Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativer til zippo lighter og zippo hånd varmer "bensin" ?


togg

Anbefalte innlegg

Hei! 

Prøver å finne et rimelig, OG trygt brensel-
I utlandet anbefales det,som erstatning til Zippo/Ronsonol lighter bensin,

dette; naphtha fuel / white gas…White gas, also called petroleum naphtha.. men hva pokker er det - i Norge?!
Hva blir det norske navnet på denna mixen? Zippo lighter fluid blir dyrt i lengden.

( Her kan det fort bli molotov-cocktail varmt :shock: hvis man bruker feil drivstoff, så jeg spør heller..)

Grunnen til at jeg trenger å finne ut av dette,er at jeg driver og tester ut optimalisering av forsjellige

hånd-varmere ;Zippo osv. utskiftning til bedre katalysator-materiale,carbon fiber istedenfor bomull. Men det blir vel en annen post…
Chiao!

Endret av togg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
39 minutes ago, togg said:

Hei! 

Prøver å finne et rimelig, OG trygt brensel-
I utlandet anbefales det,som erstatning til Zippo/Ronsonol lighter bensin,

dette; naphtha fuel / white gas…White gas, also called petroleum naphtha.. men hva pokker er det - i Norge?!
Hva blir det norske navnet på denna mixen? Zippo lighter fluid blir dyrt i lengden.

( Her kan det fort bli molotov-cocktail varmt :shock: hvis man bruker feil drivstoff, så jeg spør heller..)

Grunnen til at jeg trenger å finne ut av dette,er at jeg driver og tester ut optimalisering av forsjellige

hånd-varmere ;Zippo osv. utskiftning til bedre katalysator-materiale,carbon fiber istedenfor bomull. Men det blir vel en annen post…
Chiao!

White gas får du på XXL under navnet Coleman fuel. Sist jeg sjekket kostet det rundt 70 kroner literen.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuen takk begge to! :-D

Men; 

Biltema har 2 typer… hmm..hvilken er det jeg trenger,
Alkylatbensin 4-takt eller 2-takt?

Colemans på XXL, tviler på at de sender pr. post?
(regler,eksplosjons-fare osv.)

 

Er Colemans&Biltemas  samme greia?! :shock:

 

Endret av togg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tor-Erik-L-77 said:

Mulig ja men vil vel brenne dårlig og veldig urent.


HVIS vanlig 4 takt bensin fra biltema - er akkurat det samme som
  “naphtha fuel / white gas…White gas, also called petroleum naphtha.”
Skal det ifølge USA/Canada folka fungere helt likt som Zippo lighter fuel.
Tar meg en tur til biltema og kjøper en liter,så får vi se! 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Mulig ja men vil vel brenne dårlig og veldig urent.

Enig med deg @Tor-Erik-L-77.  Tenkte at 4 takt var billigere og lettere tilgjengelig når man først hadde en kanne.  Men nå bruker jeg kun Zippo bensin.  Den er tross alt spesialdesignet til formålet.  En påfylling av den varer lengre også.  Prøvde også 4 takt i lommevarmere, med samme dårlig resultat.  I tillegg synes jeg at Zippo lommevarmere veier for mye så de har jeg kuttet ut..   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Zippo´n hyppig i hele dag, med 4takts fra biltema.

Merker ingen forskjell fra Zippo fuel; brenner helt normalt, og noe "urent"

merker jeg virkelig ikke. (Stinker hakket værre enn ZippoFuel,dog)

Nå gjenstår det å se hvor lenge en fylling varer,da! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Epletre said:

Jeg har sett andre kommentarer andre steder som påpeker at brenslet fordamper med tida, slik at man må fylle på nytt rimelig hyppig, er dette riktig? :)

Testing testing... er på dag2 nå,finner ut av det etterhvert! :-P

(Alle typer petrolium-brensel fordamper jo,men med ulik hastighet.)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
8 timer siden, Epletre skrev:

Jeg har sett andre kommentarer andre steder som påpeker at brenslet fordamper med tida, slik at man må fylle på nytt rimelig hyppig, er dette riktig? :)

Som eks. røyker kan jeg bekrefte at den tørker ut ja. Må fylles på ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, togg skrev:

Testing testing... er på dag2 nå,finner ut av det etterhvert! :-P

(Alle typer petrolium-brensel fordamper jo,men med ulik hastighet.)

 

Har du prøvd sykkelslanger trikset? du kapper av en liten bit å trer over lighteren.... Da varer fuel'en på den dobbelt så lenge :-) Selv bruker jeg mest en IMCO lighter, da denne holder mye lengre på fuel enn zippo :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, tshansen said:

Har du prøvd sykkelslanger trikset? du kapper av en liten bit å trer over lighteren.... Da varer fuel'en på den dobbelt så lenge :-) Selv bruker jeg mest en IMCO lighter, da denne holder mye lengre på fuel enn zippo :-) 

Yepp,kjenner til slangetrixet... takker! :-D

Men; sjekk denne:

https://tisurvival.com/collections/titanium-lighters-fire-pistons/products/exo-flame-titanium-lighter?variant=47473590415

Og en oppdatering - 4takten fra Biltema brenner fremdeles,dag 2. (sporadisk hissig fyring sånn

innimellom) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.