Gå til innhold
  • Bli medlem

Solotur i forbindelse med studie evt. i Børgefjell


Marcowinther

Anbefalte innlegg

Hej fjellforums folk

 

Jeg er ny i Norge, kommer oprindelig fra Danmark, men studerer i øjeblikket friluftsliv ved HiNT i Levanger.

I den forbindelse skal jeg i næste uge på solotur. Men jeg har lidt svært ved at finde ud af hvor den skal gå til.

Jeg er bosat i Beitstad, nord for Steinkjer og vil gerne finde et sted i nærheden.

Jeg har kigget en del på Børgefjell, da det lyder som et fantastisk område. Har derfor også købt kort over nord og syd Børgefjell, da jeg må der til på et tidspunkt.

 

Krav til soloturen er at det skal være minimum 2 overnatninger i gaupahuk og der er en del opgaver der kræver at jeg har skov i nærheden. Derudover skal jeg opgive en kort-referance og finde en kontaktperson der er kendt i det område jeg skal til.

 

Er der nogen af Jer der kan anbefale et område i Børgefjell som egner sig bedre til denne type tur end andre. Jeg vil meget gerne fiske på turen, da jeg stadig har min første fjeldørred til gode :) Og tænkte også på at tage en toptur, hvis det er muligt.

Det kan også været et andet sted omkring Steinkjer, hvis dette egner sig bedre?

 

Håber på at høre fra Jer :)

 

Mvh Marco

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du vurderer andre områder i Trøndelag, så er Lierne (Nordli og Sørli) områder som er godt egnet. Det er ikke de samme toppene som Børgefjell, men mye terreng i skjæringen mellom skog og fjell. Mye fiskevann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej fjellforums folk

 

Jeg er ny i Norge, kommer oprindelig fra Danmark, men studerer i øjeblikket friluftsliv ved HiNT i Levanger.

I den forbindelse skal jeg i næste uge på solotur. Men jeg har lidt svært ved at finde ud af hvor den skal gå til.

Jeg er bosat i Beitstad, nord for Steinkjer og vil gerne finde et sted i nærheden.

Jeg har kigget en del på Børgefjell, da det lyder som et fantastisk område. Har derfor også købt kort over nord og syd Børgefjell, da jeg må der til på et tidspunkt.

 

Krav til soloturen er at det skal være minimum 2 overnatninger i gaupahuk og der er en del opgaver der kræver at jeg har skov i nærheden. Derudover skal jeg opgive en kort-referance og finde en kontaktperson der er kendt i det område jeg skal til.

 

Er der nogen af Jer der kan anbefale et område i Børgefjell som egner sig bedre til denne type tur end andre. Jeg vil meget gerne fiske på turen, da jeg stadig har min første fjeldørred til gode :) Og tænkte også på at tage en toptur, hvis det er muligt.

Det kan også været et andet sted omkring Steinkjer, hvis dette egner sig bedre?

 

Håber på at høre fra Jer :)

 

Mvh Marco

Hur har du tänkt att bygga din egen gaupahuk? Eller har du tänkt att använda dig av en befintlig dvs redan färdigbyggd?

Börgefjell är en nationalpark och där får du inte skada växtligheten, framgår av 2.1 i forskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vurderer andre områder i Trøndelag, så er Lierne (Nordli og Sørli) områder som er godt egnet. Det er ikke de samme toppene som Børgefjell, men mye terreng i skjæringen mellom skog og fjell. Mye fiskevann.

 

Det kunne også være en mulighed, jeg synes dog det er lidt skummelt at min første solotur skal foregå i "bjørneområde" :)

 

 

Hur har du tänkt att bygga din egen gaupahuk? Eller har du tänkt att använda dig av en befintlig dvs redan färdigbyggd?

Börgefjell är en nationalpark och där får du inte skada växtligheten, framgår av 2.1 i forskriften.

 

 

Jeg har tænkt mig at lave egen Gaupahuk ved hjælp af Pressening og eventuelt grene der allerede ligger på jorden. Så det tænker jeg kommer til at gå, uden at skade træer og planter. 

 

Jeg behøver ikke nødvendigvis bevæge mig særligt langt. Tror faktisk det er bedre, om jeg bare har lejr samme sted alle overnatninger, da jeg skal opgive kort-reference til min lærer, for sikkerheden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne også være en mulighed, jeg synes dog det er lidt skummelt at min første solotur skal foregå i "bjørneområde" :)

 

Ikke ta en tur du ikke føler deg trygg på. (Selv om jeg er rimelig overbevist om at reell fare er null, så skal man ikke begi seg ut imot egne følelser fordi det uansett vil ødelegge turen. )

 

Pappa mente han hadde sett bjørn på åsryggen over teltplassen vår der oppe et år (nærmere 30 år siden nå, mens det ennå var laus-sauer å snakke om der oppe). Han turte ikke fortelle det før etter vi hadde kommet hjem noen dager seinere av frykt for at mamma skulle avbryte turen for oss. Jeg ble - og er fremdeles - snurt fordi han ikke fortalte så jeg også kunne hatt mulighet til å se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.