Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hvordan er det med oppbevaring / transport av gass i bil? Har tenkt meg på ferietur med bil og telt og vurderer å ta med meg et kokesystem basert på gass. Har lest at gassflasker skal oppbevares stående og ikke for varmt. Skulle jeg være så heldig å få finvær på turen vil det bli god kok inne i bilen når sola står på, har dessuten ikke aircondition heller. Er det trygt å farte rundt med gass i varm bil? Har overhodet ingen erfaring med gass fra før.

Annonse
Posted

Det som vel vanligvis står på gassboksene er at de skal oppbevares

1. uten å få direkte solskinn på seg
  2. i temperaturer under 50°C

Det burde vel gå an å få til selv i en bil, vel ;) 

Posted

Du kan helt trygt plassere gass til primus i bilen! Personlig ville jeg plassert det i bagasjerommet, å skulle det oppstå en nødsituasjon (brann eller kollisjon) gi beskjed til nødmannskapene på stedet

• Like 1
Posted

Snakker du om små gassbokser eller gassflaske type 5 eller 10(11) kg? Ingen fare med oppbevaring i bil uansett, men jeg passer alltid på å holde både gassbokser og gassflasker i skyggen. Helt sikkert overdrevent skeptisk det også ;-)

Posted

Det er snakk om mindre bokser ja, under halvkiloen. Det skrives jo mye om hund og barn i bil i sommervarmen, og i noen saker hevdes det at temperaturen i bilen kan stige til langt over femti grader. Det skal vel mye til før det skjer, og det blir vel ikke like varmt i bagasjerommet selv om det bare er dekket av en tynn hattehylle. Uansett, det kan godt hende jeg får drittvær på turen og problemet er ute av verden 🙂