Gå til innhold
  • Bli medlem

Skifte dun i sovepose


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Jeg sliter litt med å finne en sovepose som både har stretch, god dunkvalitet, ikke alt for dyr og der man ikke har toturert små, søte, flatfotinger i produksjonen. Videre er det sånn at jeg egentlig har den perfekte posen, den er bare for kald og har får dårlig kvalitet på dunet. Jeg lurte derfor på om noen hadde erfaring med å bytte dunet i soveposen, og i så fall: hvordan gjør man det? Ser det er noen videoer på nettet, men er usikker på hvor realistisk det er å få det til uten å ødelegge posen.

På forhånd takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det burde være fullt mulig å skifte dun i soveposen men det er noen ting å være klar over. Soveposer er gjerne lagd for en viss mengde "loft". Altså hvor mye høyde kanalene i soveposen gir uten å komprimere dunet. Du kan kjøpe dun løst men rapporter varsler om at det er vanskelig å jobbe med dun og at man lett får dun over alt og at man ender opp med å plukke dun ut av trusa i uker fremover. Hvis du er flink til å analysere sømmer, sprette de opp og sy de igjen pent så blir det nok bra. Hvis ikke er det kanskje en fare for at man ender opp med å lage noe som er mindre behagelig og eksploderer i teltet. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kontaktet Trondheim Dampfjærrenseri angående dette, og fikk understående til svar. Blir spennende å se om dette kanskje kan bli løsningen på posesproblemet mitt. Tenkte også det kanskje kunne være spennende for andre å vite:

 

Hei!

 

Vi vedlikeholder dunsoveposer hvis de tillater at man tar ut innholdet. D.v.s. at de har kanaler hvor man kan få ut dunen.  Da blir prisen for vask av trekket og rens av innholdet i utgangspunktet mellom 900,- og 1100,-,  etter hvor mye arbeid konstruksjonen innebærer for oss å åpne/lukke. Etterfyll av dun kommer i tillegg.  (soveposen blir åpnet, innholdet tatt ut og damprenset, ferdig renset og tørket innhold blir fylt tilbake i posen, etterfylt og tilslutt blir den sydd igjen.)

 

Vi er landets eldste og eneste dampfjærrenseri. Det er bare oss som vedlikeholder dyner/puter/soveposer.

 

Med vennlig hilsen

 

Anne Kristin Messel Endresen

 

Trondheim Dampfjærrenseri

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny pose som passer deg finnes helt sikkert. Derfor ville jeg ikke lagt for mye innsats og penger i å fylle en gammel pose. Jeg ville prøvd følgende: Snittet opp dunkamrene i posen i motsatt side av  glidelåsen (forutsetter tversgående dunkamre), fylt på dun, tapet igjen snittet med en oval bit spinnakertape. Ville beholdt gammel dun dersom posen ikke har vært utsatt for noe spesielt. Antar at ny og gammel dun blandes etterhvert.

 

Du kan starte med å teste spinnakertapen på posen før du kjøper dun; pakke posen opp og ned osv. La tapen sitte et døgn før belastning.

 

Jeg har selv for flere år siden tapet en xero550 med en bit tape jeg ikke husker navnet på, og den tapen sitter fint ennå etter flere ukers bruk. Tror spinnakertapen gjør samme nytten.

 

http://www.ebay.co.uk/itm/300906346286

http://www.extremtextil.de/catalog/advanced_search_result.php?keywords=down

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.