Gå til innhold
Fjellskald

Noen nyttige tips angående kjøp av slange m.m

Anbefalte innlegg

Jeg sykler mye. Fantastisk trening og naturopplevelse. 

En ting jeg lurer på, og kanskje folk her inne kunne delt noen tips? Hvor kjøper folk sykkelslangene? Enkelte steder på nettet får man en bunke med slanger av høy kvalitet til veldig lav pris. Jeg har til nå kjøpt i vanlig butikk, men det går en del av de iløpet av et år og enkelte ganger har folk sagt til meg at jeg burde handle de der og der på nettet, men jeg har glemt hva de sa da jeg forlater butikken. Hvor burde jeg bestille de på nett?

 

Jeg liker å ha maks lufttrykk i dekkene. Ruller bedre på asfalt da. Jeg sykler en vanlig Hardrock Hybrid. Dekkene jeg har nå tåler 5 bar. Jeg skulle ønske lufttrykket holdt seg over tid. Slangene jeg bruker har lett for å punktere der ventilen er og ser for meg fordelen ved å ikke måtte pumpe før hver sykkeltur. Har hørt at racersykkelslangene er fylt med gass, og at de således holder på luften/gassen lenger. Stemmer det? Har noen her inne et godt tips angående dette? Nå kan det selvfølgelig også være at de slangene jeg bruker ikke er av god nok kvalitet og brukte jeg bedre slanger betyr det at de også holder lenger på lufttrykket. 

 

Jeg er ikke den som vet mest om mekking av sykkel. Kanskje skulle jeg visst bedre angående mitt neste spm. Lar det seg gjøre å bytte til racersykkel- tynne dekk på en hybrid? Når jeg sykler på landvei skulle jeg ønske jeg på forhånd kunne bytte til hjul med veldig tynne dekk,  og når jeg skal sykle i marka, skifte tilbake til de jeg bruker nå. Jeg spurte en sykkelreperatør en gang om dette, men han dro veldig på ordene og virket ikke å helt vite. 

 

Takk for eventuelle svar! :)

Endret av Fjellskald

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøper slanger litt forskjellig steder. Ofte Biltema og noe på fast-bikes.no. siste fordi den fysiske butikken ligger like ved meg. Men jeg punkterer veldig sjelden så forbruk er ikke så stort. På terrengsykkel og bysykkel bruker jeg ofte "lappevæske" . Ved mindre punkteringer lapper dekk seg selv. 

Det kan være flere grunner til at du punkterer ved ventil. Ene kan være felgbånd som ligger skjevt så det blir slitasje mot felg. Andre er hvis du har ventiler på slangene med en mutter på å du strammer den for hardt. Da blir det stadig strekk der. 

Kan hende noen bruke gass i racerslanger men aldri gjort det selv. Vet det har vært brukt på bildekk, fylle nitrogen istedenfor luft. Er vist større molekyler så de rømmer ikke så fort. Men å pumpe opp dekk før tur er en del av hverdagen som syklist, spesielt på racer med høyt trykk.

Om du kan bruke racerdekk kommer an på felgen du har. Den må da ha en bredde som passer for racerdekk og ikke minst må felgen være dimensjonert for så høyt trykk. Noe de neppe er. Men begge har 28 tommer hjul. Sett det finnes tynne dekk til hybrid. Du kan jo se hva du får tak i et komplett sett racerhjul for. Så bytter du om på hjulene. Da må så klart bremser og girsystem være samme type. Ved mye bruk av ett sett og lite av det andre kan du etter en tid oppleve girhopping på det du bruker minst siden drevene og kjede blir slitt forskjellig. Bruker du de omtrent like mye går det fint.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sykler mye, men kun på terrengsykkel. Jeg har ingen erfaring med hybrid, det har jeg ikke. På mine terrengsykler har jeg ca 2 bar lufttrykk, men dekkene mine har mer volum enn på en hybrid.

Du skal jo ikke punktere så ofte, og slettes ikke rundt ventilen.
Sjekk at hullet til ventilen i felgen ser rent og fint ut, ingen skarpe kanter.
Ligger felgbåndet skikkelig på plass, det skal ligge midt i felgen og dekke hullene fra der eikene kommer inn i felgen.

Vær nøye når du setter på ny slange, sjekk at ventilen sitter rett i, og ikke blir dratt skjev.

Det finnes også forskjellig type væske til å fylle dekket med, i stedet for slange, da tettes hull automatisk, om de ikke er for store. Dette er nok mest vanlig å bruke på terrengsykkel. Vil ofte medføre at du må pumpe for ver tur, da dette heller ikke er 100% tett, bestandig. Og det kan kreve litt tålmodighet å sette opp...

Jeg handler gjerne på nett, feks Skjult lenke - logg inn for å se den , her må du følge med at varene er på lager, er de ikke det kan det ta fryktelig lang tid å få levert. Skjult lenke - logg inn for å se den er annen nettbutikk, her får du veldig god hjelp om du har spørsmål, entusiast dreven!

 

Endret av sofasliter
trykkfeil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sykler også mye, med terrengsykkel og touringsykkel, men punkterer veldig sjelden. Kjører alltid med maks trykk (med unntak av stisykling) siden det ruller lettest som du sier. Sjekk felgbåndet som de andre nevner og sjekk også at området rundt ventilåpningen i felgen ikke har grader. Kan eventuelt slipes / files bort.

Mange dropper mutteren på ventilen, men det gjør ikke jeg. Mutteren strammes for hånd så den holder ventilen fast. Hverken for stramt, eller for løst.

Men før jeg kommer så langt har jeg klippet av en liten bit av en defekt slange og tredd ventilen gjennom den før den tres inn i felgen. Dette beskytter overgangen mellom slange og ventil som i utgangspunktet er et stresspunkt.

Med en ekstra gummibit + korrekt lagt felgbånd bør du ikke få lekkasje her noe mer. 

Jeg kjøper slanger på ordinær sportsbutikk,

 Sjekk også selve dekket. Det hjelper ikke å ha ny slange vist dekket er tynnslitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som de har nevnt ovenfor, se og innfesting eiker ikke er noe der. Føl med finger inni felg og dra av eventuelt grader med fin diamant fil hvis finner er noe ujevnt i felghull eller liten grad noen plass. Sett ymse av folk de bruker på skifte dekk så kan være liten skade/grad en plass vanskelig se, ofte enklere føle med dra finger rundt. Mener sett en hard rocx hybrid var schrader ventil på , men sjekk ventil nål/hode ikke er bøyd hvis er presto kan bli bøyd er man uforsiktig ved pumping så ikke tetter skikkelig etterpå.  Er det bilventil/schrader sjekk ventilnål er dratt til.

Skum til tette hull unngår jeg, syns er klin få av og litt str hull så tetter det ofte ikke. Fort gjort ta av sykkeldekk lappe og man får fort trening går kjapt etter gjort det noen ganger. Liten boks med lappesaker er kjekk ha med. Men feilsøk dekk, felg, felgbånd og ventil finn årsak til punktering så tror jeg du vil få mye mindre punktering og forbruk av slanger😊

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det glemte jeg skrive i sted. Neste gang du punkterer så sjekk hvor hullet er. Er det inn mot felg så må du sjekke kanter på ventilhull, felgbånd etc. Da har du en indre punktering. Hvis hull er ut mot dekket så kan det være noe som sitter i dekket som gjør det. Se og kjenn etter rundt inni hele dekket men vær forsiktig i tilfelle det er en liten glassbit, metallbit e.l som sitter i dekket. Sjekk også utvendig. Kan være noe som sitter i dekk som ikke er så lett å se men som skader slangen ved belastning, f.eks. ujevnt underlag, stein, fortauskanter og dumper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode og utfyllende svar! Skal ta med meg alle de gode råd og gå igjennom alt sammen:)

Må si jeg stusser litt angående lappesaker. Ser for meg jeg har punget og er langt hjemmefra. Er det ikke mer tungvint å lete etter hullet i slangen og lappe enn å bare bytte ny slange? 

Mens jeg har lest deres svar og tenkt litt over diverse slår det meg at jeg ikke har den mutteren på yttersiden som holder ventilen på fast. Og ofte fyller jeg luft på bensinstasjon før sykkelturen starter. Synderen kan også være her. Ventilen blir dyttet nedover uten at en slik mutter holder ventilen og således forekommer punkteringen. Skal uansett gå igjennom alt dere sier og finner ut av det:) Og takk for linkene!

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fyller du på bensinstasjonen har du muligens bilventil og den har ikke denne mutteren. 

Får jeg en punktering når jeg er på tur bytter jeg til ny slange og lapper den punkterte når jeg kommer hjem, eller har slått opp teltet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjappere bytte slange og lappe hjemme ja 😊 men har med lappesaker grei backup. 

Du har nok bil ventil ja når kan fylle bensinstasjon ser forskjell under 

IMG_20180803_235341.thumb.jpg.bbdb574e8e749dda12b23f716a21c14f.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fullt klar over at det er bil ventil, men har lurt på om den mutteren på utsiden var mistet, så fjern kan man være ; )

Sjekket ut de tingene dere har bemerket, og ikke funnet feil ved det.Jeg lurer på om synderen rett og slett er luftpumpen på bensinstasjon, at ventilen blir trykket hardt nedover og over flere ganger blir det slitasje/sprekk i gummien rundt bunn av ventilen. Skal nå ihvertfall bruke vanlig sykkelpumpe en stund fremover. Da vil det vise seg om det gjør en forandring. 

Takk for deres behjelpelighet : )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


  • Lignende innhold

    • Av rayun
      Det nærmer seg sommer og jeg trenger tips fra dere som er kjent i Nordmarka (Oslo).
      Jeg skal altså krysse Nordmarka fra øst til vest med en fullastet Touringsykkel med smale dekk.
      Jeg ser for meg å entre marka fra rv.4 et eller annet sted mellom Gjelleråsen og Stryken / Harestua. Jeg skal gjennom Hønefoss og videre oppover 7´ern så et eller annet greit sted mellom Åsa og Klekken hadde vært fint å komme ut av marka.
      Jeg kan sykle rundt både nord og sør for Nordmarka, men det hadde passet fint å ta første teltnatta et eller annet sted i marka.
      Jeg kjenner overhodet ikke til Nordmarka så det jeg håper på er at noen av dere kan komme opp med ei grei rute gjennom marka. Siden sykkelen er tung og dekkene er smale er det vei jeg ser etter, men kan takle kortere trillesti vist jeg kan spare kilometer eller bratte bakker.
      Alle tips er velkomne.😀 
    • Av UTE avdelingen
      Sykkel, topptur og bål i november. Gode minner mens vi gleder oss til vinterturene!!
    • Av rayun
      For de av oss som er litt sykkelinteressert så går årets sykkelhelg av stabelen 2 - 4 mars, Bike Expo 2018 på Hellerudsletta (Skedsmo).
      Skjult lenke - logg inn for å se den vil dekke Sport & tur samt hverdagssykling. Helse og miljø, utstyr og tilbehør. Riders Lounge og diverse foredrag med tema over et bredt spekter. 
    • Av rayun
      Dette er ikke en nylig gjennomført tur. Det er hele 7 mnd siden, men det kan muligens være lesbart nå i vinterkulda.
      I fjor, på våren hadde jeg et prosjekt gående. Et prosjekt som tok for seg forberedelsene jeg hadde til en ønsket langtur på sykkel. Prosjektet var i og for seg så vellykket at det førte fram til den ønskede langturen. Historien om hvordan det gikk er skrevet for lenge siden og er arkivert i mappen for turer i 2017. 
      Jeg har lenge tenkt å legge den ut her på Fjellforum, men av forskjellige årsaker har det blitt med tanken, inntil nå.
      Jeg er allerede i gang med forberedelser til dette årets langtur. Det vil si, om det blir en lang, eller to korte, eller hvor, har jeg ikke landet på. Det henger egentlig sammen med fjorårets tur, altså den du skal få lese om nå. Det eneste som er sikkert er, at det som i fjor, blir tur i år også.
      Siden det ikke er så veldig mye mer å si, er det vel like greit å bare komme igang. Så her er første del.
       
      Langtur på sykkel sommeren 2017

      Fra en treningstur før avreise, Fuji Touring 2017.
       
      Det starter med en drøm.
      Det vil si, ikke for korte turer, for de tar jeg på sparket. Nei, her skal det handle om lange turer.
      Og lange turer er resultatet av drømmer. Jeg har mange drømmer, kanskje fler enn de fleste.
      Og drømmen nå, er langtur på sykkel. 
      Spørsmålet er om langtur på sykkel er realistisk? 
      Fakta : Ambisjonene er der. Også fakta: Periodisk motortrøbbel. 
       

      Forberedelser til denne turen har jeg skrevet om tidligere her på Fjellforum og de kan du lese om Skjult lenke - logg inn for å se den.   
      Nedenfor følger historien om hva som skjedde videre. 

                                   Turstart, dag 1.
      25 juni og det er i dag morroa begynner. Det er søndag og jeg står opp til vanlig tid, dvs tidlig. I og for seg helt unødvendig siden jeg ikke starter på turen før i ettermiddag. Men jeg bor et stykke øst for Lillestrøm og veien hit er både svingete og smal. Det er ikke et sted jeg ønsker å sykle i rushtiden mandag morgen når alle har stått opp litt for sent. Jeg velger derfor å starte på ettermiddagen nå i dag og har avtalt å ta første overnatting hos min mor i Oslo.
      Været er helt greit med lavt skydekke når jeg starter. Det som ikke er greit er en irriterende vind som jeg tidvis har midt i mot. En del skog skjermer litt her og der, men et snitt på 12 km/t fram mot Fetsund viser at det går tregt. 
      Ute på Fetsundbrua er det åpent og vinden kommer skrått inn fra venstre. Hjelmen holder håret på plass og jeg kommer greit over. På vei ned Hovinbakken stopper jeg.

      Det ser litt utrygt ut værmessig så jeg drar regntrekket over styreveska før jeg fortsetter.

      På de lange åpne slettene før Lillestrøm løyer heldigvis vinden, men som tenkt begynner det  å regne i stedet. I grunnen ikke noe å bry seg om for jeg skal ligge inne og kan tørke det som blir vått.

      Jeg sykler inn i Lillestrøm langs siste, eller heter det nederste del av Nitelva og får et glimt av fontenen som kaster vannet høyt til værs. Her blander det seg med de lette dråpene fra himmelen og danner et flott skue.

      Litt motbakke nå, og så er jeg på Strømmen. Herfra går det radig unna til Lørenskog og duskregnet avtar. Passerer grensa til Oslo og svinger av mot Høybråten og er framme etter å ha brukt 2,23 timer på disse 50 km. Hele veien fra Fetsund og hit har jeg fulgt fine sykkelveier. De går litt hit og litt dit og er sjelden raskeste vei, men er helt klart mye bedre enn å være ute i veibanen.
      Fortsettelse følger...
    • Av lesira
      Sommeren 2016 sykla jeg en 5360 kilometer lang rundtur i Norge. Basert på opplevelsene på den 76 dager lange turen har jeg laga en høyst subjektiv rangering av de 25 beste strekningene å sykle.
      Lista har jeg lagt ut på bloggen min: Skjult lenke - logg inn for å se den
      Har du meninger eller synspunkter på lista?
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.