Gå til innhold
  • Bli medlem

Nallo 2 GT eller Nallo 3?


hgmann

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vurderer også Ringstind light 2 som solotelt. Vurderer da om jeg kanskje skulle gått for en GT-versjon for tomannsteltet. Litt større plass. Kaitum ser jo veldig bra ut. Bruken blir mest med kona så plassen trenger ikke å være så stor som med en kompis på tur. Liker veldig godt Nallo og muligheten for utsikt. På kompistur gjelder enmannstelt :)

Bare som et lite PS, så kan forteltene til Kaitum glides opp og rulles helt til siden, så har du full utsikt på begge kortendene. I tillegg er Nallo lavere enn Kaitum i den ene enden, som fører til mindre romfølelse og at dere begge føler for å sitte ved siden av herandre under den samme høyeste stangbuen i Nallo. I Kaitum kan dere sitte mot hverandre. Dere får altså sett hverandre i Kaitum. Det er jo trivelig når det skal snakkes. På tur med dama eller en kompis, så vil man også sette pris på egne fortelt å rote i. Du gjør selvfølgelig som du vil, men du er i alle fall advart. Du får ikke dama di i et Nallo etter å ha hatt henne i et Kaitum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må jeg velge mellom Nallo 2 GT eller Nallo 3, så hadde jeg valgt Kaitum, men må jeg fortsatt velge mellom Nallo 2 GT eller Nallo 3 hadde jeg helt klart valgt sistnevnte. Det store GT forteltet blir vanskelig tilgjengelig fra innerteltet. I Nallo 3 kan dere ta mye utstyr i innerteltet som gjør det lett tilgjengelig. Nallo 3 har også et større innertelt enn Nallo 2 GT, og det er jo i all hovedsak i innerteltet man tilbringer tiden i et telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet for to personer: Du bør vurdere å kjøpe et med to fortelt, så kan dere rote på hver deres side av teltet. Dette er veldig praktisk. F.eks Hilleberg Kaitum.

 

Helt enig, er man to personer er teltlivet mye enklere med to fortelt og to innganger. Det er en av grunnene til at jeg liker Exped Orion II. Der ligger man også på tvers, det gir enda mer følelsen av å ha hver sin del av teltet til disposisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode innspill. Jeg ser helt klart fordelene som dere beskriver her med to innganger og to fortelt for to personer. Har også snust på kuppeltelt ala Reinsfjell og Exped Orion II som @Bjørn J beskriver. Tenker at man kan bære litt tyngre når det er mer komfort-turer med madammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du velger tunnel eller kuppel er litt smak og behag og hva man vektlegger i et telt, men kjøper du et telt som to skal bruke, så er det lurt å kjøpe et telt med to fortelt.

 

Ser helt klart det poenget der. Kaitum virker også som en sikker vinner til det bruket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som regel kuppetelt. Det ene har endeinngang med et fortelt, det andre har sideinnganger med 2 fortelt. Er lette tomanns jeg bruker.

Liker det at de er selvstående så de krever ikke like mye plugger, synes det er lettere å få stram duk både yttertelt og innertelt så det er minimalt med blafring i vind. Bruker det med 2 innganger mest og liker det med 2 fortelt siden jeg kan bruke et som lager og ett som inngang. Når det regner så savner jeg noen ganger telt med stort fortelt ala Nallo/Kaitum GT. Er veldig greit å komme seg under duken å ha litt avstand til innertelt når en skal vrenge av seg vått tøy. Det kan ofte bli litt trangt, spesielt på kuppetelt da de forteltene normalt ikke er så store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

hei dere

 

Etter å ha vært i tenkeboksen en stund så tror jeg Nallo 2 er et godt kompromiss med tanke på solobruk for min del. Veier litt mer enn ultralette telt, men tenker at det er greit å gå for et skikkelig robust telt med litt plass i første omgang, og heller gjøre seg noen egne erfaringer med det som utgangspunkt. Jeg er 1.75 høy så jeg burde vel skjære klar av den skrå bakveggen som noen opplever som problematisk. Tenker jeg heller går for Hilleberg da Helsport-prisene er ganske stive om dagen. Regner med å gå til innkjøp mot slutten av sommeren.

 

Er selvsagt åpen for innspill og kommentarer rundt Nallo 2 som solotelt. Ellers takk for alle behjelpelige svar så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.