Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til sovepose


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg trenger tips til en god og varm sovepose. Jeg fryser veldig lett og er ikke interessert i å ha det kaldt i løpet av natta. I begynnelsen av april fikk jeg låne warmpeace viking 900, veldig god pose, men våknet av at jeg var kald. Jeg har posen til forsvaret som heter Carinthia Defence  4, og den er ikke noe å skryte av. Posen jeg skal investere i skal i utgangspunktet bli brukt vår, sommer og høst. Fikk godt innrykk av warmpeace posen og har derfor vurdert både, WARMPEACE SOLITAIRE 1000 og WARMPEACE VIKING 1200. Har dere noen erfaringer med disse posene? Er det verdt å betale 1600 kr mer for 2 grader høyere T-comfort? Eventuelt tips om andre gode dunposer. Posen skal brukes av meg som er 163 cm og jeg ønsker en varm pose! Takk på forhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har testet både Viking og Solitaire og vil nok si at sistnevnte ligger et hakk eller to over når det gjelder dunkvalitet og er generelt mer forseggjort. 

Når det er sagt: Viking 900 burde egentlig holde i massevis til bruk i sommerhalvåret. 

Brukte du et godt liggeunderlag med høy nok R-verdi? Selv den varmeste sovepose blir kald med et dårlig underlag. Andre ting man må tenke på med dunposer er at de må luftes/ristes godt før bruk slik at duna for fordelt seg godt, hvis ikke kan man få ‘kuldebroer’. Posen må heller ikke være for lang, da man får unødvendig mye luft som må varmes opp. Og så har vi selvfølgelig dette med å spise godt, ikke ha på for mye klær i soveposen etc., etc..

Endret av ketilring
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ha det varmt og sove godt i begynnelsen av natten, men så mot kl 4-5 våkner jeg og er kald. Selv om jeg har sovepose som har t-comfort på under 0, og det er 10 grader i luften. Og et liggeunderlag som er tilstrekkelig varmt. Det jeg antakeligvis opplever er en kombinasjon av kroppstemperaturen er på sitt laveste i døgnet, samtidig som jeg begynner å bli urolig og dermed dytter den varme luften ut. En sovepose genererer som kjent ingen varme, den bare holder på den du genererer. Da må luften varmes opp på ny. Jeg har egentlig løst dette ved å alltid ha med meg fjellduk. Da brer jeg bare den over soveposen om jeg begynner å fryse. Jeg bruker Jerven extreme, men jeg vet mange som har samme erfaring med Jerven hunter (et lite vektbesparingstips her: Om du bruker kortere liggeunderlag enn 180, og ikke er over 170 så kan jerven hunter mini være et alternativ den er 94x186cm mot hunters 102x220cm).

Utenom det så har jeg ikke noen konkrete tips om sovepose. Jeg hadde warmpeace viking 600. Jeg solgte den og kjøpte western mountaineering megalite for å få litt mer plass inni, og samtidig spare litt vekt. Har litt begrenset erfaring enda, men jeg har ikke fryst i den hittil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var utetempearturen der du overnattet i begynnelsen av april?  Warmpeace wiking har T Limit (Mann): -14°C og T Comfort (Dame): -7°C som oppgitte temperaturgrenser. 

Om du var nær eller langt unna posens temperaturgrenser er relevant for hvor du er ift de temperaturgrenser som oppgis på soveposer. I tillegg påvirker hvordan man bruker posen mye om den oppleves som varm nok eller kald.

Ting som alerede er nevnt:

  • God isolasjonsevne på underlag, dette påvirker veldig mye (dun komprimeres under deg og isolerer da lite nedover)
  • Størrelse på posen, for stor pose gir mer luft å varme opp i posen.
  • Være varm når når du legger deg (posen gir ikke aktiv varme), gjerne spise litt før du legger deg for å gi kroppen energi å forbrenne.

Andre ting som påvirker mye.

  • Snurpe sammen den indre kanalen skikkelig godt runt halsen, og snurpe samme hetta godt. E(r det åpninger her så er det mye utskrifing av luft  inne i soveposen, spesielt når du beveger deg.)
  • Bruke lue på hodet i soveposen.
  • Ha på klær inne i soveposen, ekstra varme sokker (om man fryser lett på føttene), gitt at soveposen har plass til ekstra klær uten å presse sammen posens isolasjon.
  • Bruke varmeflaske i sovposen (tilfører ekstra varme over tid.)
  • Utvendig temperatur vs posens temperatur, som nevnt innledingsvis.

 

Med pose som tar utgangspunkt i om du sover kaldt eller varmt, så påvirker  alle faktorene over (og flere) om soveposen oppleves som varm nok eller om den blir kald. Det gir også mange muligheter til å regulere temperaturen bra.

 

To bilder nedenfor for å ilustrere forskjellig bruk av nakkebaffel og hettekrage som påvirker mye hvor varm en sovepose oppleves.

image.png.8641d01da05854bd17c05409f8d57608.png

Bilde lånt herfra: https://www.snowys.com.au/blog/5-toasty-tips-to-make-your-sleeping-bag-warmer/

image.thumb.png.b1bdd80a245a13337d2bb14d9944a115.png

Bilde lånt herfra: https://engearment.com/sleeping-bag/mountain-hardwear-lamina-15of-sleeping-bag-low-temps-high-comfort/

 

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
christinalundl skrev (På 2.5.2020 den 18.51):

Hei. Jeg trenger tips til en god og varm sovepose. Jeg fryser veldig lett og er ikke interessert i å ha det kaldt i løpet av natta. I begynnelsen av april fikk jeg låne warmpeace viking 900, veldig god pose, men våknet av at jeg var kald. Jeg har posen til forsvaret som heter Carinthia Defence  4, og den er ikke noe å skryte av. Posen jeg skal investere i skal i utgangspunktet bli brukt vår, sommer og høst. Fikk godt innrykk av warmpeace posen og har derfor vurdert både, WARMPEACE SOLITAIRE 1000 og WARMPEACE VIKING 1200. Har dere noen erfaringer med disse posene? Er det verdt å betale 1600 kr mer for 2 grader høyere T-comfort? Eventuelt tips om andre gode dunposer. Posen skal brukes av meg som er 163 cm og jeg ønsker en varm pose! Takk på forhånd. 

Kjøpte du en av posene? Isåfall, hva synes du?  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.