Gå til innhold
  • Bli medlem

Kvesse skjær til isbor?


Jonas1986

Anbefalte innlegg

Annonse

Vet at en G-sport i Oslo samler inn på slutten av sesongen og sender inn til sliping. Vet ikke hvordan kvaliteten blir da jeg aldri har benyttet meg av dette selv. 

Andre butikker kan ha samme ordning. 

Mr. Nilsen sliper fortsatt. Bor på Hedmarken. Han kan sine saker. Både kroner og løse kniver.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Jonas1986 said:

Kan man kvesse skjærene til isbor eller er de bare å kaste når de blir ukvasse? 

Kommer an på hvordan skjær du har. Dersom du har borrekrone (sånn som var vanlig på blant annet Rantanen-borr) så var det flere steder som slipte og byttet disse på Østlandet tidligere. Dvs du leverte inn ett og fikk et annet ferdig slipt i retur)

Dersom du skal få det til selv på en enkel måte så skal du vite hva du gjør. Det er ekstremt små marginer og spesielt vanskelig pga den kurvede skjæreeggen. 


Nådretting på fjellet etter borring i bunn kan du gjøre med baksiden av en kniv. Være veldig forsiktig - dette er ekstremt skarpe saker...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen Ørud skrev:

Kommer an på hvordan skjær du har. Dersom du har borrekrone (sånn som var vanlig på blant annet Rantanen-borr) så var det flere steder som slipte og byttet disse på Østlandet tidligere. Dvs du leverte inn ett og fikk et annet ferdig slipt i retur)

Bytteskjærene som Espen snakker om her ble tidligere sendt til Finland for sliping. Tror ikke ordningen brukes lenger, uten at jeg vet helt hvorfor. 

En kompis skar av seg halve tommelen på et Rantanen skjær en gang - jeg har med ekstra skjær og nødretter aldri..  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Jonas1986 skrev:

Har og med meg minimum et sett med skjær, men kom tell å tenk på det sist eg va på tur når eg borra i myr 7 gang :/ 

Jeg har som regel med ett ekstra sett, men har flere hjemme også. Dermed er sesongen aldri i fare.

Men tilbake til utgangspunktet ditt: Ikke kast. Det går an å slipe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.