Gå til innhold
  • Bli medlem

Fri ferdsel på elver?


Anbefalte innlegg

Før i tie, disse sjarmerende småbrukene, hvis de måtte så la de ikke to fingre i kors for å legge om elveløp for å få vannkraft og drikkevann nærmere.

Det var forsåvidt ikke bare småbønder som drev med dette.. I et stort antall elver i Norge har det blitt gjort tildels omfattende endringer som sprenging av sten og graving for å tilrettelegge for tømmerfløting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det var forsåvidt ikke bare småbønder som drev med dette.. I et stort antall elver i Norge har det blitt gjort tildels omfattende endringer som sprenging av sten og graving for å tilrettelegge for tømmerfløting.

Alt dette stemmer. Det betyr imidlertid ikke at vi nødvendigvis må fortsette å forringe vassdragsnatur forever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk for det du. Jeg tror ihvertfall jeg hadde satt mer pris på å rafte i en røff, relativt uberørt elv, en en som er tilrettelagt for nederlandske turister.

Stryket er ikkje for nybegynnarar nei, - vil ha ned graderingen frå farlig til litt farlig. Startar ikkje så langt oppe for nybegynnarar og har ikkje hatt med gjester her enno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg snakkes det om å hugge ned all vegetasjon langs elva. Er det virkelig gitt tillatelse til det?

Eg orkar ikkje å spørje ho mor om det, men startar opp saga når eg vil ... Privat eigedom heile ruklet her..

Skjolden Aktiv og elveeigarlaget har og fått tilskot til å rydde langs elva andre stader. Alle ser positivt på dette.

Nei, - no får eg runde av for idag. Go middag

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over det. Men da var det ikke i den tro at turistene ville sette pris på det. Da var det for å overleve. Hvis du innvender at trådstarteren også har rett til å overleve, svarer jeg at han kanskje heller burde flytte til byen. Der kan han ikke gjøre noen alvorlig skade. Vi lever i 2007, heldigvis ikke i etterkrigstiden da all regulering og faenskap var lov.

Jeg er også klar over at du er sunnmøring og av samme kategori som fjellbøndene, først og fremst opptatt av profitt og å konsentrere seg om å ikke se lenger enn nesen rekker.

Levevilkår, profitt, sjarmerende småbruk som blir satt i stand, turister som vil se annet enn gran og furu - alt henger sammen. Du kan ikke ønske deg godt vedlikeholdte, idylliske småbruk og samtidig tvinge folk til å flytte til byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg orkar ikkje å spørje ho mor om det, men startar opp saga når eg vil ... Privat eigedom heile ruklet her..

Skjolden Aktiv og elveeigarlaget har og fått tilskot til å rydde langs elva andre stader. Alle ser positivt på dette.

Nei, - no får eg runde av for idag. Go middag

:roll:

Høres ut som dere har et tiltak med god lokal forankring. Det er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kultivering i mine auge er å ta vare på og nytte naturressursane på ein miljøvenleg måte, og halde ved like kulturlandskapet. Øydelegging er det motsatte - noko som naturen sørger for sjølv dersom ein ikkje driv med kultivering.

Grøss for et utsagn! :roll:

Husk at elva aldri har vært en del av kulturlandskapet her!

Den har alltid ligget der urørt.

Slåttene, stiene og bygningene langs elva derimot, er menneskeskapte og kultiverte elementer.

Med andre ord, kun menneskeskapte forhold skaper et kulturlandskap.

Opprinnelig og urørt natur er det motsatte, nemlig villmark.

Så kom ikke å si at villmark = vanskjøttet kulturlandskap! :wink:

Defor vil ikke nye inngrep i elva pr. i dag være vedlikehold av kulturlandskap i det hele tatt,

men tvert imot ødeleggelse av villmark.

Å tro at naturen dør fordi det ikke hogges og sprenges, ligger hinsides enhver naivitet,

og kan kun (unnskyld uttrykket) betegnes som dårskap. Det får være grenser for skylapper! :P

Derfor er hogging/graving/kjøring/sprenging i storslagen og spektakulær natur som her,

bare for sitt eget ervervs skyld, som ren selvtekt å regne.

Å la slike prioriteringer ta overhånd fordi en puslete turist ikke klarer å gå på

annet enn preparerte stier i strandsandalene sine, rettferdiggjør på langt nær

ødeleggelse av natur i denne kvalitetsklassen. Da får slikt klientell heller rusle langs hellegangene

i paddeflate tulipanåkre uten motbakker, stener, eller "brysomme" trestammer som

de ikke klarer å svinge rundt... Klarer de ikke å ta seg fram langs elva, ja da er de sannsynligvis

heller ikke i stand til å gjøre noe annet der ute, fx rafte - eller i det hele tatt verdsette villmark som dette.

Kort sagt - utan busetnad i distrikta med folk og fe, døyr naturen! stølshus dett ned, løer dett ned, dyrka jord gror att, gamle stiar gror att, historien vert gløymd. Då er det ikkje lenger så mykje å sjå for folk flest!

Nå oppsøker ikke folk villmark for å se på løer heller da.

Man oppsøker villmark for å se nettopp det motsatte - urørt natur.

Jobbar med eit guidemanus på fleire fjellturar på utanom dei "fleire kjende og kjedelege" T-merka stiane i Breheimen.

Auda - håper du ikke drar med deg dine ovennevnte holdninger også dit inn. :P

Gondolhungrige "gründere" klarer vi oss godt uten i norske fjell.

Rafting og guiding er helt greit det - for et klientell som takler de reélle utfordringene som slike aktiviteter byr på.

Det er klientellet som må tilpasses - ikke naturen!

Snur man altså forutsetningene, så er lokale initiativ bare helt topp! :P

Og over langen tror jeg de aktiviter som tilbys vil tjene på å forbli så autentiske som råd.

Ikke bare for nordmenn, men i enda større grad også for et overurbanisert og naturhungrende Europa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Når noe har lokal forankring på bygda kan du være sikker på at det går utover naturen. Jeg er motstander av alt som har lokal forankring i distriktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det har vært mye god lokal forankring når man har forringet bestand og levevilkår for både innlandsfisk og anadromfisk mange steder rundt om i landet før og.

Jo da jeg er klar over det, men en trenger ikke male fanden på veggen av den grunn. I slike saker som dette er det ofte ikke bare å velge å vrake i løsninger, en må forsake noe for å få noe annet. Hvis valget står mellom levevilkår for mennesket eller levevilkår for fisken, så er vel valget ikke så vanskelig. Eller dvs jeg har en stygg mistanke om at levevilkårene for fisken er viktigere, da det automatisk gir ekstra rekreasjonsmuligheter for byfolk. Så igjen, en diskusjon om det er tilreisende helgafiskere eller de som bor der til daglig som skal vektes. En ikke ukjent problemstilling...

Så syns jeg det er mange meninger MOT dette, uten at noen gir særlig inntrykk av de vet hvordan det ser ut der... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noe har lokal forankring på bygda kan du være sikker på at det går utover naturen. Jeg er motstander av alt som har lokal forankring i distriktene.

Dette fortel vel da meste av k slag person du e. Oslo hadde vel ikkje vore rare greiene utan distriktsnorge. Denne diskusjonen går meir og meir ut på om me vil ha folk i distrikta eller ikkje.

Eg bur i Oslo i ein fuglekasse på ca 80 kvadrat med ein familie på 4 og har gjort det altfor lenge. Hadde nok flytt tilbake til gamle jaktmarker dersom det hadde vore jobb ein kunne leve av der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et spørsmål høyere opp om hvor høyt oppe disse reguleringene skulle foregå, men jeg fikk ikke svar....

Det er mye snakk om villmark her, men det er ikke mye villmark langt nede i Mørkridsdalen. Jeg kjenner ikke området i detalj, men det er vel mye kulturlandskap med gjengrodde elvebredder?

Jeg synes det høres fint ut med litt rydding av kulturlandskapet. Flytting av stein i elva vet jeg ikke nok om til at jeg vil uttale meg. Så vidt jeg kan skjønne er det ikke snakk om tilrettelegging i urørt natur i det hele tatt.

En feil jeg mener det blir gjort i mange bygder er at skogen ikke tynnes ut. I steden skal de på død og liv holde nede de gamle bøene, noe som er nesten håpløst uten beitedyr og folk. Ved tynning av skog ville vel trærne bli større, og holde mer av undervegetasjonen nede? Dermed ville det bli mindre arbeid med å holde unna kratt.

Dette er ikke noe forsvar av Skjolden Raftings tåpelige uttalelser høyere opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein,

som jeg har skrevet tidligere ser jeg selvsagt behovet for, og er positivt innstilt til at det skal bo folk i distriktene, noe som krever at det er et visst næringsgrunnlag der. Etterhvert som gyrodactilus salaris og annen fandenskap reduserer attraktiviteten mht laks- og sjø-ørretfiske, vil innlandsfiske bli mer ettertraktet,

og jeg tror det her ligger muligheter hvis man kjører en fornuftig forvaltningspolitikk. Nå er vel ikke Hemsedal noe godt eksempel på urørt natur, men forvaltningen av Hemsila har iallefall medført positive ringvirkninger for lokalsamfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du driver ikke veldig god reklame for firmaet ditt synes jeg.

Du må få lov til å meine det, og me har våre meiningar. Me og mesteparten av bygda Skjolden og regionen ser positivt på det me gjer, og det er litt av drivkrafta vår. Betyr mykje for meg spesielt i tunge tider, at folk er positive! Me ynskjer at alle gjestene våre skal få ein flott opplevelse i flotte omgjevnader andre plassar enn etter bilvegen eller turstien. Me har enno ikkje opplevd gjester som ikkje har vore fornøygde! Me driv miljøvenleg, serverer lokal økologisk dyrka mat, og samarbeider med andre næringar i distriktet. Me har etterkvart fått til eit bra team som me ynskjer å utvide allereie frå sommaren. Fornøygde gjester er verdens beste reklame, og campingplassar og htoell i nærheiten brukar oss mykje pga av at her veit dei folk får mykje att for pengane! De var dagens skryteregle.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det visst 2 heilt ulike "verdener" som diskuterer. Den eine "verda" ynskjer å bearbeida landskapet for næring, og den andre "verda" kunne like godt tenkt seg at folk hadde flytta frå distrikta og inn til byane, slik at den norske naturen vert overlaten til seg sjølv og si eigenproduserte utvikling. Det er rett at naturen i eit område klarar seg godt og regenererer seg sjølv når det folketomt i lang lang tid, som t.d. tusenvis av år. Så var det no slik i den tida folkegrupper befolka norske fjordar, dalar, låglandsområde og fjell. Det byrja med jakt og fiske, og det er mange synlege teikn i fjellet etter den aktiviteten som føregjekk for gjerne over 1000 år sidan. Etterkvart byrja folk å dyrka jorda, noko som resulterte i kulturlandskap og bygdesamfunn. Dette har føregått i hundrevis av år. Etter kvart kom den industrielle revolusjonen, og bysamfunna vart utvikla på ordentleg. Oslo var ikkje så svært for 200 år sidan, i slutten av dansketida før Eidsvold 1814. Sidan har utviklinga skote fart, og urbaniseringa i data-alderen har føregått ei god stund no, med fråflytting av utkantsstrok og attgroing som resultat. La meg slå det fast med ein gong, at eg respekterer begge syn og sider. Eg har no småputla litt med aktivitetar og tilretteleggjing i naturen sjølv. Der eg er ifrå var det sikkert mangt eg kunne ha drive med og tilrettelagt. Det var berre det at eg har avgrensa graden av tilretteleggjing nettopp pga. at eg ikkje vil at naturen skal få nemneverdige inngrep. Det eg har drive med er å halda stiane i utmarka i stand, og rydda og merka desse, samt ordna i stand ei utsynsrute av ein sti mot rutenettet vest i Stølsheimen. Noko større har eg ikkje ynskje om å påføra naturen enn det. Likevel er det viktig å halda i hevd gamle kulturminner og kulturlandskapet. Gjort på ein skånsam måte kan ingen få meg ifrå å meina at det er noko ein bør gjera. Eg gjer meg likevel tankar om at inngrepa i naturen har auka i takt med fråflyttinga frå distrikta, med tanke på påstanden om at naturen har best av at distrikta vert folketomme, og alle buset seg i byane.

Konklusjonen er at eg synest at det er viktig å ta vare på kulturlandskapet, men det må gjerast skånsamt, same kva som er føremålet med tiltaka og næringsinteressene bak. Eg trur likevel det finns ein "mellomveg" i Mørkridselva, sjølv om eg ikkje har lokalt kjennskap til elva. Jau, eg har vore eit lite stykke innover dalføret, ovanfor der vegen endar. Det er ein vakker dal og ei flott elv. Kan ein både ta vare på elva og elvelandskapet, samt gjera eit minimum av det som trengs for å kunna driva med raftingen, så er ikkje det så dumt når dette vert eit bidrag til å skapa aktivitet i Skjolden, og halda både kulturlandskapet og naturen i hevd.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg jo å bli litt nysgjerrig på denne elva. Ved å google finner jeg noe info - bl.a. at laksefiske ikke er tillatt, og det er greit nok - det har sannsynligvis noe å gjøre med forhold jeg berørte i et tidligere innlegg. Men hvordan er elva mht ørret, altså brunørret - hvor langt opp i vassdraget må man før den er enerådende? Hvordan er elva der oppe for fluefiske? Vadbar, grunn, storsteinete, stri, stilleflytende???? Og når man først er i området, kan det jo være aktuelt å prøve sjø-ørreten også - og da blir spørsmålene det samme der, pluss hvorvidt det er høyt fisketrykk med tett av mark- og slukfiskere?

Spørsmålet koker vel ned til om det er en interessant elv for fluefiskere? Skulle kanskje vært på et annet forum, men siden elva er tema her, regner jeg med større mulighet for respons fra lokalkjente på denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott du spurte om dette! Laksen er freda her ja og har vore det i ca 20 år - og har fortsatt ingen indikasjon på at den ikkje blir det ei stund til. Her har elveeigarane ein jobb å gjere mht kultivering som t.d. settefiskanlegg m.m., som dei har gjort i naboelva (Fortunselva) med bra resultat. Laksen og sjøaure går opp til der bilvegen sluttar og der me byrjar raftinga.

Dersom du satsar på fluge håpar eg du har mange fluger å ta av pga mykje skog langs elva!! Her ser du ein fordel med litt skogrydding òg :) Fluge kan du bruke nederst i elva, men der er det tettast med fiskararar òg.

Fjellaure er einerådande alle plassar utenom dette området. Var sjølv med å bar settefisk ut i tjørner, elv og vatn for eindel år sidan. Den er ikkje den vanlege brune fjellauren men liknar meir på sjøaure... den har svært bra størrelse no og det er mange gode vatn i nærleiken.

Skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.