Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimen oktober


mavo

Anbefalte innlegg

Hej,

Jeg har flere været på vandretur i Jotunheimen omkring Gjende men altid om sommeren (i juli). Jeg overvejer at arrangere en tur i slutningen af oktober. Er der nogen der kan fortælle mig om sne forhold i området i slutningen af oktober, hvornår starter det med at sne i området? Er der andre forhold der er anderledes i oktober end om sommeren som jeg bør tænke over?

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

På toppene kan snøen legge seg når som helst. Det er sjelden at man skriver oktober uten at det ligger snø over 2000 meter, men denne høsten er foreløpig varm. Hvorvidt det kommer snø lavere ned kan selvsagt variere fra år til år, og ikke minst når i oktober du går. I begynnelsen er nok hytte-til-hytte-turer mulig, mens mot slutten kan det holde hardt. Merk også at det er dårligere tilgang på hytter, båter, kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd snømengder relativt tidlig i oktober som gjør gåingen til et kav og et slit. Stiene forsvinner, merkingen forsvinner delvis. Jeg har også opplevd oktober hvor det meste av måneden har vært snøfri bortsett fra enkelte dryss i høyden.

Som Tom sier er det veldig mildt i Sør-Norge så langt denne høsten, og det er også meldt slik inn i oktober måned de første dagene. Men det kan fort snu. Nord-Norge har allerede opplevd litt mer vinterlige temperaturer med nysnø og en god del minusgrader om nettene.

Det er ikke mer enn noen få år siden vinteren kom til Valdres 14.10 og ble værende. Temperaturen ukene forut er heller ikke nødvendigvis noen god indikator. Oktober er en måned hvor alt er mulig, men dagene er relativt korte og temperaturene er definitivt ikke sommerlige lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for hjælpen:)

Da jeg aldrig har været i fjeldet udenfor juli så undersøger jeg stadig om det er realistisk for os at tage turen. Vi skal muligvis med offentlig transport fra Oslo til Gjendesheim, hvordan er mulighederne for at komme til og fra Gjendesheim med offentlig transport i oktober? Kører busserne hvis der er faldet sne? Eller hvilken by er nemmest at komme til med offentlig transport i oktober?

Jeg kunne godt tænke mig at gå fra Gjendesheim til Memurubu (nede langs Gjende) og så gå op mod Surtningssui og så retur til Gjendesheim. Vi har fuld oppakning med og har ca. 6 dage.

Jeg kunne forestille mig at mange steder vil det være problematisk at gå hvis der er nyfalden sne hvor det ellers er nemt at gå om sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror DNT setter opp Buss fra Oslo til Gjendesheim i forbindelse med høstferien (neste uke), men etter det går det så vidt meg bekjent INGEN buss i retning Gjendesheim. Tipper løsningen blir en taxi fra f.eks. Vågå / Randsverk e.l. eller fra Beitostølen. Det er nokså dyrt, men er man flere voksne til å dele regningen, kan det hende at det blir en spiselig pris pr. person (man trenger da også transport ut igjen). Gjendesheim tror jeg stenger 8. oktober. Bessheim skal visstnok ha åpent videre utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge linket her ser det ud til man kan komme til Beitostølen,

http://www.nor-way.no/nbeweb/show.do?page=273&url=ruter/t/160.htm

men ja derfra er der også langt... Man kunne jo starte turen med at gå fra Beitostølen til Gjendesheim, det ville vel tage 2 dage?

Hvor kan man ellers komme til med bus i området? Er Lom eller Krossbu bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mavo, ja du kan komme med buss til Beitostølen hele året. Lom er ikke noe bedre utgangspunkt. Du kunne tatt taxi fra Beitostølen til Bygdin (det tar ca. 10 min å kjøre og kan ikke koste allverden) og starte der, enten via Torfinnsbu mot det indre Jotunheimen (Gjendebu) eller via Valdresflya mot Gjendesheim (men da går andre etappen langs veien, det er ingen sti fra toppen av Valdresflya på hitsiden av Leirungsåe ned til Gjendesheim. Den første etappen legger du gjennom Fagerndalen). Men vær obs på at uansett så er hyttene stengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne forestille mig at mange steder vil det være problematisk at gå hvis der er nyfalden sne hvor det ellers er nemt at gå om sommeren?

Litt nysnø kan resultere i at steiner og berg blir glattere enn ellers. Man bør med andre ord utvise forsiktighet i bratte skråninger og i nærheten av stup. Hvis man skal klyve og klatre, blir det vanskeligere å få gode tak, og forskjellene i terrenget utviskes. Du vet ikke med sikkerhet om du tråkker på tørr lyng eller på en stein med glasert is. Litt mer snø (20 cm+) gjør at det blir tyngre å komme seg fram. Det kan fort bli slitsomt å vade seg gjennom snøen under slike forhold. Vanntette bukser, gamasjer eller fjellstøvler med høye skaft er en klar fordel. Enda mer snø gjør at man enten bør holde seg hjemme eller ta med et par ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer snø (20 cm+) gjør at det blir tyngre å komme seg fram. Det kan fort bli slitsomt å vade seg gjennom snøen under slike forhold.

Blir veldig fort slitsomt ja! Og så fordeler ikke nysnøen seg jevnt i terrenget akkurat i fjellet. 10cm nysnø i lettgått terreng, kan fort være 50 cm+ i en leside. :shock:

Husker en tur til Leirungskampen 10.10.2004. Oppe i Leirungsdalen var det lett å gå til tross for rundt 10 cm nysnø. Da vi skulle opp nordflanken på Leirungskampen begynte moroa. Stadig vekk sank vi ned til knærne, og selvsagt skled vi litt ned igjen også. Det ble en tung og lang bakke! Beskrivelse og bilder fra den turen ligger her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1937&highlight=leirungskampen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusind tak for hjælpen.

Jeg tror vi vil satse på at tage op til Beitostølen og så fornemme hvordan det ligger med sne og vejr, og så evt gå derfra mod gjende og retur.

Vi plejer at anvende en Trangia med sprit, vil det være en dårlig løsning i oktober? Jeg har aldrig prøvet sprit i kulde, men vi tage selvfølgelig rigeligt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei er nok ikke blant dem som har gått mest i fjellet i oktober og det er umulig å spå i hvordan været utvikler seg, men av erfaring vet jeg at når det går mot fullmåne i begynnelsen av oktober kan det fort bli betydelig kaldere enn de temperaturene vi ser nå om dagen. Da med snø som resultat om det kommer nedbør. Etter en snøfri tur over 2300 sist helg vil jeg imidlertid anbefale å ta sjansen. For meg er det helt uforstålig at "fjellet stenger" så tidlig når det er så utrolig flott om høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at fjellet "stenger" for tidlig - f.eks. var det nå den 1 oktober en fantastisk dag i fjellet, også med usedvanlig høy nattetemperatur for årstiden - MEN - vår danske venn snakker om slutten av oktober, og da begynner det å bli seint - iallefall i høyereliggende del av Jotunheimen - og det hjelper heller ikke at dagene da begynner å bli svært korte - slik at det blir korte ettermiddager ute og lange kvelder inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellet stenger aldri...

Hehe - neida, men poenget var vel at kollektivtransport og overnattingsteder avslutter sesongen for tidlig, derav anførselstegnet.

På den annen side er det sannsynligvis slik at ovennevnte forhold gjenspeiler etterspørselen - folk går gjerne i kø i juli/august, men etter midten av september er det bare en og annen fjellvandrer pluss noen rypejegere å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager på det sterkeste at jeg kom i skade for å si at fjellet "stenger". Har lagt ved et bilde for å illustrere hvordan dette kan løses (om man kommer altfor sent en mørk kveld i slutten av september) og ja... er også enig i at dette ikke er en optimal teltplass.. :wink:

post-1824-133474438098_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bussen stopper i sørenden. Det er vel noe slikt som snaut 20 km derfra og inn til Bygdin, på vei. Tar deg sikkert rundt 4 timers monoton gange.

Alternativt kan du stoppe i vestenden av Tyin. Tar nok vel så lang tid, men her går du i terrenget. Fra Tyin kan du bestille taxi inn til Bygdin (forutsatt at veien ikke er igjensnødd).

Bildet er for øvrig tatt utenfor Leirvassbu med Kyrkja (2032 moh.) i bakgrunnen.

PS! Det er ingen regulære stopp mellom Øvre Årdal og Tyinkrysset, så du må i alle fall si fra til buss-sjåføren at du vil av oppe på Tyin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.