Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped orion telt


pippimi

Anbefalte innlegg

Leiter etter nytt telt, har et tunneltelt som er for stort og som vi ikke trives i. Vurderer nå Exped Orion III telt, ser de kommer i 2 utgaver UL og extreme. God ventilasjon og lettvekt er viktige elementer og god høyde under taket, god høyde har de absolutt md 130cm. Men så var det dette med ventilasjon, prøver å finne ut om det er myggnetting i dørene på innerteltet. På fjellsport visste de ikke, de trodde ikke det, på Milrab mente de at ja det var det, så leste jeg en kundeomtale på UL utgaven som sto at han kunne tenkt seg mygg netting på hele døra. Så så langt så har jeg alle variasjonene...…. Noen her inne som har erfaring med dissa telta og kan gi meg fasiten? Og hva er forskjellen på de to telta? UL veier 2,8 og Extreme veier 3,5 men hvorfor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Orion III: http://www.exped.com/norway/en/product-category/tents/orion-iii-mossgreen

Orion III UL: http://www.exped.com/norway/en/product-category/tents/orion-iii-ul-green

Du kan åpne for myggnetting i kun den øvre delen av døren i UL-versjonen, mens hele døren kan åpnes for myggnetting i den vanlige og i Extrem-versjonen. Du ser det av bildene i linkene :) 

Vektforskjellen er pga bruk av tynnere og lettere materialer og løsninger i UL-versjonen. Det resulterer blant annet i at UL-versjon har 2 års garanti, mens de andre har 5 års garanti fra Exped. Jeg har III UL, og er så langt veldig fornøyd med det. Men det er ikke et storm på vintervidda-telt :) 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått bra så langt - men får du sommersolen rett på teltet, blir det utrivelig varmt uansett.

Lurt å sette opp teltet sånn at du unngår sol på natt og morgen, dersom mulig. Du kan også klipse av innerteltet og sette det opp uten yttertelt hvis det er varmt og null nedbør i vente. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for nyttige linker😊 

Ja varmt blir det når sola skinner på teltet...… Blir en vurdering ventilasjon opp mot vekt.... Til vinter og pulk har vi tyngre og mer solid telt, så det er ment brukt i ryggsekkperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til: du sier du kan sette opp kun innerteltet vil det si at teltstengene er festet til innerteltet? -kan man da ikke kun bruke ytterteltet? 

Igjen - takk for svar! Genialt😆 å ha muligheten til å bruke bare inner eller ytter teltet! Jeg er tydeligvis ikke så flink til å skjønne det de beskriver på nett sida😅😅😅 godt å få litt hjelp!

Endret av pippimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan både sette opp innertelt uten yttertelt og yttertelt uten innertelt :)

Innerteltet har løkker langs sidene i samme område der "tunnelstengene" går i ytterteltet, mens ytterteltet har små anker (se bilde 7:9 på UL) som tres inn i innerteltets løkker slik at det bæres.

Innerteltet har løkker med små anker (se bilde 7:9 på UL) langs sidene i samme område der "tunnelstengene" går i ytterteltet, og disse ankrene tres inn i O-ringer på ytterteltet for at innerteltet skal henge.

Tent_Anchor.jpg?itok=rYT_81QW

Nå du setter opp innerteltet separat, skal "tunnelstengene" gjennom innerteltets løkker. "Mønestangen" brukes da ikke. Se bilde 3:12 på vanlig-versjonen.

 14_Orion3_Canopy.jpg?itok=6CRQvVhV

 

Edit: La inn bildelinker fra Exped :) ... Og rettet opp feil - bildene viste at jeg husket feil :huh:  Og la til en YouTube-snutt :) 

Endret av a_aa
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går greit at jeg bruker denne tråden:

 

12 hours ago, a_aa said:

Vektforskjellen er pga bruk av tynnere og lettere materialer og løsninger i UL-versjonen. Det resulterer blant annet i at UL-versjon har 2 års garanti, mens de andre har 5 års garanti fra Exped. Jeg har III UL, og er så langt veldig fornøyd med det. Men det er ikke et storm på vintervidda-telt :) 

Jeg er i markedet for ett nytt telt, til bruk med barn (6 og 10), er litt usikker på hvilken variant jeg skal velge, UL eller Extrem. Teltet er tenkt brukt året rundt, men lange turer på vinterstid utgår, vinterturene blir mest sannsynelig ikke over tregrensa. Hvordan vil et UL være til slik bruk?

 

- Bjørn Erik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, beel skrev:

Teltet er tenkt brukt året rundt, men lange turer på vinterstid utgår, vinterturene blir mest sannsynelig ikke over tregrensa. Hvordan vil et UL være til slik bruk?

Exped selv kategoriserer Orion UL som et 4-sesongs turtelt, mens Orion Extreme blir karakterisert som et 4-sesongs ekspedisjonstelt:

Exped2019WorkbookP41.thumb.png.dae27af6bc837ede479f896918128c66.png

(Illustrasjon hentet fra Exped Workbook 2019)

Så UL burde altså passe ut fra Expeds egne karakteristikker. Det er likevel greit å være klar over at:

  • en betydelig andel av ventilasjonen i Orion-teltene baserer seg på at luft beveger seg gjennom glipe mellom bakken og nedkant av ytterduken (er i tillegg ventiler over dørene), som kan være trøblete ved løs snø og vind -> snøfokk inn i teltet. Kan bøtes på med å måke snø for å tette glipen, eller trykke stengene ned i snøen - men ventilasjon blir da redusert (er det mye vind, kan dog dørventilene være mer enn tilstrekkelig?). Folk synes å ha forskjellig oppfatninger om hvor utfordrende dette momentet egentlig er.
  • selv om det er et stødig telt, er det uansett hvordan man vrir og vender et høyt telt med store vindfangende overflater - men har du mulighet for å unngå telting i veldig vindfullt vær, eller søke le ved skogholt eller liknende, vil det gå greit. UL synes jeg har litt for korte barduner, jeg ønsker dem lengre slik at de blir mer horisontale - men det kan man altså ordne selv om man synes det er nødvendig.
  • regelen for UL-utstyr gjelder: "Det er sterkere enn du tror, men svakere enn du kunne ønske" - med 15D duk i både ytter- og innertelt må man ta hensyn til at slitasjestyrke og rivestyrke er mindre enn for et telt med 30D-40D duk. Man kan altså være litt mer uvøren i bruken av et Extrem ift et UL, det må man bare forholde seg til. Og i dette ligger det også at man har noe større marginer for overraskende værskifter med Extreme enn med UL

Blir vinterturene såpass korte at værmeldingene er ganske sikre når du legger i vei, og du kan få nye værmeldinger og avbryte/returnere om snøstormen kommer, da tror jeg Exped har sine ord i behold - Orion UL passer fint som et 4-sesongs turtelt (men ikke som et ekspedisjonstelt på vinteren) :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du tok deg tid til å bekrefte antagelsene mine, blir nok å bestille ett en av de nærmeste dagene.

Jeg har liten tro på at det blir noen vinterturer som ikke kan avbrytes med dette teltet, har vel innsett at tiden med muligheter for ekspedisjoner er over. Blir mest fokus på å videreføre gleden med å være ute fremover, og da bør nok dette være mer enn bra nok. 

- Bjørn Erik

Endret av beel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, a_aa skrev:

Exped selv kategoriserer Orion UL som et 4-sesongs turtelt, mens Orion Extreme blir karakterisert som et 4-sesongs ekspedisjonstelt:

Exped2019WorkbookP41.thumb.png.dae27af6bc837ede479f896918128c66.png

(Illustrasjon hentet fra Exped Workbook 2019)

Så UL burde altså passe ut fra Expeds egne karakteristikker. Det er likevel greit å være klar over at:

  • en betydelig andel av ventilasjonen i Orion-teltene baserer seg på at luft beveger seg gjennom glipe mellom bakken og nedkant av ytterduken (er i tillegg ventiler over dørene), som kan være trøblete ved løs snø og vind -> snøfokk inn i teltet. Kan bøtes på med å måke snø for å tette glipen, eller trykke stengene ned i snøen - men ventilasjon blir da redusert (er det mye vind, kan dog dørventilene være mer enn tilstrekkelig?). Folk synes å ha forskjellig oppfatninger om hvor utfordrende dette momentet egentlig er.
  • selv om det er et stødig telt, er det uansett hvordan man vrir og vender et høyt telt med store vindfangende overflater - men har du mulighet for å unngå telting i veldig vindfullt vær, eller søke le ved skogholt eller liknende, vil det gå greit. UL synes jeg har litt for korte barduner, jeg ønsker dem lengre slik at de blir mer horisontale - men det kan man altså ordne selv om man synes det er nødvendig.
  • regelen for UL-utstyr gjelder: "Det er sterkere enn du tror, men svakere enn du kunne ønske" - med 15D duk i både ytter- og innertelt må man ta hensyn til at slitasjestyrke og rivestyrke er mindre enn for et telt med 30D-40D duk. Man kan altså være litt mer uvøren i bruken av et Extrem ift et UL, det må man bare forholde seg til. Og i dette ligger det også at man har noe større marginer for overraskende værskifter med Extreme enn med UL

Blir vinterturene såpass korte at værmeldingene er ganske sikre når du legger i vei, og du kan få nye værmeldinger og avbryte/returnere om snøstormen kommer, da tror jeg Exped har sine ord i behold - Orion UL passer fint som et 4-sesongs turtelt (men ikke som et ekspedisjonstelt på vinteren) :) 

UL teltet har jeg ikke prøvd, men Orion Extreme 2 er overhodet ikke noe 4 sesonger telt i mitt hodet. 
Jeg brukte det over Jostedalsbreen for noen uker siden. Ikke egnet for bruk i snø når man kan regne med at snøen flytter på seg i løpet av natten. Nettopp pga. de punktene du skriver her med lufting på bakken. Dørventilene blåste det snø inn av også.
Dessuten så var alt av barduner, løkker og strammere så knotete at det ikke er praktisk mulig å operere de med hansker. Noe som medførte et særdeles smertefull oppsett en av kveldene.

Endret av Hammer
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare huske en overnatting på snø med mitt UL, og det var fullstendig uproblematisk - men værforholdene var såpass fine at jeg egentlig ikke kan påberope meg særlig erfaring med ordentlig vinterovernatting... Husker jeg ble positivt overrasket over hvor tørt teltet holdt seg. Jeg la inn en liten "Hvor har du vært på tur i dag"-rapport (link), og den trigget en spin-off-tråd der akkurat snø og Orion-ventilasjon ble diskusjonstemaet. Linker til den tråden her for de som måtte være interessert :) :

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hammer, du har for store never ift barduner og strammere! 😁 Du kan evt få låne MH EV2 kokokongen til neste tur over Josten, da slipper du ihvertfall at det blåser snø inn under kanten på ytterduken. (Slipper en unna en del komfort også). 😄 

Mulig litt Ompa-ompa musikk hjelper også 🤔:

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.