Gå til innhold
  • Bli medlem

Knutsholstinden fra Knutsholet (29.06)


morten

Anbefalte innlegg

Forsøk nr. 2
Etter en bomtur snaut to uker tidligere som heldigvis endte med tidlig retur utpå Gjende var vi klare igjen, rustet med bedre værmelding og assistanse av Gjendebåtene.

Onsdag 14:25 i en stappfull overopphetet Gjende III på vei innover Gjende med 2 kajakker starter turen.
Etter en svipp innom Gjendebu for lett proviantering padler vi det korte stykke ut til Knutsholstangen med god medvind i ryggen.

Kvelden er bare nydelig og stedet er idyllisk, her kan man i grunnen bli lenge.

4 timer dårlig søvn frem til vekkerklokkesignalet kl. 24:00.

Litt somling og rolig avmarsj litt over halv ett.

Brekanten nås noen timer senere. Vel spennende uten stegjern og sikring opp til selve breen, stort sett på snø. Både fordi isen "henger over" oss og fordi utglidning ikke blir tilgitt. Psyken min klarer heller ikke helt å overse at det egentlig er ganske lett.

Videre runder vi inn på selve hengebreen i østflanken og vel halvveis oppe på breen tar vi frokost i det sola når oss.

Avbrutt av tallrike fotopauser manøvrerer vi oss opp brefallet inntil stor bergschrund som dekker nesten hele flanken oppunder Knutsholstinden. Helt i venstre kant kommer vi oss forbi og videre opp bratt snøbakke til innsteget for klatringen som går opp en bratt buet is og snørenne til selve østeggen. Herfra kommer vi oss enkelt til topps i råtten snø. Natta byr ikke engang på skare.

Vi har tatt deg meget piano opp og ankommer toppen ved syvtiden.

Videre fortsetter vi ned sørryggen til bandet mot Vesle Knutsholstinden og ned Knutsholsbreen tilbake. Vi er nede ikke så langt unna kl. 10:00.

Nå venter en god padletur tilbake til Gjendesheim. Han skulle bare visst den hytteassistenten på Gjendebu som kalte oss late da vi ankom ettermiddagen før og måtte innrømme at vi hadde fraktet kajakkene med Gjendebåten.

Vedlagt noen bildeinntrykk fra det meget snøfattige fjellet 29.06.06

post-3-13347442423_thumb.jpg

post-3-133474424236_thumb.jpg

post-3-133474424242_thumb.jpg

post-3-133474424248_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der kom rapporten og bildene ja. :D Og for noen utrolig nydelige bilder! Ruta opp fra Knutsholet ser jo temmelig rå ut, så derfor var det særs spennende og interessant å få en liten titt på hvordan det er oppe i hengebreene der. Må ha vært en kjempetur! 8)

Morten,

har du noe rusk på linsa? Synes jeg ser 2 små prikker på noen av bildene. Synlig på det første, i skyene over Besseggen, og det av tindene vest for Svartdalen, hvor de er på himmelen på samme sted (nesten rett ovenfor Mesmogtind)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig burde det vært forbud mot å legge ut slik bilder. Du kunne iallfall laget en advarsel til nybakte fedre som er opptatt med bleieskift og å avlaste mor... 8)

Var ikke litt guffent å gå opp der kun i toer-taulag? Gikk dere i tau ned breen igjen også? Må ha vært en fin tur... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten,

har du noe rusk på linsa? Synes jeg ser 2 små prikker på noen av bildene. Synlig på det første, i skyene over Besseggen, og det av tindene vest for Svartdalen, hvor de er på himmelen på samme sted (nesten rett ovenfor Mesmogtind)...

Ja dessverre :D 3. turen etter dyr sensorrens og kun et objektivbytte. Ulempen med digitalt speilrefleks ja. Disse to er imidlertid ikke så problematiske. Snille og retusjere bort så snart man ev. vil bruke dem til noe mer seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk! Dette så bra herlig ut da! :)

Flotte og fargerike bilder, som virkelig yter den vakre sommerdagen og landskapet rettferdighet. :lol:

Heftig veivalg dette. Er jo temmelig bratt oppi der, så hvis du følte at utglidning var en seriøs trussel på snøen

før dere nådde selve breen, hvorfor ventet du/dere så lenge med å ta på stegjern?

Vurderte dere det til at stegjern ikke var til stor hjelp på snøen? Uansett, bedre litt for tidlig enn litt for sent...

Hvordan/hvor tett sikret dere langs breruta? Regner med at dere brukte sikring på isskruer i de bratteste hengene?

På bildet av "Svingen", hvor langt unna berget gikk dere opp?

Har du en et oversiktsbilde av østflanken, hvor du kunne stipulere inn ruta dere gikk?

Ja dessverre :( 3. turen etter dyr sensorrens og kun et objektivbytte. Ulempen med digitalt speilrefleks ja. Disse to er imidlertid ikke så problematiske. Snille og retusjere bort så snart man ev. vil bruke dem til noe mer seriøst.

Så til reklamen: Du får kjøpe deg en Olympus DSLR, da sju, så er problemet borte! Olympus sitt ultrasoniske støvfilter funker

virkelig godt! Helt underlig at ikke også andre produsenter har utviklet noe slikt, til nå er jo kun FourThirds DSLR's fra

Olympus/Leica/Panasonic som har dette (de to sistnevnte bruker Olympus sitt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig burde det vært forbud mot å legge ut slik bilder. Du kunne iallfall laget en advarsel til nybakte fedre som er opptatt med bleieskift og å avlaste mor... :lol:

Var ikke litt guffent å gå opp der kun i toer-taulag? Gikk dere i tau ned breen igjen også? Må ha vært en fin tur... :)

det er på høy tid at det kommer bæremeis med isøksfeste på markedet! eg skal iallfall ikkje ha unger før den tid,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne iallfall laget en advarsel til nybakte fedre som er opptatt med bleieskift og å avlaste mor...

Kjenner meg igjen i den situasjonen. Suget etter fjelltur øker, mens muligheten blir færre...

Veldig flotte bilder, Morten.

Går det an å spørre hvilken eksponering, lysmåling etc du bruker på de sene kveldsbildene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[år det an å spørre hvilken eksponering, lysmåling etc du bruker på de sene kveldsbildene?

Ingen sene kveldsbilder her, men et par tidlige morgenbilder :oops: Bruker utelukkende den automatiske lysmålingen og korrigerer ev. eksponeringen med utgangspunkt i det. Fikler videre med iso verdien (alltid 100 hvis jeg ikke må opp) slik at jeg ikke kommer noe særlig under 1/60 lukkertid. Er ikke noe så voldsomt stødig på hånda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo temmelig bratt oppi der, så hvis du følte at utglidning var en seriøs trussel på snøen

før dere nådde selve breen, hvorfor ventet du/dere så lenge med å ta på stegjern?

Tja, jeg er jeg og Coni er Coni :wink: Jeg sjanglet litt mer enn halvsliten etter og tittet nervøst opp på iskanten der oppe. Det var halvmørkt og jeg var i første omgang fornøyd med å ha avverget en klatretur opp de sand, vann og grusdekte svaene som hadde vært spennende nok om de var helt rene og tørre. Etter et langt skritt over en bekk som spyttet ut av breisen var plutselig Coni i full far opp den bratteste snørampa. Det var liksom ikke stedet å ta av sekken og virre med stegjern. Det var rett og slett for sent. Dessuten var det bare ekkelt, neppe spesielt reelt farlig i forhold til utglidning. Snøen var god.

Vurderte dere det til at stegjern ikke var til stor hjelp på snøen? Uansett, bedre litt for tidlig enn litt for sent...

Hvordan/hvor tett sikret dere langs breruta? Regner med at dere brukte sikring på isskruer i de bratteste hengene?

Bortsett fra tauet sikret vi ingenting. Vi var ekstra forsiktige over de åpenbare sprekkene, ellers tuslet vi lykkelig og naivt over det som måtte være av snøbruer. Reell sikring hadde vi kun en taulengde opp til østeggen fra breen.

På bildet av "Svingen", hvor langt unna berget gikk dere opp?

Har du en et oversiktsbilde av østflanken, hvor du kunne stipulere inn ruta dere gikk?

Vi gikk et stykke ut fra berget, og i øvre del av bakken svingte vi ut til venstre i overkant av "istårnene" (med flott utsikt gjennom disse ned i Knutsholet) og så til høyre igjen opp til øvre brebasseng.

Bildet med skisse kommer.

post-3-133474427147_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.