Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellheimen 3 camp og mann på 185cm?


omeidesen

Anbefalte innlegg

Hei! Skal ha meg 3-sesongers som til nøds kan brukes på vinteren under gode forhold. Har sett meg ut Helsport Fjellheimen 3 camp pga pris og vekt. Men jeg er usikker på om det blir for kort med tanke på at teltet skrår ganske mye mot fotenden. Har så vidt prøvd ett som var utstilt på XXL, og der merka jeg at tærne mine tok såvidt i innerduken. Tror dere at dette vil bli ett problem? Har også sett på den nye Svalbard i PRO-segmentet som ett alternativ, men det er noen kroner dyrere og litt tyngre. Har dere noen tanker? 

Mvh Ole-Martin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

inner telte er 230cm langt så trur det skulle gå bra! 

kjøpte meg samme telte for ettpar måneder siden, virker veldig romslig.

trur det skal gå fin og bruke det på vinter og, men om du finner ut at du vil ha storm matter, så fikser helsport det for deg, hører de har gode sy damer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, omeidesen skrev:

Så dere mener at det skal gå greit med tanke på kondens og våt sovepose i fotenden? 

Det avhenger litt av liggestilling. Ligger du på siden er du vanligvis kortere enn om du ligger på ryggen eller magen, litt "fosterstilling". Dessuten blir soveposen om vinteren vanligvis fuktig i enden uansett fordi det er der fuktighet innenfra i størst grad kondenserer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også titte på hilleberg kaitum 3. Det er 10cm kortere i innertelt men har rett vegg i begge ender. Det er litt bredere enn fjellheimen. Kaitum har 2 innganger og 2 fortelt istedenfor et stort fortelt. Begge deler kan ha fordeler og ulemper men 2 innganger er alltd kjekt. Teltet veier vel omtrent det samme. Vet ikke hvilke pris du får på fjellheimen men kaitum 3 kommer vel på rett over 7000 med rabatten.

har ikke teltet selv men har sett det i bruk et par ganger. Sannsynligvis førstevalget hvis jeg skal kjøpe et 3 manns .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 1,98 høy og har både Fjellheimen Superlight og Kaitum2. Fjellheimen er helt klart for kort, men som også andre nevner kan problemet løses med feks en skalljakke.

Har du mulighet til å kjøpe Kaitum ville jeg helt klart valgt det fremfor Fjellheimen om du er 1.85 høy. Diverse leverandører har 25% salg i løpet av året.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder en skalljakke over pose-enden, så er ikke det en god løsning synes jeg. Skalljakken hindrer fordampning fra posen, slik at posen blir mer fuktig enn uten skalljakken. Dette er egentlig litt av samme effekten som når fotenden av posen ligger inntil duken.

Det finnes situasjoner der innerteltduken er så rennende våt at en skalljakke kan være nyttig, feks rundt 0 grader eller ved gjennomslag. Men stort sett er løsningen å akseptere subbingen eller kjøpe annet telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, qwer993 skrev:

Når det gjelder en skalljakke over pose-enden, så er ikke det en god løsning synes jeg. Skalljakken hindrer fordampning fra posen, slik at posen blir mer fuktig enn uten skalljakken. Dette er egentlig litt av samme effekten som når fotenden av posen ligger inntil duken.

Det finnes situasjoner der innerteltduken er så rennende våt at en skalljakke kan være nyttig, feks rundt 0 grader eller ved gjennomslag. Men stort sett er løsningen å akseptere subbingen eller kjøpe annet telt. 

Dette er ikke min erfaring. Jeg har brukt skalljakketrikset ved flere anledninger og alltid vært helt tørr. Jeg testet også en gang med plastpose rundt føttene for å se om det gjorde samme nytten. Da fikk jeg en lignende effekt av det du beskriver. Det hadde lagt seg kondens inntil plasten, noe som også fuktet soveposen. Jeg tok så av plastposen og byttet den med skalljakka. Etter det var jeg helt tørr og den resterende fukten på soveposen som hadde kommet fra plastposen (ikke store mengder) tørket også.

Pussig at du skal oppleve kondens. Har du en skalljakke som puster dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Vrimmel skrev:

Dette er ikke min erfaring. Jeg har brukt skalljakketrikset ved flere anledninger og alltid vært helt tørr. Jeg testet også en gang med plastpose rundt føttene for å se om det gjorde samme nytten. Da fikk jeg en lignende effekt av det du beskriver. Det hadde lagt seg kondens inntil plasten, noe som også fuktet soveposen. Jeg tok så av plastposen og byttet den med skalljakka. Etter det var jeg helt tørr og den resterende fukten på soveposen som hadde kommet fra plastposen (ikke store mengder) tørket også.

Pussig at du skal oppleve kondens. Har du en skalljakke som puster dårlig?

Selv om posen og skalljakken føles tørr så er de ikke det. Fuktigheten ligger laget i selve soveposen og på membranen under innerstoffet i skalljakken. Over tid i kuldegrader vil det bli tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, qwer993 skrev:

Selv om posen og skalljakken føles tørr så er de ikke det. Fuktigheten ligger laget i selve soveposen og på membranen under innerstoffet i skalljakken. Over tid i kuldegrader vil det bli tydelig.

Evnen til fuktighet å "gjemme seg" som du beskriver er svært begrenset. Når den når metningspunktet som er svært lavt vil det være følbar fuktighet. Hvis jeg tar på soveposen, komprimerer den og ikke kjenner noe fuktighet så er den i mine øyne tørr eller holder så lite fuktighet at det ikke er av betydning.

Hvis vi snakker om mange kuldegrader der fukten fryser før den kan transporteres ut så kan jeg være delvis enig i det du sier. Men dette fungerer utmerket så lenge stoffet i jakken er over pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har selv ganske nylig byttet ut Fjellheimen Camp 3 til fordel for et Kaitum 3, nettopp pga de loddrette veggene innvendig. Jeg er selv 194cm lang, og Fjellheimen Camp 3 fungerer utmerket på de 3 mildere sesongene da liggeunderlag er lavere og posen tynnere. På vinterstid skal det veldig lite snø til på duken (og vindpåvirkning) før fotenden av soveposen er godt pakket under sammenslått inner/ytterduk på teltet. Har du mulighet/økonomi til å kjøpe et telt med rette innervegger er det å anbefale, men skal ikke teltet benyttes på vinterstid kan jeg på det varmeste anbefale Fjellheimen! Kanonbra telt, god lufting og god kvalitet! For ditt forklarte bruk, er det bare å investere i Fjellheimen. Et bra triks er også å legge en pakkpose med litt utstyr i fotenden for å unngå at soveposen (og du) sklir helt ned i "skåren" av teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.