utvalg. Jeg ser MSR oppgir at bindingene tar opptil str 46, noe som (muligens) ikke holder til mine str 47 pailabber đŸ€”

Skrevet

Tittet pÄ truger for noen Är siden men endte med brede jaktski i stedet.  Med feller sÄ blir det godt feste,  men ikke sÄ god glid. Skaffet de fÞr Ä gÄ utenom lÞyper i marka.  

• Liker 1
Skrevet
borgern skrev (17 timer siden):

Tittet pÄ truger for noen Är siden men endte med brede jaktski i stedet.  Med feller sÄ blir det godt feste,  men ikke sÄ god glid. Skaffet de fÞr Ä gÄ utenom lÞyper i marka.  

Jeg har lyst pÄ truger av to Ärsaker; en er at jeg er udugelig pÄ ski, en annen er at jeg liker Ä ta bilder (og da er det greit Ä kunne stÄ stÞtt og Ä gÄ uten staver ved behov). Et tredje moment er at jeg gjerne vil komme meg ut pÄ seinvinteren ogsÄ, nÄr snÞen er for dÄrlig til Ä gÄ pÄ ski men fortsatt dyp nok til Ä gjÞre det trÞblete Ä gÄ pÄ beina. Til sistnevnte bruk ville antagelig noe forholdsvis lite og lett vÊre best egna.

Noen flere trugetanker:
TSL stĂžtter sko opptil str 58, sĂ„ der fĂ„r jeg hvertfall ikke noe problem med det 😁 Litt usikker pĂ„ om jeg har lyst pĂ„ sĂ„nne formstĂžpte plastikktruger, da. Kan hende de er i overkant brĂ„kete Ă„ gĂ„ med i kulda đŸ€” Bortsett fra det ser Highlander-serien deres ok ut, om enn litt smĂ„ til puddersnĂž. Men igjen, de er ikke sÄÄÄ dyre, sĂ„ da gĂ„r det an Ă„ se pĂ„ noen enklere Tubbser eller noe i stĂžrrelse flytebrygger til pudderbruk.

SÄh, tre par?! Hjelpes...

Bra det er en stund til sesongen starter sÄ jeg har litt tid Ä tenke pÄ!

Skrevet (endret)

Har lĂžpt i ring og sett pĂ„ stort sett de samme trugene omatt og omatt, og sĂ„ at MSR oppgir opptil str 48 pĂ„ Lightning Ascent pĂ„ sine egne sider (fant flere referanser til 46 andre steder). Mulig det er ulike utgaver av bindinger eller noe sĂ„nt - eller bare feil. Uansett, jeg snublet over et par til 3050,- inkl frakt sĂ„ da var det ikke sĂ„ mye mer Ă„ lure pĂ„ 😊

FÄr hvertfall god nok tid til Ä finne ut om de passer.

Endret av Blindgjenger
Skrevet (endret)
Blindgjenger skrev (24 minutter siden):

Har lĂžpt i ring og sett pĂ„ stort sett de samme trugene omatt og omatt, og sĂ„ at MSR oppgir opptil str 48 pĂ„ Lightning Ascent pĂ„ sine egne sider (fant flere referanser til 46 andre steder). Mulig det er ulike utgaver av bindinger eller noe sĂ„nt - eller bare feil. Uansett, jeg snublet over et par til 3050,- inkl frakt sĂ„ da var det ikke sĂ„ mye mer Ă„ lure pĂ„ 😊

FÄr hvertfall god nok tid til Ä finne ut om de passer.

Jeg har sko nr. 48 og bruker som sagt MSR Lightning Accent 30". Har faktisk 2 par, ett med de gamle bindingene og ett med de nye. Jeg kjÞpte ett nytt par da den ene bindingen pÄ de gamle rÞk pÄ grunn av en svakhet i konstruksjonen. De nye bindingene har blitt endret pga denne svakheten. Jeg har siden skaffet en ny binding til erstatning for den som rÞk. Gammel og ny binding gÄr om hverandre pÄ truga, sÄ nÄ har de gamle trugene en ny og en gammel binding.

;-)

Endret av Skogens StĂžnn
  • Hehe 1
Skrevet
Skogens StĂžnn skrev (1 time siden):

Jeg har sko nr. 48 og bruker som sagt MSR Lightning Accent 30".

Godt Ă„ hĂžre at det er flere som lever pĂ„ en stor fot 😁

Vi fÄr se om jeg fÄr gamle eller nye bindinger - de hadde bilde av de gamle i nettbutikken sin, men det behÞver ikke bety noe.

Skrevet

Bindingene holdt i flere Ă„r og hvis du viste hvordan jeg behandler trugene mine hadde du ikke brydd deg om det var gamle eller nye bindinger. OgsĂ„ greit Ă„ vite at det er veldig enkelt Ă„ bytte bindinger om du nĂ„ skulle trenge det. 😁

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Fikk dem med gamle bindinger, men det spiller mindre rolle. Det er null problem Ă„ fĂ„ plass til fjellstĂžvel i str 47. NĂ„ er det bare Ă„ vente pĂ„ at regnet melder overgang til snĂž 😊

MSR30.jpg

Endret av Blindgjenger
Skrevet (endret)
Blindgjenger skrev (33 minutter siden):

Fikk dem med gamle bindinger, men det spiller mindre rolle.

MSR30.jpg

Det er en del brukere som foretrekker disse bindingen fremfor de nye (De synes de sitter bedre pÄ skoen/foten mens de nye antagelig er bittelitt kjappere Ä ta pÄ). 

...just saying. ;)

Endret av Terka
  • Liker 2
Skrevet
Terka skrev (5 minutter siden):

Det er en del brukere som foretrekker disse bindingen fremfor de nye (De synes de sitter bedre pÄ skoen/foten mens de nye antagelig er bittelitt kjappere Ä ta pÄ). 

...just saying. ;)

Hehe, og jeg vet uansett ikke bedre 🙃 Litt omstendelige er de, og det kan kanskje bli litt i overkant med flappende gummistropper, men sĂ„ lenge de sitter skal jeg nok greie Ă„ leve med det.

Skrevet (endret)
Blindgjenger skrev (1 time siden):

Fikk dem med gamle bindinger, men det spiller mindre rolle. Det er null problem Ă„ fĂ„ plass til fjellstĂžvel i str 47. NĂ„ er det bare Ă„ vente pĂ„ at regnet melder overgang til snĂž 😊

MSR30.jpg

Jeg mener du har det jeg kaller nye bindinger. Det er ikke reimene oppÄ jeg sikter til, men plata under (ser ut som den er rÞd pÄ din, de gamle var grÄ/metallfarge). De gamle bindingene hadde et mer kantet hull i midten av denne plata, mens de nye (det jeg mener med nye) har et mer eller mindre rundt hull. Det var flere som hadde problemer med at denne plata brakk pÄ grunn av den mer kantete utformingen, deriblant jeg. Plata ble endret akkurat pÄ grunn av dette.

Mine ser ellers helt lik ut dine fra oversiden (bÄde de nye og gamle mine). De bindingene er veldig bra i bruk. For det fÞrste sitter de og for det andre er de veldig enkle Ä ta av og pÄ. Aldri noe tull med dem. Iser ikke, votter/hansker ikke noe problem. Passer alle sko jeg har.

Det finnes altsÄ gamle gamle bindinger, nye gamle bindinger og nye nye bindinger. Jeg mener du har nye gamle bindinger som jeg tror er best.

;-)

Endret av Skogens StĂžnn
  • Liker 1
Skrevet (endret)

SÄnn sÄ de gamle ut, og her ser du ogsÄ hvor problemet pleide Ä oppstÄ (etter mye hasardiÞs truging). PÄ de nye (inklusive nye gamle) er denne plata annerledes utformet. Jeg klarte heldigvis Ä fÄ tak i en ny (altsÄ en ny gammel), og den passer som hÄnd i hanske.

20190131_150521_DxO_450.jpg.9d47e1ce133dd50c03bb0007c2f1597d.jpg20190131_150541_DxO_450.jpg.b694c9449cc1c3297ab39363e0d4c189.jpg20190131_150550_DxO_450.jpg.bf6ad33d60ce86f88dd289c466b715b9.jpg

Endret av Skogens StĂžnn
  • Takk 1
Skrevet
Skogens StĂžnn skrev (29 minutter siden):

Det finnes altsÄ gamle gamle bindinger, nye gamle bindinger og nye nye bindinger. Jeg mener du har nye gamle bindinger som jeg tror er best.

😅

OK, sÄ nye gamle, altsÄ.

MSR binding2.jpg

MSR claw.jpg

MSR binding.jpg

Skrevet
Blindgjenger skrev (1 minutt siden):

😅

OK, sÄ nye gamle, altsÄ.

MSR binding2.jpg

MSR claw.jpg

MSR binding.jpg

Ja, du ser plata er mye breiere der min brakk, og hullet er mye rundere. Den gamle utformingen gjorde at de kunne brekke akkurat der hvor naglen sitter (men det skulle en del til, den andre har ikke spor av tretthetsbrudd sÄ vidt jeg har kunne konstatere)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Og de hjemmesnekra bindingene du ser her er en ekstra super-gammel type (tradisjonell type fra Canada). Det fine med denne bindingen er at man kan ta dem av og pÄ uten Ä hjelpe til med henda. De er best egnet til rimelig flatt terreng. Ikke noe Ä gÄ i bratt terreng og ur med, men det er jo ikke trugene de sitter pÄ heller (Ojibwe-type etter Ojibwe-indianerne, ogsÄ kjent som Chippewa-indianere, sydÞst Canada og nordre-Midtvesten hvor det jo er rimelig flatt)

spacer.png

Endret av Skogens StĂžnn
  • Hehe 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.