Gå til innhold
  • Bli medlem

Myggen - Du var savnet!


morten

Anbefalte innlegg

Etter en forsommer hvor jeg har sett uvanlig lite mygg hadde jeg nesten glemt hvordan disse utrettelige, lidenskapelige spinkle flyvende angriperne så ut, hørtes ut, ja endog smakte.

Men påminnelsen kom sist døgn. Vi reiste til Eidsbugarden for å rusle opp til Utsikten og telte der sist natt før jobb.

På vei opp i lia dukket de første blodsugerne ivrig opp fra lyngen og innen vinden hadde løyet og telet var slått opp på toppen var 1 blitt til 2 blitt til 4 til 8, 16, 32, 64, mange og til sist Cumulus Moskitus, eller på norsk: Myggskyer.

Vi var nå godt utrustet både med myggtett telt og myggtette klær, men for en stakkar fotograf på post var dette jo en liten utfordring. Man må gjerne holde kameraet stille noen sekunder for å komponere et motiv og trykke på utløseren. Disse sekundene var alt en av disse utrettelige frekkasene trengte for å lande og kjøre boret sitt inn i lankehuden på den stakkars fotograf. Mulig det ble noen uskarper, litt "rystede" eksponeringer.

Et annet problem med disse ivrige sjelløse flyvende skapningene er at de tar støv på bilder til en ny dimensjon. Samme hvor en snur seg, så er det minst 50 linselus av noen mygg som vil være med på bildet og foreviges for evigheten. Slipper jeg alle disse fotomodellene neste gang, så skal jeg ikke klage på støv på bildebrikka.

Mens Julia ivrig fotograferte, satt jeg og fordrev tiden med å klaske de myggene som landet flate. Må ha passert 100 i løpet av en kortere stund, uten at det gjorde synlige innhogg i rekkene.

Jeg trøster meg med at om en måned har de fleste gått lei. Om drøyt 2 måneder har de fleste gått dukken. Og om 3 måneder er det neppe en eneste blodsuger å finne...... før neste sommer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var ved Aursjøen i går og der må det ha vært rekordvarme. Vi stod helt i ro og svettet. Nede i dalen var det rundt 25 og det føltes mye kaldere. Har aldri opplevd slik varme på fjellet. Det verste var kleggen. Vi hadde sverm av klegg rundt oss som om de skulle vært fluer opp en varm vestlandsli. Ellers må jeg si det er lite snø i fjellet til å være så tidlig sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å gasse meg med insektsspray, og holder på til jeg får den første brekningen.

(Jeg er ikke så veldig opptatt av å bli 90...)

Fluene forsvinner ikke, men de slutter å angripe hodet. Ellers er langermet genser, hals og

lue standardutstyr selv på varme sommerdager. Det gjør at problemet blir noe mindre.

Brush funksjonen i Adobe går på høygir for tiden... Eller removeMosquitoButton, som jeg kaller den nå.

Mon tro om det kommer "hva er problemet'a" innlegg på denne tråden også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er langermet genser, hals og

lue standardutstyr selv på varme sommerdager. Det gjør at problemet blir noe mindre.

Joda, å dekke seg til hjelper, men du bruker vel ikke langermet genser og lue på varme sommerdager mens du går g-arnt? Det er håpløst for en som svetter en del som meg. Da kan man like så godt sende ut flomvarsel med en gang... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, å dekke seg til hjelper, men du bruker vel ikke langermet genser og lue på varme sommerdager mens du går g-arnt? Det er håpløst for en som svetter en del som meg. Da kan man like så godt sende ut flomvarsel med en gang... :oops:

Jo, jeg gjør det. Det er bare to onder som settes opp mot hverandre, og brillene/klærne/lua/hanskene/halsen er alltid det minste jfr. insektfaenskapen.

Jeg bruker faktisk lua når det er skikkelig varmt (uavh. av fluer) , da svetten griser til solbrillene og til slutt ser jeg ingenting. Opplever det ikke som ubehagelig. Prøvde pannebånd. Det funket, men så er vi tilbake til fluene, og da var lua best.

Og så blir jeg mindre brent på issen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, eg klør iallfall frykteleg på armane etter siste skogs- og fjell-turen i starten av denne veka. Det er synd og sei at eg saknar myggen, eller rettare sagt den verste av dei, nemleg knotten (altså, ikkje ein stad på Sunnmøre). Eg orkar iallfall ikkje å telja myggstikka mine, for det er nok langt over hundre, iallfall. Berre på ein einaste kvadratcentimeter har eg minst 4 stikk. Det er ikkje anna å venta når ein er ute i eit myrlendt fjellskogområde mellom myrull og bukkeblad i kystnære fjellstrøk her vest i juli. Då ber ein om å verta eit kadaver for mygg.

Klø, klø.............

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myggplagen er høyst overdrevet. Det er jo når man er skikkelig oppspist og hele kroppen klør at man kjenner hvor godt det er å klø seg litt!

Vi har godt av litt ubehag. Det er da vi kjenner at vi lever.

Synes mygg hører med til årstiden. Litt forholdsregler og gode kjemikalier gjør susen.

Når jeg nå sitter langt til havs uten en mygg i mils omkrets og ikke antydning til myggjævel å se, så kan jeg ikke annet enn savne den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myggplagen er høyst overdrevet. Det er jo når man er skikkelig oppspist og hele kroppen klør at man kjenner hvor godt det er å klø seg litt!

Vi har godt av litt ubehag. Det er da vi kjenner at vi lever.

Synes mygg hører med til årstiden. Litt forholdsregler og gode kjemikalier gjør susen.

Når jeg nå sitter langt til havs uten en mygg i mils omkrets og ikke antydning til myggjævel å se, så kan jeg ikke annet enn savne den!

At det var DU som kom med "hva er problemet'a" innlegget var høyst overraskende og dypt skuffende. Imidlertid innrømmer du at du er i myggfri sone. Det er jo .. noe.

Tror jeg må binde deg fast i Torgatthullet neste gang jeg er på Helgeland, så kan du kjenne på "turisteimen" et døgns tid. Slik at du husker at du LEVER. Til sammenligning klarer jeg kun et par minutter der...

:)

Arnt

There are never bad days. Just bad drugs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må binde deg fast i Torgatthullet neste gang jeg er på Helgeland, så kan du kjenne på "turisteimen" et døgns tid. Slik at du husker at du LEVER. Til sammenligning klarer jeg kun et par minutter der...

:) Vel.. heller mygg enn turist-eim! :) Skjønner hva du mener... :P Er helt sikkert på det finnes noe av det slaget lenger nede på kysten også...

Det hadde forresten blitt en merkelig sommer om man ikke hadde hatt insekt! Det må dere være enige i!

(Mulig jeg har forandret mening etter en uke i Børgefjell - don't remind me :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.