Gå til innhold
  • Bli medlem

Hovne føtter og nye fjellsko


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Jeg har et problem med at jeg blir veldig hoven på føtter og hender etter en 4-5 timer på tur i fjellet. Dette resulterer i at skoene blir for små ca halvveis inn i turen, hvilket igjen gjør sykt vondt når turen nærmerer seg 7 og 8 timer. 

 

1. Har noen andre erfaringer med dette, hvorfor det skjer og hva man eventuelt kan gjøre for å unngå det?  

 

2. Sist kjøpte jeg et par sko som var litt store, for å unngå problemet, men det var ingen suksess siden for store sko er noe skit (de første fire timene). Noen tips til hvordan man kan legge seg ift skokjøp?

 

Alle tips og triks mottas med takk :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt drodling herfra:

 

-Gå med to sokker i begynnelsen, evt såle, og ta ut såla/fjerne en sokk ila dagen?

- Støttestrømper komprimerer. Kan hjelpe på helvelse/sirkulasjon.

-Legg beina OFTE høytt, i hver eneste pause! 

-Skift sokker ofte. Tørre sokker fjerner fuktighet og forhindrer at føttene "blåser seg opp"pga væte.

-Kjøpe støvler som kan snøres løsere/fastere etter behov. Jeg personlig er veldig glad i Forsvarets feltstøvler, M77, de sitter godt og kan justeres mye.

- Drikk Nok Vann!

 

Håper du finner en løsning. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

-Gå med to sokker i begynnelsen, evt såle, og ta ut såla/fjerne en sokk ila dagen?

- Støttestrømper komprimerer. Kan hjelpe på helvelse/sirkulasjon.

-Legg beina OFTE høytt, i hver eneste pause! 

-Skift sokker ofte. Tørre sokker fjerner fuktighet og forhindrer at føttene "blåser seg opp"pga væte.

-Kjøpe støvler som kan snøres løsere/fastere etter behov. Jeg personlig er veldig glad i Forsvarets feltstøvler, M77, de sitter godt og kan justeres mye.

[..]

 

Gode råd dette. Her noen gode Illustrasjoner funnet på "youtube-akademiet" :)

 

--

--

--

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine råd @zimwalker @Dag G - Evje og @Ullsokk ! Er ikke helt til bunns i hvorfor dette oppstår, vet med sikkerhet at blodtrykk og hjerte er i tipp topp stand, så det er ikke det. Virker litt tilfeldig ut når det skjer. Kan hovne opp på en tur langs akerselva og være helt fint fem dager i fjellet. Merkelig fenomen.   

 

Kjører en "workaround" så lang: Har kjøpt meg et par fjellsko som passer godt på foten, men som har litt ekstra plass og som kan snøres løsere. Det funker veldig bra så langt. Kan ta ut sålene og skifte sokk om det blir for ille. Er fortsatt vondt med hovne poter, men skoen er iallfall ikke for liten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Virker litt tilfeldig ut når det skjer. Kan hovne opp på en tur langs akerselva og være helt fint fem dager i fjellet. Merkelig fenomen.   

 

fra http://www.klikk.no/helse/doktoronline/fot/article852274.ece

- Både menn og kvinner kan få hovne ben, men kvinner er mest utsatt. Dette skyldes dels at beinmusklene hos menn er kraftigere og hjelper til, slik at blod og lymfe pumpes bedre oppover, og dels at kvinnelige hormoner kan bidra til at kroppen beholder mer salt og væske, forteller Lindberg og fortsetter:

- Dette forklarer også at plagene hos kvinner påvirkes av menstruasjonssyklusen. Kvinner som har vært gravide, kan også få større problemer med sirkulasjon i samleårene og lymfesystemet i bena.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok ikke så unormal. Da jeg skulle kjøpe nye sykkelsko sa hun i butikken at jeg måtte huske på at føttene ble omtrent én størrelse større ila en sykkeltur på 1,5timer (trening).

Vil tro at de gamle støvlene passet helt perfekt og satt som et skudd = bittelitt for små med tanke på at føttene normalt sveller litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Kanskje bare meg som ikke har lagt merke til det før. 

 

Skal sies at jeg ikke kjenner meg igjen i en strek av det som står i artikkelen her, men skjønner poenget. Er pent godt trent og har en hvilepuls på 42, så jeg kjente selve artikkelen skjøt litt utenfor blink, men fint å vite det som stod i sitatene dine :D @7homas kjekt å vite at det er et kjent fenomen og kan oppstå under trening.

 

Uansett: Problemet løst :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.