Gå til innhold
  • Bli medlem

Korteste vei til Jotunheimen uten å bryte fartsgrensen?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Så at mitt forrige innlegg gikk fra å være gode tips, til en konkuranse om penis-forlengere og hurtighet langs veien.

Spør derfor igjen, hva er korteste og beste vei til Jotunheimen hvor man følger fartsgrensen?

:(:D:D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jotunheimen er et stort område, men generelt er korteste vei E 16 fra Sandvika til Fagernes, deretter RV 51 opp på Valdresflya. Dette tar deg 3,5 timer hvis du holder fartsgrensen hele veien.

Skal du til Eidsbugarden/Koldedalen legger du på en halvtime til en time til, og følger E 16 helt til Tyinkrysset, deretter RV 53 og 252 til Eidsbugarden. Koldedalsvegen tar av ved Tyinholmen. Både Valdresflya og RV 252 er vinterstengt, så på denne tiden av året må du belage deg på beltebil/skutertransport det siste stykket, eventuelt ta skiene fatt. Beltebilruter finner du på www.jvb.no, skuter fra Tyin bestiller du på 613 67 717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde i Lillestrøm pleide jeg å kjøre veien om Fagernes de gangene jeg skulle til Gjendesheim, men E6 om Otta når jeg skulle til Spiterstulen, Leirvassbu eller Sognefjellet. Mulig det er kortere til sistnevnte også dersom man kjører om Fagernes. Jeg synes uansett det er forferdelig kjedelig å kjøre E16! Ikke at man får kick av å kjøre E6, men Gudbrandsdalen er litt finere enn skogen nede i Dokka-området altså. Hvis du ikke er opptatt av hva som er den raskeste veien, men vil kjøre den vakreste veien til Jotunheimen... :(

...vil jeg anbefale å kjøre den såkalte Jotunheim-veien gjennom Valdres-fjellene. Da er det vel greiest å kjøre til Lillehammer og så inn i Espedalen....stopp og ta en titt på "Helvete" der elven har gravd ut noen kjempestore jettegryter. Artig! Selve Jotunheim-veien er grusvei og bomvei, men det er virkelig nydelig der oppe. Du kommer opp på Valdresflya ved Vinstravatnet et stykke sør for Gjendesheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Valdres er iallfall mere variert. Gudbrandsdalen kan være utrolig tung å kjøre. En skal kjøre ganske mange mil i Gudbrandsdalen før det skjer noe. I Valdres starter man med den trange Begnadalen. Dette endrer seg fort til man kommer opp til Bjørgo/Aurdal der dalen virkelig begynner å åpne seg. Videre oppover dalen har man flere vakre fjorder.

Velger man å mot Valdresflye blir man belønnet med vakre Jotunheimpanoramaer. (Hvor finner man det nede i Gudbrandsdalen? En ser kanskje noe ved Vågå, ellers er det ikke mye å skryte av)

Velger man å kjøre mot Tyin blir belønningen at man plutselig får overgangen mellom østlandsnatur og vestlandsnatur når man kommer til Vang kommune, enda vi fremdeles befinner oss i Valdres og på Østlandet. Denne overgangen er brå og skjer bare man kjører igjennom noen svinger. Her stuper fjellene ned i vakre Vangsmjøse. Det kan da heller ikke være noen ulempe å få med seg Valdresflye på tur til Jotunheimen?

Selv om man får med seg Valdresflye hvis man kommer fra Jotunheimvegen, så er dette en tungvinn rute å kjøre hvis man om sommeren pendler mellom f.eks Oslo og Jotunheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes uansett det er forferdelig kjedelig å kjøre E16! Ikke at man får kick av å kjøre E6, men Gudbrandsdalen er litt finere enn skogen nede i Dokka-området altså.

Her er du på bærtur! Hva er kicken en får av å stampe i kø i 60 og 70 gjennom den trasige Gudbrandsdalen? Den hører faktisk blant de kjedeligste veiene å kjøre jeg vet om i dette landet! E16 gjennom Begnadalen er både vakrere, mer avslappet og finere vei samt raskere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Gjest sikkert bor i Trondheim, Ålesund eller Bergen er selvfølgelig alt det dere skriver ovenfor bare sprøyt.

I tillegg synes jeg ikke at en Gjest fortjener svar på et så til de grader upresist spørsmål. Han forteller jo ikke hvor han skal reise fra og heller ikke hvor han skal. I tillegg er han såpass lite oppegående at han ikke klarer å gå inn på Visveg.

Hvis ikke dette var et lurespørsmål og at svaret er: "Hvis du er i Jotunheimen har du den korteste veien til Jotunheimen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Siden Gjest sikkert bor i Trondheim, Ålesund eller Bergen er selvfølgelig alt det dere skriver ovenfor bare sprøyt.

I tillegg synes jeg ikke at en Gjest fortjener svar på et så til de grader upresist spørsmål. Han forteller jo ikke hvor han skal reise fra og heller ikke hvor han skal. I tillegg er han såpass lite oppegående at han ikke klarer å gå inn på Visveg.

Hvis ikke dette var et lurespørsmål og at svaret er: "Hvis du er i Jotunheimen har du den korteste veien til Jotunheimen".

Da får jeg virkelig beklage at jeg virker lite oppegående, men dersom du har fulgt med i timen, så la jeg inn et innlegg for to dager siden på samme forum, samme tema hvor jeg spesifiserer at jeg bor i Oslo. Får igjen bare beklage så mye at jeg brydde dere med et upresist og lite oppegående spørsmål som bare fører til sprøyt. Selvdagt skal jeg bruke visveg eller hva f... det heter.

Uansett, takk til alle dere som har kommet med mer eller mindre konstruktive svar :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi den er jævla lang, intet annet. Den er rett og slett den aller kjedeligste dalen i Norge. Den er til og med verre enn Hallingdal. Bare det å sammenligne den med Valdres tyder på at man enten ikke har vært i Valdres eller at man mangler gangsyn fullstendig, eventuelt er i sterk rus eller har store psykiske problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Gudbrandsdalen er fin den altså, det er ikke det. Men Valdres overgår Gudbrandsdalen hva charme, veiens beskaffenhet, naturopplevelser, variasjon og stemning angår. Dessuten er det MYE mindre trafikkert, og det er nærmest fri fartsgrense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi den er jævla lang, intet annet. Den er rett og slett den aller kjedeligste dalen i Norge. Den er til og med verre enn Hallingdal. Bare det å sammenligne den med Valdres tyder på at man enten ikke har vært i Valdres eller at man mangler gangsyn fullstendig, eventuelt er i sterk rus eller har store psykiske problemer.

Høyrest mest ut som et lite mindreverdighetskompleks dette......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kryk, Tom og Julia, la oss ha en konkurranse om hvilken av Østlandsdalene som er kjedeligst! Det er kjempekonstruktivt!

Felles for alle daler er at de ender i noe godt øverst!

I Gudbrandsdalen ender du ikke bare opp med noe øverst, du har alle muligheter langs hele dalen.

"En dal, tusen muligheter"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyrest mest ut som et lite mindreverdighetskompleks dette......

Ja, jeg er skikkelig misunnelig på Gudbrandsdalens grenseløse monotoni. Skulle ønske Valdres var like kjedelig. Har du ikke noe morsommere enn hobbypsykoligi å drive med der oppe i den lange, uinteressante dalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kryk, Tom og Julia, la oss ha en konkurranse om hvilken av Østlandsdalene som er kjedeligst! Det er kjempekonstruktivt!

Felles for alle daler er at de ender i noe godt øverst!

Nei, la oss heller ha en diskusjon om hva du mener man skal diskutere på Fjellforum. Det høres mye mer konstruktivt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hovedgrunnen til at veien over Valdres ofte velges er at det er mindre trafikk og omtrent ingen fotobokser.

Gudbrandsdalen er en endeløs rekke med dønn like småsteder med de samme kjipe Statoilstasjonene og Jokerbutikkene. Innimellom er det endeløs skau og jorder. En hel masse 60-soner er det og. Det er nemlig viktig å kjøre sakte forbi kornet så det ikke blir ødelagt.

Kulinarisk er det heller ikke mye å skryte av. De fleste spisestedene stenger ved fire-fem tiden for da gidder ikke bønda holde åpent lenger og kokken har sikkert gått hjem. Er man så heldig (eller uheldig) å finne noe som er åpent blir man stort sett møtt av eldre tanter med flekkete forkler som forventer at man rydder av respatexebordet sjæl. Gjør man det kan man i beste fall meske seg med lettkokt mikrobiff til 250 kroner med boksemais og kinakål dynket i thousand island og pose-bernaise, noen selvdøde pommfri som svømmer i grillkrydder samt gjerne et lyseblått pappkrus med pepsimax rett fra dispensern til 34 kroner og 50 øre.

Velger man veien gjennom Fagernes kan man i hvert fall glede seg til Peppes Pizza på Beitostølen. Peppes er riktignok bare Peppes, men det smaker veldig mye bedre enn rømmegraut og harryburger på Fagernes eller årgangskaffen på plastkrus fra kjøpesenterkroa i Bagn. Dessuten er det et litt bra spisested rett over gata fra Peppes. Litt dyrt, men man er jo stort sett sulten når man ankommer Beito, og mat må man jo ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.