Gå til innhold
  • Bli medlem

5 late dager med fiske og fottur


Sturesmyg

Anbefalte innlegg

Hei, godtfolk

Tenker meg en kort ukestur i sommer og trenger noen tips. Drømmeturen er som følger: Kjøre bil i maks 4 timer fra Oslo. Transport(kano, båt eller lignende) "inn" på fjellet, altså over tregrensen. Inn til et avsidesliggende område der man kan slå opp lavvo og tilbringe 5 dager med fiske og fotturer uten å matte rive camp hver dag.

Om jeg låner en kano eller kjøper en plass på en ferje er litt samma ulla så lenge man kommer seg litt vekk uten for mye anstrengelser. Vet du om et sted som kan være aktuelt uten transport er det bare å foreslå det også. Finnes helt sikkert mange plasser man kommer frem med bil og kan gå en kortere tur til en camp. Har med en valp, så kan ikke gå så lange dagsmarsjer.

Kort oppsummert: Over tregrensen, 4 timer fra Oslo, ved/rundt et vann eller område med småvann, relativt enkel adkomst.

På forhånd tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ut i fra kravet om reisetid og båt for enkel adkomst så kan vel både Hardangervidda og Jotunheimen være en mulighet 

- Oslo - Halne Fjellstue - HalneKongen (båt) så har du vel hele Hardangervidda å gå på, om det er avsideliggende (avsideliggende områder er vel gjerne avsideliggende for at de ikke har enkel adkomst) .. vet ikke, men det er vel bare å legge turen utenom de mest brukte turstiene tenker jeg så får du vel være i fred. 

- Jotunheimen går det vel båt både på Gjende og Bygdin, men mulig det er mer folk i dette området (?) Sikkert mulig å finne steder her også hvor man ikke blir nedrent av folk, bare holde seg unna Besseggen da :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også anbefale å ta Halnekongen inn på Hardangervidda, mange fine områder å gå ifra en av de to stedene båten stopper. En annen god tur med båt inn på vidda er Fjellvåken II fra Skinnarbu til Mogen Turisthytte, derifra kan man enten følge Kvennadalen innover i et fantastisk område eller gå opp på fjellet nordover mot Gjuvsjå

Se to av mine turrapporter fra begge områdene for inspirasjon eller Bjarnes Turblogg for sistnevnte:
 

http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2012/08/hardangervidda-2012.html

 

God tur hvorhen du drar :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg lar meg påvirke, også med hensyn til valg av fiskeplasser.  Selv om det vil koste å forlate gamle trakter kjenner jeg at jeg er åpen for nye trakter.  Utenom området Mår - Sletteidvatni - Geitvassdalen har jeg bare en gang vært på vestvidda.  Gikk fra Dyranut til Mogen. 

Men navn som Halne og Tinnhylen dukker stadig opp i beskrivelser, samtidig lokker Børgefjell.  Kan se for meg to typer tur

-  alternativ a:  Kjøre til ett sted, og gå ut derfra for å returnere, eller

alternativ B.  ta offentlig transport til "ett sted og gå derfra til et annet avslutningspunkt.  Til dette alternativet kan det knytte seg et problem, om jeg skal bruke NOR - WAY bussene.  Plutselig ville de ikke ta med hund - pga allergi.  Jeg har prøvd å argumentere med dem om at det finnes mange andre allergikilder, f eks parfyme, eller enda verre; stinkende av sur tobakk.  Ved en senere anledning som jeg tok kontakt med busselskapet fikk jeg til svar at det var opp til sjåføren om en hund fikk være med.  Mao bingo.

 

Går ut fra at noen kan foreslå noen ruter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.