Gå til innhold
  • Bli medlem

Smerte i hælene på langtur ski


Eielandspåloffen

Anbefalte innlegg

Dampsperre posene skal være mellom et linerpar og en yttersokk, skulle ikke bli glatt i skoen, bare mellom sokkene.

Rab dampsperesokk er ikke i helt tett materiale, Exped sine virker bedre i så måte. Med mindre du bruker plastposer av noe slag. 

Å putte et par Springyard hælklosser i bc støvlene hjelper på gnagsår for meg, men om de hjelper på andre skorelaterte smerter vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Marius Engelsen skrev (På 17.1.2024 den 21.26):

Jeg sliter med nøyaktig det samme!

Jeg kan gå dagesvis på fjellski, null stress. Men når jeg trekker pulk blir det hardt press på hælen fra skoen, og det blir jysla vondt etter en kort stund.

Skiftet fra Crispi Stetind til Alpina Alaska, det er marginalt bedre, men problemet er det samme.

Det hjelper en del å ha skoen veldig løst knytt, men det er jo ganske ustabilt.

Det er vondest i stigninger. 

Leser i denne tråden at jeg kan prøve oppbygging under hælen. Fint hvis det hjelper, så jeg skal teste det ut, men da får man jo også kortere og mindre effektive steg. Det er jo litt dumt.

Flere nye tips siden denne tråden ble startet?

Eg får dette når eg trekker tung pulk mange høgdemeter eller ber tung sekk på ski (typisk vårskiturar på bre eller lengre breturar). Eg har brukt to løysingar for dette .

Det eine er å lage meg ein hælkopp av trykkavlastingsplater. Tape fast og lat den sitte til den verste stigninga er gjort (typisk dag 1 og kanskje 2 til dømes på Josten, alt etter ruter). På Grønland og Svalbard har den fått sitte til eg har berre lett terreng framfor meg og lettare pulk. Saman med ein god såle som gir rett drag på akilles over hælen, hjelper det veldig!

Den andre løysinga prøvde eg i fjor vår på Folgefonna, på tips frå @graham, det er slik neoprensokkar berre for hælen, som du får i ulike tjukkelsar på skøytebutikken (typisk brukt i hockeyskøyter). Det funka også. Ikkje like effektivt som platene, men for enkelte turar nok til å berge meg, og veldig mykje enklare sidan dei kan tas av og på.

Endret av Tessatroll
Skrivefeil og autocorrect
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.