GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Snelle og sene til Shimano STC mini tele

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Da har jeg endelig fÄtt registrert meg her pÄ forumet etter Ä ha lest masse her i det siste.

Jeg har akkurat kjÞpt en Shimano STC mini tele 240cm, slukvekt 3-14g, og lurer pÄ om dere kan hjelpe meg Ä finne riktig snellestÞrrelse og sene/tykkelse. Grunnen til at det ble en teleskopstang er at den stort sett er med i sekken pÄ diverse dagsturer, hvor fisking ikke nÞdvendigvis er hovedfokus.  Det er som regel snakk om Þrretfiske i fjellvann, skogsvann eller i elv, og jeg er relativt fersk i gamet nÄr det kommer til innlandsfiske.

Jeg er nÄ pÄ jakt etter ei skikkelig snelle, og er usikker pÄ om jeg bÞr gÄ for stÞrrelse 1000 eller 2500. De snellene jeg har sett pÄ forelÞpig er:

Shimano Nasci

Shimano Ultegra 

Jeg ser ogsÄ at det er mange som anbefaler Shimano Stradic C14+ FB her inne, og den kan ogsÄ vÊre et alternativ, men den ligger nok i Þvre prissjiktet, men kan vÊre aktuell den ogsÄ.

Dilemmaet mellom stÞrrelse 1000 og 2500 gÄr pÄ at jeg gjerne kunne tenke meg en snelle som jeg ogsÄ kan bruke dersom jeg senere kjÞper meg en 9" Beastmaster eller Speedmaster. Det vil nok i sÄ fall bli en stang med slukvekt pÄ f.eks. 7-21g eller 5-25 eller noe sÄnt. 

De fleste av disse snellene er stort sett utsolgt pÄ de nettbutikkene jeg har sjekket, sÄ det blir nok Ä bestille fra utlandet med mindre de skulle fÄ inn igjen.

AngÄende sene sÄ gÄr jeg meg fullstendig vill blant alle merkene og stÞrrelser, men har forstÄtt det slik at det i hovedsak finnes to typer sener, mono og multi. Det jeg er mest usikker pÄ er hva jeg bÞr velge av tykkelse pÄ sene dersom jeg gÄr for det ene eller det andre, sene tykkelse for en 1000 snelle vs. en 2500 snelle osv.

HÄper noen kan gi noen tips. 

Annonse
Skrevet
sherlock skrev (47 minutter siden):

Hei,

Da har jeg endelig fÄtt registrert meg her pÄ forumet etter Ä ha lest masse her i det siste.

Jeg har akkurat kjÞpt en Shimano STC mini tele 240cm, slukvekt 3-14g, og lurer pÄ om dere kan hjelpe meg Ä finne riktig snellestÞrrelse og sene/tykkelse. Grunnen til at det ble en teleskopstang er at den stort sett er med i sekken pÄ diverse dagsturer, hvor fisking ikke nÞdvendigvis er hovedfokus.  Det er som regel snakk om Þrretfiske i fjellvann, skogsvann eller i elv, og jeg er relativt fersk i gamet nÄr det kommer til innlandsfiske.

Jeg er nÄ pÄ jakt etter ei skikkelig snelle, og er usikker pÄ om jeg bÞr gÄ for stÞrrelse 1000 eller 2500. De snellene jeg har sett pÄ forelÞpig er:

Shimano Nasci

Shimano Ultegra 

Jeg ser ogsÄ at det er mange som anbefaler Shimano Stradic C14+ FB her inne, og den kan ogsÄ vÊre et alternativ, men den ligger nok i Þvre prissjiktet, men kan vÊre aktuell den ogsÄ.

Dilemmaet mellom stÞrrelse 1000 og 2500 gÄr pÄ at jeg gjerne kunne tenke meg en snelle som jeg ogsÄ kan bruke dersom jeg senere kjÞper meg en 9" Beastmaster eller Speedmaster. Det vil nok i sÄ fall bli en stang med slukvekt pÄ f.eks. 7-21g eller 5-25 eller noe sÄnt. 

De fleste av disse snellene er stort sett utsolgt pÄ de nettbutikkene jeg har sjekket, sÄ det blir nok Ä bestille fra utlandet med mindre de skulle fÄ inn igjen.

AngÄende sene sÄ gÄr jeg meg fullstendig vill blant alle merkene og stÞrrelser, men har forstÄtt det slik at det i hovedsak finnes to typer sener, mono og multi. Det jeg er mest usikker pÄ er hva jeg bÞr velge av tykkelse pÄ sene dersom jeg gÄr for det ene eller det andre, sene tykkelse for en 1000 snelle vs. en 2500 snelle osv.

HÄper noen kan gi noen tips. 

Dette med snellestĂžrrelse er jo litt smak og behag, og litt avhengig av hvor mye og hvor tykk sene du bruker.

PÄ min STC Minitele 180cm (3-14g) og pÄ BeastMaster 165cm (1-11g) bruker jeg en Sedona i stÞrrelse 500, og den syns jeg passer perfekt til disse stengene. PÄ BeastMaster 270cm (3-14g) bruker jeg en Exage 1000, og den stÞrrelsen syns jeg ogsÄ passer bra. Noe stÞrre snelle en dette har jeg aldri savnet. Det er vel fÞrst og fremst pÄ sjÞÞrretfiske/laksefiske dette blir aktuelt.

Jeg bruker som regel alltid nylonsene i stÞrrelse 0,20mm eller 0,25mm og jeg velger ganske enkelt den jeg finner i nÊrmeste sportsbutikk. :) Multifilament har jeg ikke brukt pÄ mange Är, da jeg synes den slites alt for fort og at det er noe herk med knyting, kutting og bruk av nylonfortom. :) 

• Liker 1
Skrevet

PÄ den stanga ville jeg gÄtt for en snelle i str. 1000. Det meste fra Shimano er kurant. Mange mener dog man fÄr mer for pengene ved rimelige sneller fra Daiwa. Daiwa operer vel med en 2000 str ogsÄ. Jeg har ingen Daiwa selv, sÄ dette er «hear-say».

Jeg bruker nesten utelukkende multisnÞre, og synes det er uovertruffent. SÊrlig ved slukfiske. Etter mange Är med Fireline synes jeg jeg mister all kontakt med sluken om jeg forsÞker nylon. Skal du fiske mye med glidedupp eller markfiske i elv, kan mono ha sine fordeler. 

Skrevet

I likhet med TOT er jeg helt enig i at multisnĂžre er det beste til det meste av fiske.. Jeg har helt sluttet Ă„ bruke vanlig mono nylon..
Ellers er sneller fra Shimano aldri feil. Det finnes sikkert like gode sneller fra andre produsenter, i hvert fall i Þvre prisklasser, men kjÞper du ei Shimanosnelle er du sikker pÄ at du fÄr god kvalitet. Og til sÄpass lett fiske ville jeg valgt ei 1000-snelle.

Skrevet (endret)

Som de andre sier, 1000 str. passer :) 
Kikk pÄ Daiwa. Etter at det ble byttet importÞr sÄ er prisene fornuftige.
De 2 siste snellene jeg har kjĂžpt er Daiwa.
Har nok kjĂžpt min siste Shimano. (og jeg har hatt en del av de :) )
Daiwa Ninja er utrolig mye snelle for pengene forĂžvrig

Endret av tubbs
  • Liker 1
Skrevet
sherlock skrev (PĂ„ 15.8.2020 den 11.45):

BjĂžrn J skrev (16 minutter siden):

...men kjÞper du ei Shimanosnelle er du sikker pÄ at du fÄr god kvalitet.

Jeg kjÞpte en Shimano Catana 1000 FD (frontbrems) til min datter for en tid tilbake, og kjÞpte nylig enda en til meg selv for Ä ha pÄ hytta. Disse oppleves som meget gode sneller og jeg har ingenting Ä utsette pÄ dem. Mye for pengene. Pris hos SkittFiske var 799,- pr. stk.

• Liker 1
Skrevet
1 minute ago, ketilring said:

Jeg kjÞpte en Shimano Catana 1000 FD (frontbrems) til min datter for en tid tilbake, og kjÞpte nylig enda en til meg selv for Ä ha pÄ hytta. Disse oppleves som meget gode sneller og jeg har ingenting Ä utsette pÄ dem. Mye for pengene. Pris hos SkittFiske var 799,- pr. stk.

Jeg har 4 eller 5 Shimanosneller, det er svÊrt gode sneller av hÞy kvalitet, det har aldri vÊrt noe tull med dem. Min Twin Power 4000 er helt suveren  til sjÞfiske fra land, den oser kvalitet hele veien.
ABU Sorön har ogsÄ vÊrt pÄlitelig, og ei flott snelle. Jeg har ei lita Daiwa-snelle til fjellfiske, den er helt OK, men kvalitetsinntrykket er ikke i nÊrheten av Shimano.

• Liker 2
Skrevet

Takk for mange gode svar folkens 😀 Da ender jeg nok opp med Ă„ gĂ„ for en selle i stĂžrrelse 1000.

Ettersom jeg er sÄpass fersk sÄ tror jeg at jeg legger fra meg Stradic'en, og heller gÄr for en rimeligere snelle. Skal sjekke ut Daiwa og Catana. Tenker jeg tar meg en tur innom nÊrmeste sportsbutikk for Ä se hva de har utstilt i butikken.

Vil det vÊre mulig Ä kjÞpe en ekstra spole til de fleste sneller, eller er det typisk kun for de dyrere snellene? Tenkte kanskje jeg kunne prÞvd en spole med mono sene og en med multi snÞre. Hva vil i sÄ fall vÊre passende tykkelse pÄ multisnÞre pÄ en 1000 snelle? Etter det jeg har leste rundt om pÄ forumet her sÄ ser det ut som mange sverger til Fireline?

Skrevet

Ofte nÄ sÄ er det som regel de rimelige snellene man fÄr med 2 spoler av en eller annen merkelig grunn :)
Og en spole av hver er en fornuftig tanke.  Ved fiske i elv,duppfiske, bunnmeite o.l er det ikke lurt Ä bruke multifilament.
0,10 eller 0,12mm er glimrende tykkelse pÄ en 1000 snelle. Ikke heng deg opp i Fireline heller.
BÄde Sufix, Power Pro, Daiwa,Fins og Spidewireholder like god kvalitet.
Grunnen til at mange tilber Fireline er at det er den man fÄr i de fleste sportsbutikker som har A4 utvalg. :) 

• Liker 1
Skrevet
sherlock skrev (7 timer siden):

Vil det vÊre mulig Ä kjÞpe en ekstra spole til de fleste sneller, eller er det typisk kun for de dyrere snellene? Tenkte kanskje jeg kunne prÞvd en spole med mono sene og en med multi snÞre. 

NÄr det gjelder Shimano sÄ varierer det. Det fulgte med ekstra spole pÄ Exage 1000 FA, som ligger i det midtre prissjiktet, men det fulgte ikke med pÄ de litt rimeligere snellene jeg har, som Sedona, Catana og Alivio. Om det er mulig Ä kjÞpe til er jeg ikke sikker pÄ, men det gÄr an Ä sjekke opp med Elbe..

sherlock skrev (7 timer siden):

Hva vil i sÄ fall vÊre passende tykkelse pÄ multisnÞre pÄ en 1000 snelle? Etter det jeg har leste rundt om pÄ forumet her sÄ ser det ut som mange sverger til Fireline?

Som @tubbs  skriver er 0,10 eller 0,12 grei senetykkelse pÄ multifilament. Men et tips kan vÊre Ä legge 0,25 monosene innerst pÄ spolen slik at du slipper Ä bruke Ä fylle opp spolen med flere hundre meter med svindyr multifilament. :) 

sherlock skrev (8 timer siden):

Ettersom jeg er sÄpass fersk sÄ tror jeg at jeg legger fra meg Stradic'en, og heller gÄr for en rimeligere snelle.

Et tips nÄr det gjelder kjÞp av "rimeligere" sneller spesielt, er Ä velge en snelle med frontbrems. Bremseskivene pÄ frontbremssnellene litt stÞrre en pÄ bakbremssnellene, og det gir en jevnere bremseeffekt og gjÞr det lettere Ä fininnstille bremsen. Jeg mÄ pÄpeke at jeg kun har erfaring fra Shimano her. :) Til info sÄ bruker Shimano bokstavene "F" og "R" i navnet pÄ snellene sine for Ä angi "front" eller "rear".

• Liker 2
Skrevet (endret)
ketilring skrev (1 time siden):

Men et tips kan vÊre Ä legge 0,25 monosene innerst pÄ spolen slik at du slipper Ä bruke Ä fylle opp spolen med flere hundre meter med svindyr multifilament. :) 

Godt tips :)
Husk ogsÄ Ä bruk en fortom pÄ 50-70cm av enten fluorocarbon eller monofilament om du bruker tynn multifilament.
Om du planlegger Ä duppfiske/fiske med mark pÄ bunnen en del og kun har en spole sÄ gÄ for en god monofilament alà Stroft GTM.
Multifilament er dÄrligere egnet til duppfiskebunnfiske enn en god monofilament er til slukfiske :) 

Endret av tubbs
  • Liker 1
Skrevet

Hva er den store fordelen med Ä bruke monesene til backing pÄ spolen? For meg hÞres det bare ekstra tungvint ut og det er mye raskere og bare snurre et par runder med teip isteden. 110m fireline klarer seg jo i lange baner til normalt Þrret fiske...

Bruker heller aldri noe fortom pÄ fireline og har aldri erfart noen problemer med at den ryker nÊr sluk/spinner/wobbler. Derimot er jeg enig i at sener som fireline skades generelt raskere en mono og jeg kapper derfor ofte av 15-20cm etter litt bruk.

Jeg har selv vĂŠrt innom mye annet multi en fireline men har hatt mye dĂ„rlige erfaringer. Suffix sene syntes jeg altfor ofte krĂžllet og floket seg, diverse «tvinna» multi har jeg ogsĂ„ vĂŠrt innom men disse ogsĂ„ slo ofte knuter og lĂžkker pĂ„ seg. Tror mange multisener ofte krever veldig gode og nĂžyaktige sneller og god teknikk. Derimot med fireline funker det pĂ„ alle sneller og er langt mer tilgivelig pĂ„ dĂ„rlige kast og teknikk. Er derfor jeg egentlig anbefaler fireline da det funger enkelt, gir lange kast, og tĂ„ler mye. Jeg er lei av Ă„ knote med utstyr pĂ„ fisketur 😁 

• Liker 1
Skrevet
Tor-Erik-L-77 skrev (5 minutter siden):

Hva er den store fordelen med Ä bruke monesene til backing pÄ spolen? For meg hÞres det bare ekstra tungvint ut og det er mye raskere og bare snurre et par runder med teip isteden. 110m fireline klarer seg jo i lange baner til normalt Þrret fiske...

Hvor tykk teip bruker du @Tor-Erik-L-77 ?
Skal man f.eks bruke 110-150 meter 0,10 multi pÄ en 2500 snelle sÄ blir det veldig mange runder teip.
Og det blir jo aldri jevnt. Noe som igjen gjÞr at tynn multisene legger seg pÄ skeivt

Skrevet
4 minutes ago, tubbs said:

Hvor tykk teip bruker du @Tor-Erik-L-77 ?
Skal man f.eks bruke 110-150 meter 0,10 multi pÄ en 2500 snelle sÄ blir det veldig mange runder teip.
Og det blir jo aldri jevnt. Noe som igjen gjÞr at tynn multisene legger seg pÄ skeivt

Jeg bruker enten elektriker teip eller sports-tape - kan ikke si jeg har merket noen stor forskjell. Akkurat hvor mange runder som man trenger vil jo avhenge av type snelle/spole og tykkelse pÄ teip sÄ man mÄ nesten bare prÞve seg litt frem. PÄ 1000/1500 sneller er det vanligvis ikke mer en 3-4 runder som skal til mens endel mer mÄ pÄregnes pÄ 2500. Da regner jeg ut fra 0.12mm fireline. NÄr det kommer til at sene legger seg pÄ skeivt fÞler jeg det er et litt overdrevent problem. Hvis det legger seg litt skeivt sÄ pÄvirker det i verste fall bare de fÞrste lagene og retter seg opp av seg selv og de nederste lagene pÄ spolen blir jo svÊrt sjeldent eksponert. Et langt stÞrre problem mener jeg er Ä fylle for mye sene pÄ spolene noe som jeg ser som et mer vanlig feil mange gjÞr. SÄ tror jeg type multisene har endel Ä si, sÄkalt braided eller tvunnet sene skjÊrer seg oftere gjennom lagene og er kanskje mer utsatt? 

Skrevet (endret)
Tor-Erik-L-77 skrev (54 minutter siden):

Et langt stÞrre problem mener jeg er Ä fylle for mye sene pÄ spolene noe som jeg ser som et mer vanlig feil mange gjÞr. SÄ tror jeg type multisene har endel Ä si, sÄkalt braided eller tvunnet sene skjÊrer seg oftere gjennom lagene og er kanskje mer utsatt? 

Ja, jeg bruker som regel 0,16-0,18 mono som backing pÄ sneller fra 1000 til 2500. Minsker sjansen for at multi skjÊrer ned i backing.   Dagens multi er heldigvis mye bedre enn pÄ begynnelsen.  NÄ fÄr man jo multi som sÄ og si er rund.
1-1,5mm fra   spolekant ned til multin er vel en ok tommelfingerregel. Da hemmes ikke kastelengden og man sliper  backlash.  :) 

Endret av tubbs
  • Liker 1
Skrevet

Jeg bruker som regel ganske tjukk mono innerst. Da har man noe Ä gÄ pÄ om en «drÞmmefisk» rent teoretisk skulle dra ut all multien ... 

Skal man fÄ det perfekt, sÄ sneller man fÞrst pÄ multien og sÄ avslutter man med tjukk mono til riktig nivÄ. Deretter snus snÞret. Dette er selvsagt enklest om man har to andre, stÞrre sneller man kan sveive det over pÄ. Men en drill med en ketsjupflaske eller tilsv gjÞr samme nytte. 

• Liker 1
Skrevet
TOT skrev (1 time siden):

Jeg bruker som regel ganske tjukk mono innerst. Da har man noe Ä gÄ pÄ om en «drÞmmefisk» rent teoretisk skulle dra ut all multien ...

Jeg bruker multi pga at den er tynn sÄ den kaster langt samt at den ikke strekker seg sÄ man har godt tilslag :) 
Folk snakker om bruddstyrke og da klĂžr jeg meg i hue.
Hva er sĂ„ viktig med ekstrem bruddstyrke?   Noen som skal heve BlĂŒcher ?
Karpefiskere verden rundt bruker fortommer mellom 15 og 20 lb.  AltsÄ mellom 6,8 og 9kg pÄ fisk 
som veier over 30kg. 
Se ogsÄ pÄ laksefiskere og fortommen de bruker under fluefiske. (Her er @Espen Ørud ca 400 ganger bedre enn meg)
Til alle dere som tror at bruddstyrke pÄ 7kg trengs pÄ normal Þrret gjÞr ett forsÞk:
Ta og fest multin pÄ en bÊrepose med 2kg i og prÞv og lÞft den opp fra gulvet med stanga!
Lykke til, stangtuppen knekker fÞr sena ryker 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Sant det @tubbs det er vel ikke bruddstyrken fÞrst og fremst med tanke pÄ stor fisk som er viktig. Jeg tenker mer at ei sene med litt hÞy bruddstyrke tÄler litt mer slitasje og rykking ved bunnnap en de aller tynneste utgavene samt sÄ fyller en litt tykkere multi noe raskere opp spolen, skjÊrer seg mindre ned i underliggende lag pÄ spolen og floker/knuter seg mindre. Det er derfor jeg bruker f.eks 0.12 mm fireline. Hadde jeg bare sett pÄ bruddstyrke ut i fra fisken sÄ kunne jeg brukt 0.06mm :) NÄr det gjelder kastelengde syntes jeg i grunn det ikke er noen stor praktisk forskjell i kastelengdene til Ä forsvare det mÄlt mot andre ulemper. 

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 1
Skrevet

Her brukes det og bare 0,12mm Fireline (med mono innerst for Ä fylle snella...).
Jeg fisker i elv, tjern, store/smÄ ferskvann og fjellvann, med en Shimano STC Spinning 210/240 3-14g med 2500-spole og syntes det virker sÄ bra at jeg kommer ikke til Ä bytte sene med det fÞrste, Fireline er knall! Eneste jeg har kjÞpt er en liten spole med 50m flourcarbon, som kan brukes som fortom ved behov, men den har ikke blitt brukt enda.

Fordel med kraftig bruddstyrke er nÄr jeg setter meg fast og kan surre sena rundt hÄnda og prÞve Ä dra dritten lÞs for Ä kanskje redde sluken. Funker ikke det, sÄ ryker den. Jeg setter ofte fast sluken og ryker sena, sÄ har ikke noe stort behov for Ä tenke pÄ slitasjen pÄ sena... -_-

• Liker 1
Skrevet
tubbs skrev (3 timer siden):

Jeg bruker multi pga at den er tynn sÄ den kaster langt samt at den ikke strekker seg sÄ man har godt tilslag :) 
Folk snakker om bruddstyrke og da klĂžr jeg meg i hue.
Hva er sĂ„ viktig med ekstrem bruddstyrke?   Noen som skal heve BlĂŒcher ?
Karpefiskere verden rundt bruker fortommer mellom 15 og 20 lb.  AltsÄ mellom 6,8 og 9kg pÄ fisk 
som veier over 30kg. 
Se ogsÄ pÄ laksefiskere og fortommen de bruker under fluefiske. (Her er @Espen Ørud ca 400 ganger bedre enn meg)
Til alle dere som tror at bruddstyrke pÄ 7kg trengs pÄ normal Þrret gjÞr ett forsÞk:
Ta og fest multin pÄ en bÊrepose med 2kg i og prÞv og lÞft den opp fra gulvet med stanga!
Lykke til, stangtuppen knekker fÞr sena ryker 

Da jeg snakket om tjukk mono over her, var det fÞrst og fremst som alternativ til tape, hyssing mv som fyll innenfor hovedlina. Monoen vil i motsetning til tapen, i ekstremsituasjoner, kunne bidra aktivt i kjÞring av fisk. Og er det noe du vil unngÄ ved fiske, sÄ er det at en fisk tÞmmer snella for snÞre! Dette er selvsagt mest aktuelt ved laksefiske, men jeg har vÊrt rimelig langt ute pÄ backingen med Þrret pÄ enhÄnds ogsÄ. 

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.