Gå til innhold
  • Bli medlem

Ugh, ugh - stor mann tenner eget bål


Peder K.

Føler du en stor tilfredsstillelse av å tenne eget bål?  

31 stemmer

  1. 1. Føler du en stor tilfredsstillelse av å tenne eget bål?

    • Ja
      25
    • Nei
      6


Anbefalte innlegg

Det er ikke alltid jeg får til å lage eget bål, men oftere og oftere går det bra. Idag gikk det fint inne i Oslo østmark. Jeg pleier ikke å benytte meg av aviser, parafin eller andre hjelpemidler. Jeg prøver å klare meg med fyrstikker og kniv. Får jeg ikke til, blir skuffelsen stor. Går det bra og flammende varmer og bålet knitrer, blir tilfredsstillelsen stor. Faktisk har det slått meg at urmennesket i meg våkner. Jeg får lyst til å slå meg på brystet og rope "ugh, ugh - stor mann tenner eget bål!".

Er det flere enn meg der ute som kan føle tilsvarende stor glede av noe så "enkelt" som det å tenne et eget bål?

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hei tubbs

Du kan faktisk tenne bål i bålforbudssesongen også så lenge det dreier seg om såkalt "kaffevarme". Det betyr et bål som er akkurat passe stort for en kaffekjele.

Kjøp en diger kjele og bål i vei :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Panda.

Tror jeg bruker primusen under bålforbudetiden uansett,jeg.Har litt med signalene utad å gjøre.

Mange dyktige friluftsfolk som kan fyre bål under alle årstider uten fare,men det er nok av de som ikke har skjønt det.

For meg så blir det litt feil å si til folk att jeg kan fyre bål om sommer`n, men ikke de.(ikke att jeg er noe Guru)

Synes det er helt greit å fyre primus innimellom også.

Så lenge jeg slipper å bruke engangsgrill. Da går jeg heller sulten! :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel forskjeld på ett skikkelig stokk-bål og ett lite kaffe-bål også.

Ser ikke helt poenget med å svi av en hel kolle bare for å få kokt en kjele kaffe jeg heller.

Det å mestre bålfyring mener i hvertfall jeg er en viktig del av friluftslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada Peder,er det mulig så tenner jeg bål,skjønnt i fjellet er det stort sett stormbrenner.

Bål er megakos det,og til tider ett must.

Enig i at bål er koselig, men jeg føler meg ikke som en Tarzan når jeg tenner opp av den grunn. Jeg føler meg imidlertid som Rambo, men det går mer på utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsen er jo god på dette.

Som han så ydmykt sa det etter Canada-ekspedisjonen:

"Det er ikke hver tur jeg bruker 1000 fyrstikker på å tenne bål... :D

Men så er det ikke hver tur jeg tenner 1000 bål heller! 8) "

Og Tomboy (vedr. din likhet med Rambo): Bruker du skaut du også, altså...? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Srx (Ron)

Det er ikke så ofte jeg får en tilfreds følelse av og tenne bål.

Hvis det har regnet skikkelig og alt er vått. Da er det en god følelse, å få ordentlig fyr i bålet.

Hvis det har regnet skikkelig i dagevis og alt er vått, og det ikke er mye skog. Da er det en veldig god følelse, å få ordentlig fyr i bålet.

Hvis det er lite og ingen ved, er det god følelse.

Av og til må man trå til når andre har gitt opp eller ikke får til, ikke no spesiellt god følelse da men. Allikevell, litt godt er det 8)

Om og gjøre å kjenne triksene, min søster fortalte meg at hun lærte å tenne opp bål, av og se på meg når jeg tente bål.

Det var en god følelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Du som kjører scooter kan jo bare helle på litt bensin fra tanken så skulle det ikke være så store problemet å få fyr på bålet.

Vi broker ikke den skoter om den sommer.

Om vintern tenne æ sjelden bål. Det e kunn i hytta, og der er både ved og kull. Som oftest om vintern e æ ovenfor skoggrensa.

Bruker og ordne bål til påske og slikt. Men da jukses det ofte med speidernever. Pleier å ordne bålplass på egen innmark, og da kjører jeg alt dit med skuter :?

Om sommeren derimot, e det bål på hver tur, og hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.