Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

0P0vQCO.jpg

Starter med litt byvandring i Vancouver, største by i British Columbia. Jeg har ikke så mange byer å sammenligne den med her i Nord Amerika, men har vært i New York, Calgary og Anchorage fra før av. Vancouver er en svært så fin by med mye variasjoner (i forhold til andre Nord Amerikanske byer). Omtrent halve byens befolkning er Asiatere, flest kinesere, så om man liker kinesisk mat eller sushi er dette en bra by! Men som alle andre byer her så er det svært mange hjemløse som sover i gatene, og de trivdes best mellom de nye skyskraperne midt i sentrum. Antallet knuste det jeg hadde sett i både New York, Calgary og Anchorage. Grunnen er klimaet, mens resten av Canada kommer til å oppleve vintertemperaturer ned i -40c holder Vancouver seg på pluss-siden hele vinteren.

LOTyLTr.jpg

R7dch3g.jpg

q7rd5is.jpg

To nye skyskrapere har nettopp blitt ferdigstilt. De rager over de andre skyskraperne i byen, og den ene (til høyre av de to i bildet) er Trump Tower. Ifølge lokalbefolkningen, som helt klart hater Trump i disse presidentvalgtider er også bygningen like hatet!

gJVT9ZD.jpg

1OhvaoU.jpg

Hs4W5cp.jpg
Liten del av havna i Vancouver, med vulkanen Mt. Baker i bakgrunnen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
4 hours ago, Þróndeimr said:

........Fikk besøk av geiter endag også og som vanlig kommer dyrene lett svært nærtgående her.

(Logg inn for å se skjult innhold)

Geit? Sau vel? ;) De kaller dem "sheep" på alle villmarkseriene fra Canada og Alaska jeg ser på Disco og History
Kult om du legger opp noen bilder av camp også. Bor du i møne-telt med tregulv og vedovn eller på liggeunderlag i enmannstelt du har med hjemmefra? Har dere kokk eller går det i Real på primus?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 timer siden, 7homas skrev:

Geit? Sau vel? ;) De kaller dem "sheep" på alle villmarkseriene fra Canada og Alaska jeg ser på Disco og History
Kult om du legger opp noen bilder av camp også. Bor du i møne-telt med tregulv og vedovn eller på liggeunderlag i enmannstelt du har med hjemmefra? Har dere kokk eller går det i Real på primus?

Du har helt rett, dette er Bighorn Sheep, bare jeg som ble forvirra da noen lokale kalte dem Mountain Goat.

Å nei da, er ikke så lang inni villmarka her, base camp ligger ved veien hvor vi går inn fra hver dag. Det meste av materialer flyes in med helikopter før vi må bære de videre til eksakt posisjon. Jeg bor og sover i bil, så er ikke noe tregulv eller vedovn å se her!  Men hvem vet, kanskje det blir på ett jobboppdrag seinere i vinter! 

Endret av Þróndeimr
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Den 3.12.2016 at 17.03, paddelunde skrev:

Herregud så kult! Er mange som sitter inne med den drømmen du nå lever! 

Men jeg er veldig nysgjerrig på det bildet med grizzlien som sitter på baken. Der regna jeg med at du kjente pulsen i hele kroppen!

Nei du, de to grizzlybjørnene på Grouse Mountain ble fanget av mennesker tidlig i livet da mora hadde forlatt dem og satt ut igjen senere, de holdes i ett lite område på fjellet med gjerde i rundt og er to veldig avslappa bjørner. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gikk opp på Sulpher Mountain en dag været ikke var på sitt beste. Der møtte jeg en ensom fyr i snøføyken og vestlig stiv kuling som drakk rom og røyka hasj så det sang! Han kunne informere meg om at snøen var svært vakker idag, skyene også, og spesielt dyrene han hadde sett på toppen. Jeg så aldri noen dyr på toppen, men artig å høre hva han hadde sett der!

FG1dWmP.jpg

Høyeste toppen på Sulpher Mountain, kom meg hit også, men det var ikke skiføre her så det ble vanskelig vading i 20-30cm puddersnø i ur.
Ufu0hJl.jpg

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Heriks featured this emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Steven Bergsnes
      Hei

har søkt meg grønn på nett, opp og ned i mente uten noen konkret svar som tilfredstiller mine spm. det finnes lite info eller delte meninger ca 50/50 på alle mine spørsmål. d meste havner inn på randonee noe eg ikkje har interessen for. 

Eg er 177 høy, 85-90 kg
      Kjører idag Black Diamond - Route 105 (175 lengd) med Rottefella NTN Freeride binding. 
      føler ofte at skia forsvinner ned og bråstopper = eg tar frammover salto ufrivillig 😅 hadde eg klart å landa i telemark nedlegg å sett proff ut sku eg ikkje klaga men eg er ikkje heilt der 😝

er ute etter en telemarkski (vertfall en som kan brukes til telemarkbinding) med twintip til bruk utenfor og i løypene.  en allround ski. ikkje best på nåke men ca bra nokk til d meste.
      ja eg ska ha twintip, blir vanskelig kjøre baklengs med fart uten 🙃 
      viktig at skia flyter bra mtp topptur, men det er ikkje reine pudderplanker eg er på jakt etter nå. (vurderer Ur-Rakkar pudderplanker til nestesesong) 
      driver ikkje med hopp, sprett og andre superakrobatiske utfall. fokus på sving, seier dogg ikkje nei takk til et å annet mindre hopp i bakken.
      Er åpen for alt av forslag til telemarkski med twintip og ca 100-110 midtbredde (kom gjerne med forslag og argument utenfor dette også) 
      er ingen proff, i preppa løyper kjører eg alt.
      kjører ikkje ned bratteste topptur bakkane, men helder ikkje so lettskremt forbeholdt eg kan stole på at skia ikkje forsvinn ned og bråstopper. 

skia eg har sett på er SGN Rakkar. spørmålet da blir hvilken lengd? 175 eller 185? 
      siden skia har twintip så ser eg kjøreflaten som kortere enn en uten twintip i samme lengd. Har ingen erfaring med twintip selv så derfor spør eg dere, hvordan det føles om en merker noe forsjell der? 
      og mtp at eg føler tuppen forsvinn nedi med dagens ski, så er eg veldig usikker på om 175, litt redd d vil føre til en gjentakelse av nåværende problem. noen her som har testet SGN Rakkar med telebinding og har noen tilbakemeldinger på d?

Rottefella NTN Freeride. finnes det andre alternativer i NTN som er robuste på markedet? tenker også at disse skia vil bli brukt til kiting og vil derfor ha en robust binding. 

blir primert brukt til topptur, fokuset er på nedkjøring så vekta er ikkje eit stort spm. er kjøregleden ned som teller for meg. 

• Av BrettbareSki
      Hei!
      Vi er en gruppe studenter ved NTNU som i forbindelse med emne TIØ4252 Teknologiledelse skal utføre en mulighetsanalyse for et innovativt produkt.
      Produktet vi utforsker er et skialternativ til truger, potensielt basert på gjenbruk av ski. Skiene er utelukkende ment for stigning, hvor de vil kunne brettes (2-3 ganger) og festes til sekken for nedturen. På vei opp vil snowboardet være festet til sekken. Med produktet ønsker vi å redusere den økonomiske terskelen for personer som vil bruke/prøve snowboard på topptur, uten å måtte investere i et kostbart splitboard i tillegg til evt. snowboard.
      Vi ønsker tilbakemeldinger fra både snowboardere og ski-entusiaster, nybegynnere og mer erfarne! Vi setter veldig pris på at du tar deg tid til å svare på denne undersøkelsen som tar i underkant av 2 minutter!

(Logg inn for å se skjult innhold)
      Ps. Dette er ikke en kommersiell promotering, men for studieformål.
    • Av JFB
      Jeg er ingen reser på ski og heller ingen sterke ambisjoner om å bli det, men liker å være på tur. Særlig snørekjøring med en eller to hunder. Med hunder som trekker blir også bremsing mye hardere og venstrebeinet funker ikke optimalt (pga prolaps for noen år tilbake, men trener og blir sakte bedre😉). 184 høy, 95kg. Hundekjøring sliter på utstyret. Bruker idag skøytestøvler for bedre ankelstøtte.
      Med tanke på at jeg har hunder som trekker, litt ustø ploging, kjører noe med pulk og har lyst til å gå både i og utenfor sporet lurer jeg på følgende teori. 

Hva med å ha NNN BC Manuell på alle skia. 
      - Hverdags-ski til sporet, lette korte med BC bindinger
      - Fjellski/Jaktski uten stålkanter,
      Kjører jeg med pulk blir jeg stående mye bak pulken og bremse.
      På denne måten «tror» jeg at jeg kan få bedre kontroll på ploging og når jeg er på fjellet utenfor sporet har jeg hverdagsskia i backup i pulken (pulken er på 188 cm). Dersom jeg ender med 2 par støvler noen lette og noen større kan man også bytte disse lettere etter forholdene og ha tørt skift på overnattingsturer.
      Setter pris på synspunkter til ideen. Innspill til egnede ski, støvler og lengder er også topp. Tenker å anvende Finn.no i min søken etter utstyret for å spare penger. 
    • Av FredrikL
      Hei,
      Relativt fersk i randonee/topptur gamet, men har endelig gått fra det å leie til å eie, og ønsker naturlig nok å lære og få brukt utstyret så mye som mulig. 
      Derfor tenkte jeg å høre om det var noen gode tips til fine helgeturer/dagsturer, hovedsakelig med utgangspunkt Oslo, i Januar måned? 
      Forstår at dagene er litt kortere og en del veier er vinterstengt (?), men alle tips tas i mot med takk.

• Av runquest
      Hei,
      Tenkte å høre om noen hadde anbefalinger eller erfaringer å dele for valg av telt til vinteren. Jeg har i utgangspunktet bestemt meg for å gå for kuppeltelt, selv om jeg ser noen kompromiss her, som; Størrelse og antall fortelt. Jeg ønsker å kunne fyre brenner i fortelt, samt ha plass til sekk.
         1) Hvor stort fortelt bør man egentlig ha – eller klarer man seg med - for kokkelering?
         2) Mange(?) kuppeltelt krever at innertelt settes opp før ytterduk. Utfordringer jeg ser med dette er at teltet vil i de fleste turer måtte settes opp av meg alene. Bor også i Vesterålen, så vind og raske værskifter kan (les:vil) forekomme :) Er dette grunn til bekymring?
         3) Jeg tror også det vil være fordelaktig med to innganger; stemmer dette?
      Teltet vil bli brukt av meg (180cm), og noen ganger med et barn. 
         4) Vil et tomannstelt være tilstrekkelig med tanke på plass vinterstid?
      Jeg har ikke pulk, så telt vil måtte bæres i sekken. I så måte vil vekt være et tema.
         5) Noen tips om hvilken vektgrense jeg bør sette?
      Jeg hadde sett meg ut The North Face Mountain 25, 4,5 kg.
         + Meget god ventilasjon    + Tørkeloft    + Store og mange innvendige lommer    - Vekt    - Innertelt før ytterduk    - Knapt fortelt? For lite for kokkelering?    - Vekt?    (- i praksis kun ett brukbart fortelt?) Jeg så videre på MSR Remote 2, 3,1 kg. Dette finner jeg lite om, kanskje det er relativt nytt?
         + Stort fortelt    + Brukbart 2. fortelt    + God takhøyde, hvertfall sammenliknet med Mountain 25    - Ventilasjon; ikke lufting i toppen? Har jeg grunn til bekymring? Ser for meg det vil bli noe fyring inne i teltet for kos og tørking.    - Innertelt før ytterduk    - Er det  fare for snøfokk med tanke på glippe mellom innertelt/ytterduk? Teltene har forskjellig løsning på liggeposisjon, i Mountain 25 ligger man «på langs», mens i Remote 2 på tvers. Dette har jo ganske stor betydning på bredden av fortelt.
         6) Jeg ser for meg at det også er en fordel å ligge «på tvers» - da har man takhøyden på sin side når man sitter oppreist på «sin plass», samt at det vil være lettere å vri bena ut som kanskje er en fordel både når man skal sitte i inngangen, samt det å komme seg inn og ut. Tenker jeg riktig, eller er det hipp som happ?
      Siden jeg ikke klarte med overbevisning å velge mellom disse lette jeg videre, og fant også Hilleberg Staika, 3,7 kg.
         + Innertelt og ytterduk slås opp sammen! Genialt?    ? Hvordan er ventilasjonen?    - Små innerlommer og intet tørkeloft??    - Er fortelt for små for kokkelering? Når Hilleberg entrer ser det også ut til at pris er nødt til å vektlegges, dette var da veldig dyrt? Er det verdt det? (Får ikke tørkeloft og lommer en gang?

Håper noen kan gi meg litt innsikt, om så for noen av spørsmålene. Hvorfor har ingen lagd det perfekte teltet?  Eller har dere et alternativ til de jeg har sett på?
      Bilder og mål for sammenlikning;

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.