Populært innlegg steingrd Skrevet 22. mars 2015 Populært innlegg Skrevet 22. mars 2015 Det er ikke alltid man trenger dra så langt, noen ganger er 1km akkurat passe. Turkompisen og jeg har vært på mange turer med de eldste ungene, begge 7, men småsøsknene har ofte måttet bli igjen hjemme. De klarer ikke gå så langt, eller det er for kaldt, det passer ikke denne gangen osv har blitt brukt som unnskyldning. Men endelig skulle det bli en tur med de minste ungene igjen, på deres premisser; det vil si bøtter og spann med kakao, lek og moro! Ikke så langt og ikke så lenge, men akkurat nok til at de kan si de har vært ute en vinternatt før. Egentlig skulle vi dra ganske langt hjemmefra, en 20 minutters kjøretur kan føles ganske lang når det eneste som blir sagt er "Er vi snart fremme?". Men da vi ankom planlagt sted var det andre folk der og Georg (3.5 år) måtte innse at han nettopp hadde gått 1km til ingen nytte, så vi måtte snu og traske tilbake til bilen. Litt godteri hjalp på motivasjonen. Dermed ble det nok en biltur og vi dro dit vi egentlig burde dratt med en gang, i Vår Egen skog. På vei innover i skogen på leting etter den perfekt leirplass fant vi restene av en gapahuk på en liten topp med flott utsikt. Her ble det vurdert om vi skulle gjøre den i stand igjen, men så kom vi på at det var jo ungene som skulle få bestemme, og de ville ha telt. Skikkelig telt og ikke bare en ussel presenning. Georg klatrer i gapahukrestene. Vi tuslet ned til vannet igjen, fant en fin plass og samarbeidet om å slå opp teltet; annenhver teltplugg, rettferdig må det være. Neste prosjekt var kakao / kaffe / pølser. Jeg trodde det fantes grenser for hvor mye kakao som kunne drikkes, og hvor fort man kunne få i seg en kakaokopp, der tok jeg skammelig feil gitt. Den neste timen dreide seg stort sett om å koke opp vann, røre inn kakaopulver i vannet og pent formane ungene om å ikke søle så veldig mye på tøyet sitt. Plutselig ble det leggetid og joda, det ble litt "Jeg vil hjem til mamma" i noen få minutter, men det ga seg heldigvis raskt. Bøker ble lest, bamser ble kost og ritualer ble fulgt. Og før vi visste ordet av det sov vi alle fire. Helt til to av oss våknet igjen og satte kursen ut mot bålet for litt voksentid Nå som ungene sov kunne vi jo nyte en øl eller to, og pølsemiddagen var egentlig mest for ungene, så vi delte en pose Fuizion Freeze Dried Coq Au Vin og noen flasker Austmann Onkel i Amerika. (Om Fuizion så synes jeg det er god smak og bra mat, men porsjonene er litt små, og de veldig dype og smale posene er utrolig upraktiske, man ender jo opp med bare griseri.) Neste morgen våknet vi brått og med kjempesmil om munnen. Og da vi omsider fikk somlet oss inn i klær og ut av teltet ble vi overrasket av et lyst og hvitt landskap. Snø! Her måtte det utforskes på nytt! Vi sanket ved, fant uttallige grevlinghuler, beverspor og ikke minst ekornspor. Joda, helt sant. "Morrabålet er det beste bålet" pleier jeg å si, og her ble det servert eggerøre, kakao, bacon, kakao, polarbrød med nugatti og kakao. Og kaffe selvsagt. Og kakao. Det finnes grenser for hvor lenge en treåring kan holde seg varm ved å drikke kakao og før man vet ordet av det så er man kald og man vil hjem. Nå. Soveposer, liggeunderlag, krimskrams, sekker og telt ble pakket i rekordfart og vi gikk den korte turen ned til bilen. Tur med unger er alltid gøy og denne turen var intet unntak. Men tur med små unger er ikke bare ferie og lek, det er også masing og enda mer masing Men det blir bedre etterhvert, helt klart. Og så får vi bare håpe at de husker noe av dette når de blir eldre og at et bittelite frø blir sådd slik at de også drar på akkurat passe lange turer med sine barn, en gang i fremtiden. Vis rapporten i Turkartet Vis større kart 43 Siter
+ost Skrevet 22. mars 2015 Skrevet 22. mars 2015 Tusen takk @steingrd. Akkurat så enkelt, men og så beskrivende at det er god inspirasjon for andre (kremt - meg). Heldige unger du har. 1 Siter
+Robinson Skrevet 23. mars 2015 Skrevet 23. mars 2015 Genialt. Tok ungene med på overnatting i marka en del da de var små , men aldri om vinteren. Og de var eldre enn disse. Godt gjort av både unger og voksne . 1 Siter
steingrd Skrevet 23. mars 2015 Forfatter Skrevet 23. mars 2015 Tusen takk @steingrd. Akkurat så enkelt, men og så beskrivende at det er god inspirasjon for andre (kremt - meg). Jeg klarte jaggu å presse ut noen ord ja Håper det kan være til inspirasjon! 2 Siter
steingrd Skrevet 23. mars 2015 Forfatter Skrevet 23. mars 2015 Genialt. Tok ungene med på overnatting i marka en del da de var små , men aldri om vinteren. Og de var eldre enn disse. Godt gjort av både unger og voksne . Takk, takk Det funker å ta med de små om vinteren også, men ting er jo litt mer tungvint om vinteren, kanskje særlig med unger. Man må jo drasse med seg rimelig mye tøy og ull og skiftetøy for en så kort tur Guttungen brukte sommerposen sin og med min sommerpose utenpå, og det gikk greit nok. Utpå morgenkvisten syns jeg han var litt kald, og da flyttet han over i posen min, det ble trangt, men det gikk forsåvidt akkurat. Siter
Martin HJ Skrevet 23. mars 2015 Skrevet 23. mars 2015 Glimrende Kjenner meg igjen med tingene du beskriver og gleder meg til neste telttur med guttungen når jeg leser dette! 2 Siter
arnnie1980 Skrevet 6. april 2015 Skrevet 6. april 2015 en fin tur med de unge og håpfulle - og en liten oppkjøring til storturen i juni med de eldste:) 1 Siter
steingrd Skrevet 6. april 2015 Forfatter Skrevet 6. april 2015 en fin tur med de unge og håpfulle - og en liten oppkjøring til storturen i juni med de eldste:) Det var en bra tur det her ja Velkommen til FF @arnnie1980 Siter
Tomasnl Skrevet 6. april 2015 Skrevet 6. april 2015 Nydelig turapport! men så kom vi på at det var jo ungene som skulle få bestemme, og de ville ha telt. Skikkelig telt og ikke bare en ussel presenning. Her skårer dere skikkelig voksenpoeng Fred, T Siter
steingrd Skrevet 6. april 2015 Forfatter Skrevet 6. april 2015 Takk for det @Tomasnl - Hadde det vært opp til meg hadde det nok bare blitt en presenning Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.