derp Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 Hei! Elsker slanger, men siden vi befinner oss på den nordlige halvkule så er det ikke så mange av dem å finne. Jeg har lett etter hoggormer i mange år nå uten å ha sett noen, selv om jeg hører folk si at de ser dem hele tida. Så er det noen som har tips til hvor jeg kan finne dem? Type habitater jeg skal se etter eller tid på døgnet de er mer aktive f.eks? Det er jo nå på våren de er på vei ut, så tenkte at kanskje kunne være heldig å støte på noen hvis jeg var tidlig ute. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REJOHN Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 Det er som regel ikke vanskelig å finne hoggorm på våren. I steinur på solsiden. Senere på året er de mer vanskelige å få øye på. De trekker seg fort vekk fra folk. Jeg har et par ganger omtrent tatt på hoggorm på vei opp bratte urer på vårparten. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snurrehaler Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 Også grusveier, de digger grusveier.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Espen Ørud Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 Sjekk med min kompis Thor. Han finner dem (+ andre slanger) stort sett hele tiden og har god erfaring med huggormleting og deler sikkert ut noen bankerstips: https://www.facebook.com/thorhakonsenphotography/?fref=ts Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tubbs Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 (endret) Som mange skriver er grusveier og større stenpartier som har stått i sola fra tidlig morgen steder der de ligger på vårparten. Kjenner du noen som har hund og er mye i skogen så hør med de. De veit ofte hvor huggormen soler seg (og unngår de stedene) Endret 28. mars 2017 av tubbs 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elgen Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 Hei Vet ikke hvor du holder til, men det er ganske mye orm i Oslomarka området bl.a som nevnt på grusveier. Men også til fjells, når det blir varmt. Elgen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REJOHN Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 På dagens tur rundt Lifjell i Sandnes, holdt jeg på å tråkke på en slange som lå og solte seg. jeg er ikke sikker på om det var en hoggorm, for meg så det ut som en Slettsnok. ( uten synlig mønster og tilsynelatende jevn brun, lignet heller ikke helt på hoggorm slik jeg kjenner disse. Men her er jeg så avgjort ikke ekspert.) 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiur3 Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Vi har vel 2 slangearter her i Norge, hvis vi betrakter snokene som en gruppe (Buorm/Vannsnok og Slettsnoken), samt Huggormen. Og så har vi en som er gitt navnet Stålorm, men det er en øgle. Følg linken så finner dere data og bilder på artene. https://no.wikipedia.org/wiki/Buorm 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
borgern Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Ser huggorm noen ganger i Oslomarka, men jeg leter ikke etter de heller. De er ofte i ro og vanskelige å se i vegetasjon. Enklere å se på grus og stein. Slettanok tror jeg aldri jwg har sett, den er vel stort sett å finne langs kysten i sør norge. Har sett buorm en gang for en del år siden. Men siden jeg har hatt hund i mange år på tur var det ikke førstevalg å gå og lete etter slanger da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snurrehaler Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Ei venninne tok et bilde av en de møtte i Lier i helga (er så frekk at jeg tillater meg å dele det. Foto: Kamilla). Har også hatt inne huggormbitt allerede. Jeg liker vår/sommer altså, men kan ikke si jeg er så superbegeistra for huggormen. Nå bråker vi heldigvis en del når vi går, så har bare støtt på én så langt, de skygger som oftest banen lenge før vi kommer trampende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mareng Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 På asfalten, i solen. På førde (Sotra), ligger de som regel strødd rundt. De flesre dog flate etter å ha blitt kjørt over. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imp Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Ut i naturen har hatt et program der de oppsøkte et bol hvor slangene (hoggorm) kom ut om våren. De lå maaange i en skråning. En kjentmann som kjente til et sted. Send de mail og spør! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.