Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Optimus 111


Anbefalte innlegg

Har akkurat fått tak i en Optimus 111. Vet egentlig ikke så veldig mye om forvarming, tenning og justering så hadde vært supert om noen kunne sagt litt om det, samt andre tips og triks. Nå har jeg ved å kikke på noen bilder funnet ut at dette mest sannsynlig er en stillebrenner. Hva er egentlig forskjellen på disse, og hva er ulemper og fordeler med dem? Hvordan er det med drivstoff til disse? Noen bruker lampeolje, men i denne tanken er det en skvett igjen som lukter veldig likt tennvæske, men det er kanskje det samme. Håper å få igang primusen snart! 

20190715_164355.jpg

20190715_164419.jpg

20190715_164423.jpg

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med en kjempefin "ny" Optimus 111. Selve brenneren på denne ser velholdt ut, og burde fungere godt for deg i mange år.

Tenning (ved bruk av parafin som brennstoff og rødsprit til forvarming):
Fyll skålen nederst på brenneren med rødsprit. Tenn på og la alt brenne opp. 
Pump trykk på tanken (20 ganger var forsvarets mantra), sett i rattet og skru opp til det kommer frem fordampet parafin og tenn på.
Primusen burde nå brenne med en blå fin flamme. 

Ja, du har stillebrenner på din primus. Det er en viss forskjell konstruksjonsmessig, bråkebrenneren er konstruert mer åpen og har en annen flammespreder i toppen. Stillebrenneren ble i sin tid utviklet for bruk i husholdningen. Dette var før elektrisitet ble vanlig og folk hadde vedkomfyr på kjøkkenet. En primus var da et stort fremskritt for enkel matlaging, særlig i den varme årstiden. Full fyr på vedkomfyren i sommervarmen må ha gjort kjøkkenet til en badstue. Stillebrenneren har et mye lavere lydnivå og var nok langt mer behagelig å ha på kjøkkenet enn bråkebrenneren.

Noen fordeler og ulemper er det selvfølgelig alltid. Fordelene med stillebrenneren kontra bråkebrenneren er primært lydnivået. Jeg foretrekker stillebrenner i teltet fordi lydnivået er mer behagelig. Ulempene med en stillebrenner er at den tåler mindre vind før forbrenningen blir feil enn bråkebrenneren. Over tid er også flammepsrederen på stillebrenneren mer utsatt for å brenne i stykker. Dvs at etter mange timers og års bruk blir godset mellom hullene i flammesprederen tynnslitt og smuldrer opp slik at godset mellom enkelte hull kan falle ut. Jeg har opplevd dette med min eldste 111. Ny flammespereder løste saken.

I forhold til varmeffekt har jeg ikke hørt om noen som har klart å måle forskjell i varmen som blir gitt av en bråkebrenner kontra en stillebrenner. 

Jeg bruker kun ren parafin som brennstoff. Jeg kjøper da kanner med Fritidsparafin fra Cirkle K, eller kanner med D60 fra Esso/Shell. Dette er typer parafin som fungerer godt også i temmelig streng kulde om vinteren. Jeg bruker rødsprit til forvarming. Det er også mulig å bruke renset bensin på din brenner. To merkbare fordeler er da at sølt brennstoff fordamper raskt bort uten å sette igjen lukt eller oljete flekker, og at bensin også kan brukes til forvarming.  

Jeg har dessverre ingen bilder av bråkebrenner tilgjengelig, men om du googler det så dukker det opp flust av bilder.

 

Endret av Gisle Uren
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for godt svar! Veldig artig med disse gamle brennerne som har holdt koken i mang år! Måtte jo prøve primusen igår, og jammen brant den! Var litt vind, så kom litt gule flammer og HV-bål innimellom, men ellers fungerte den helt greit. Første gangen jeg skulle prøve ble den nok forvarmet litt for lite, for da fant det brennstoff nedover mot forvarmingsskåla, uten å brenne. Men med litt skikkelig forvarming kom den igang, skikkelig artig! Må prøve å få laget meg en flaske til å ha rødsprit i, for det blei litt knotete med en stor flaske😉 Gleder meg til å dra på tur med denne brenneren jeg nå!😊 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med en skikkelig 111!

Slik sitronformet flaske som det har vært sitrondråper i er helt topp til forvarmingssprit.  259355_1_xnl.jpg

I forhold til sot så er rødsprit tillsatt 10-20 % metanol (kjempegiftig!) helt sotfritt.  

Endret av dsk
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har gått over til å bruke denne typen flaske til rødsprit. Fikk tips av en turkamerat for noen år siden og har falt helt for løsningen. Flasken har hendig utløserkork med helletut. Jeg tar av ytterste flammespreder og heller rødsprit ned gjennom hullet slik at den renner nedover brenneren og havner i skålen. Dette er enkelt og gir veldig lite søl.

Jeg bruker en flaske som rommer en halvliter. Holder greit til ti dager eller lengre om du ikke overforbruker.

 

CK1283250_1.jpg

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med sitronflaske var ikke dumt nei! Og sikkert heller ikke den spesialflaska som kom opp nå her sist, men må si den sitronflaska virka lur😉 Sikkert fordi jeg liker å lage ting sjøl😊 Så det må jeg prøve. Hvor mye parafin bruker den cirka? Eller hvor lenge holder en tank? Tenker å bruke den på 4-5 dagers turer med litt vannkoking om morran, og en runde med steikepanna til middag.   

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 1 month later...

Jeg vet ikke hvor sprekken er plassert eller hvor omfattende den er, men enkelte sprekker på en brenner lar seg slaglodde. Altså sølvlodding som foregår ved høy temperatur. Dette blir en veldig sterk og lodding som tåler høyere varme enn primusen selv produserer. Slaglodding foregår ofte ved oksygen/acetylen flamme. Om du ikke har utstyr selv, eller kjenner noen som har, så vil noen som driver radiatorservice el. ofte kunne utføre dette. En del videregående skoler vil også ha utstyr for slaglodding.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 27.8.2019 den 19.27, borgern skrev:

Driver og pusser opp en 111T om dagen men ser ut til at brenner er sprekt. Er det noen som har slikt? Snakka med Finn Hjelmerud men han hadde ikke inne for øyeblikket til stillebrennern.

Så denne nå, kjenner ikke selger.

(Logg inn for å se skjult innhold)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har.. et par slike. Mellom meg og fattern er det flere primuser i storhusholdningen enn det er er greit å innrømme. 
Det er noen ting å passe på med en slik stillebrenner. Den er litt mer fiklete å tenne, da du må vente til spriten har brent ferdig og slukket før du tenner den. Om ikke risikerer du undertenning. Det kan smelte toppen. Berniedawg (som reparerer brenner oppi her på video, faktisk) selger stilletopper til alt mulig. Jeg har til Svea123, optifuel og Nova, for å nevne noen. 
Jeg foretrekker helt klart stillebrenner, men dersom du skal på ekspedisjon ville jeg valgt bråkebrenner da det er mer pålitelig og driftssikkert. Enklere å tenne er det og. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Lignende innhold

    • Av Omnilite
      Forvarmingstiden på en Optimus med stillebrenner på parafin er åpenbart viktig for om den brenner rent eller ikke. Er den ikke varm nok så flammer den opp, dette fortsetter den med selv om den brenner en stund. I realiteten er det bare å skru av og forvarme igjen.
      Hvor lang tid må den minst ha?
      Hva funker best som drivstoff?
      Jeg har tatt et brennermessig steg "bakover i tid" og overtatt en gies bort Optimus 155 på finn. Dette er et båtkjøkken, men i realiteten er det ikke langt unna å være 2stk 111 i en rustfri kasse med felles tank. Opprinnelig hadde denne "jet igniters", som er 2 blåselamper som forvarmer. Disse er fjernet og det ligger en prime pad i hver av skålene. Den ene brenneren var "defekt", tidligere eier hadde byttet spindel og rensenål, men rensenålen satt ikke riktig, og tennene var dratt over. Jeg fjernet rensenålen da brenner den fint, men ikke med like mye effekt som den andre, tipper trykket kanskje ikke blir like høyt uten rensenål (eller den bør stakes opp rett for opptenning). Jeg har ikke tatt ut spindelen for å se om den er skadet også, men rensenål fra 111 passer så jeg skal få tak i dette først i alle fall. Jeg har bare gjort forsøk med det som var på tanken, men konkluderer med at hvor lenge jeg forvarmer har alt å si for hvordan den brenner. Sånn sett er det egentlig bare å være sikker på at det er nok, det kan aldri bli for mye (med mindre en forvarmer med noe som soter for mye).
      Jeg har holdt meg litt unna parafinbrennere etter å ha sett mye høye flammer i oppveksten.. Det jeg ser er samsvarer med det fattern slet med når han skulle bli litt mer moderne, og han kjøpte seg en Optimus Hiker (grønn kasse) tidlig/midt på 80 tallet. Han ble aldri venn med den. Han var oppvokst med bråkete 3bens primuser, og sågar båten hadde "oppfyring", som var en innebygget blåselampe som varmet en bolt før motoren kunne dreies og starte. Så i utganspunktet kunne han primus, men bråkebrennere klarte seg nok med litt mindre forvarming enn Hikeren åpenbart måtte ha.
    • Av Memento mori
      @SnorreL Sendte meg dette bilde av Berniedawg fra Omnifuel montert inn i en XGK. 

      Dette ser jo ut til fysisk og passe, og virker også. Siden jeg har begge primusene og har Berniedawg til begge tok jeg litt mål.

      Høyde på klokka uten føtter er lik.
      X=xgk O=omnifuel.

      Diameter er lik.

      3 mm lengere bein på Omnifuel 

      Slik ser Berniedawg for xgk montert i xgk


      Slik ser Berniedawg for omnifuel i Omnifuel 

      Jeg har min i en trangia adapter for Nova.

      Her er Berniedawg for xgk montert i omnifuel. Sitter greit nok, men siden beina er litt korter, sitter den ikke like bra/rett over tid vil jeg tro. Men det går. 
      Så disse passer omhverandre og omnifuel passer bedre i xgk enn omvendt. 
      Hvordan CO blir påvirket av dette og at beina stikker litt ned i åpningen til noen av luftehullene, vet jeg ikke. Men med stillebrenner skal det vel ikke være noe forbrenning på innsiden uansett. 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.