Gå til innhold
  • Bli medlem

snøscooter


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

SRX skrev :alle skutre har belte over 3m, en maskin på 600ccm er for liten til at de fleste velger denne som arbeidsmaskin.

For deretter å skrive:

Det er uinteresant, og det lages knapt skutere på 40-50hk.

Nå motsier du deg selv; først hevder du at en motoren er for liten, deretter går du over til å hevde at det egentlige problemet er at de er avlegse, spørsmålet mitt er da om ikke moderniserte utgaver av disse ville være fullgode til nytteformålet? (Det kan unektelig gjøres noe med både kjørekomfort, bremser, manøvrerbarhet, støy og utslipp, men man trenger ikke å bygge inn unødige fartsressurser...)

Kan ikke se at dette er avvist.

Poenget SRX, er ikke hvorvidt vi har hatt en utvikling, det er det ingen som benekter, poenget er om den utviklingen er brukt til noe fornuftig.

Forøvrig må man gjerne sette opp reguleringer på motorbruken på sjøen. Men prøv nå å oppfatt poenget mitt; jeg er prinsipielt for at det skal være mulig å kjøre snøscooter så lenge det har en nytteverdi. Hvilke krav vi skal stille til kjøring for å kalle det nytteverdi har jeg i liten grad uttalt meg om, det vil inkludere langt mer enn vedkjøring. Det samme synet har jeg når det gjelder bil, båt og all annen ressursbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Ser ikke helt hvor du vil hen ASI?

Men utviklingen av skutere har gådd fremover heldigvis.

Jeg er også av den oppfatning av at det ikke er mulig å redusere bruk og omfang av skutere.

Det eneste en kan gjøre er å kanalisere og tilrettelegging for at kjøringen skjer i kontrollerte og lovlige former.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at hvis du ser på hva de fleste her klager over; er det folk som leker med med scooteren, kjører unødig fort og på steder de ikke bør kjøre. Om det skal fungere med reguleringer må man også se på hvilke typer scootre som tillates. Dette må gjøres fordi noen scootre i langt større grad bidrar til den motstanden. Da er det bedre at man som scooterkjører aksepterer at man aldri vil få lov til å herje fritt, ei heller kjøre hvor man vil. Ergo kan man like godt kanalisere alt salg av scootere til maskiner med et klart nytteformål. Selvsagt kan de misbrukes de også, men for det første vil det ikke være like stas for de yngre å kjøpe en arbeidsmaskin ergo utsetter de kjøpet til de har fått litt mer fornuft og kanskje har andre behov, for det andre har ikke disse de samme ekstremegenskapene når det gjelder klatring, fart eller akselrasjon. En vil med andre ord eliminere mye potensiell irritasjon. Det er fullt mulig å redusere omfanget av de maskinene som skaper irritasjon, bare å sette ned kriteria for hvilke scootere som er lov å omsette.

Men utviklingen av skutere har gådd fremover heldigvis.

Helt enig, vil ikke under noen omstendighet har tilbake den første Ockelboen. Den hadde forgasseren mellom beina på føreren, strikker på skiene som skulle fungere som fjæring, null fjæring i boggien, og et støynivå av en annen verden. Men jeg kunne godt tenke meg en med de samme trekkegenskapene, lukket motorrom, bedre styring og lavere støy, men jeg trenger ikke 100 hk og 1000 ccm for å oppfylle det. Slik jeg ser det har mye av utviklingen av scooterne handlet om å sette i en større motor og få de til å gå opp brattere bakker. Spørsmålet er om man verdsetter nyttekriteria eller lekekriteria i utviklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er du Kjiver til å ta en slik tone?

Vær du bare lykkelig for at jeg og mine er i tidligere nevnte

områder.

Neste gang du går deg fast/ vill på sør-helgeland er det kanskje ikke

helikoptervær, og da er det jeg, og/ eller mine som henter deg ned tenker jeg.

( Det vet du hvis du husker tilbake litt.... )

DA er du muligens glad for at motorisert ferdsel eksisterer

i de områder du ferdes.

Jeg er ikke begeistret for Polaris` måte å diskutere på, men her har han et poeng. Mange av dere tar det for gitt at røde kors kommer og henter dere når dere har driti på draget. Vel, jeg kjenner ikke til ett hjelpekorps som trener nok til at man utelukkende basert på treningen er i stand til å ta seg fram på scooter i dårlig vær. Begrenser man all scooterkjøring til kun leiekjøring, hvilket er et uttalt mål, struper man tilgangen på erfarne kjentfolk som kan håndtere scooter. I tillegg disponerer hjelpekorpsene bare et fåtall av scooterene som brukes i større leteaksjoner osv, mange er privateid og svært mange av disse vil forsvinne ved en ny lov.

EDIT: Kjiver har også et svært godt poeng her. Slik opptreden som du Polaris og altfor mange av dine likemenn fremviser ødelegger mye for saken vår. I voksenverdenen kommer man dessverre ikke langt med usakligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa vi dobbeltmoral?

Nei - ingen dobbeltmoral her nei.

Denne tråden er 3 år gammel nå, og eneste mulighet for å gjøre meg opp en mening om dette temaet på lovlig vis var en Svalbardtur. Som så mange andre gjorde jeg det og ser ingen problemer med det. Det er fullt lovlig og det kan du også gjøre. Vi hadde spesialtillatelse i fra sysselmannen for å kjøre til Newtontoppen.

Den turen gjorde meg ikke til en mindre snøscootermotstander.

Jeg synes det er merkelig at man har så liberal holdning til snøscooter på Svalbard, men det er en annen debatt. Det gikk snøscooterspor opp i "alle" fjellsidene der, så det var ikke alle som var ute på nyttig ærend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens du var på nyttig ærend?

Og fremdeles ingen dobbeltmoral?

Siterer her fra hjemmesiden din som du reklamerte med:

"Midt på dagen var vi å hilste på guiden vår, Sveinung. Han hadde plukket ut 3 splitter nye 4 takts scootere med 120 gamp som vi skulle bruke på vår tur!

På ettermiddagen kom Bjørn og Rolf opp til Nybyen med sine 2 scootere som de hadde leid hos et annet firma. Tipp om de ble mobbet for sine 550 ccm 2 taktere mot våre 1000 ccm 4 taktere."

For å sette det i perspektiv har bilen min en 1400ccm 4 takter med 55 hk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens du var på nyttig ærend?

Kjernen i denne debatten er ulovlig eller ikke ulovlig kjøring. Enig?

Hva jeg har gjort er fullt lovlig. Mye annen kjøring er ulovlig, noe det heldigvis blir gitt bøter for. Det er også blitt gjort har jeg lest i lokalavisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis ikke folk får herje uhemmet i fjellsider så vil det ikke være noe Røde kors som henter ut folk med skuter? Altså enten tillater vi alt eller ingenting? Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet. Verden er ikke så svart hvitt som dere later til å tro. Hadde trafikken langs veiene lignet på det skuterfolket bedriver med i Nord-Norge så hadde gjennomsnittsfarta vært på ca 150 km/t og promilla på ca. 2. Har selvfølgelig ingen statistikk å vise til når jeg hevder det, men hver gang man er ute på fjellet på godværsdager ser man grove lovbrudd. Er det ikke rart at skuterfolket tom. motsetter seg at noen vil ha bort ulovlig kjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er du Kjiver til å ta en slik tone?

Kjiver har 1724 inlegg.

Du har 15 inlegg.

På et internettforum har det utrolig mye å si. Den som bare er tilfeldig gjest går stille i dørene i begynnelsen. Senere, når man er en av veteranene, kan man ha en mye friere og mer belærende tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis ikke folk får herje uhemmet i fjellsider så vil det ikke være noe Røde kors som henter ut folk med skuter? Altså enten tillater vi alt eller ingenting? Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet. Verden er ikke så svart hvitt som dere later til å tro. Hadde trafikken langs veiene lignet på det skuterfolket bedriver med i Nord-Norge så hadde gjennomsnittsfarta vært på ca 150 km/t og promilla på ca. 2. Har selvfølgelig ingen statistikk å vise til når jeg hevder det, men hver gang man er ute på fjellet på godværsdager ser man grove lovbrudd. Er det ikke rart at skuterfolket tom. motsetter seg at noen vil ha bort ulovlig kjøring?

Har ikke på noen måte forsvart uhemmet herjing i fjellsider. Selv om det er fantastisk moro. Saken her er at sterke krefter vil nekte alle å kjøre scooter, det skal kun være et par leiekjørere igjen her og der. Gi det noen år, og jeg vedder usannsynlig mye på at kvaliteten på fjellredningen synker drastisk. Du skjønner det kanskje ikke, men det er de som herjer i fjellsidene som har best utgangspunkt for å berge deg når det brenner på dass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull, og en avsporing at dette har noe med redningstjenesten å gjøre.

I fjellområdene her omkring på østlandet er det lite ulovlig scooterkjøring. Dette pga. det straffes med sviende bøter om du blir tatt, ihht. forbudet mot motorisert ferdsel i utmark. Dette gjelder like mye en scooter som en traktor.

Kan ikke se at det er noe mangler i redningstjenesten som følge av at loven praktiseres slik den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull, og en avsporing at dette har noe med redningstjenesten å gjøre.

I fjellområdene her omkring på østlandet er det lite ulovlig scooterkjøring. Dette pga. det straffes med sviende bøter om du blir tatt, ihht. forbudet mot motorisert ferdsel i utmark. Dette gjelder like mye en scooter som en traktor.

Kan ikke se at det er noe mangler i redningstjenesten som følge av at loven praktiseres slik den skal.

Som så mange ganger tidligere, jeg forsvarer ikke ulovlig villmannskjøring. Jeg snakker om hva som skjer etter at DN og andre har klart å presse gjennom nytt lovforslag slik det nå er utformet. Som i praksis fører til et totalforbud. Bøndene får ikke kjøre som de vil på eget jorde(forøvrig uten relevans i min argumentrekke her og nå), og ingen hytteeiere skal få kjøre til hyttene sine, uansett avstand og lokale forhold. Alt skal dekkes av leiekjørere. Leiekjøring er så lite innbringende at kun et fåtall vil drive med dette.

Ingen har råd til å ha en scooter som ikke brukes, og antall scooterkyndige(det er ingen lek under forhold som fører til at folk trenger hjelp) vil avta. Flott at ting går så bra der borte hos dere, det er litt verre der jeg holder til. Hjelpekorpset reiser sjelden ut på leteaksjoner i dårlig vær med mindre enn 4-6 scootere for sikkerhetens skyld. To av disse disponerer korpset, resten er det private som stiller. Kanskje stiller politiet med 1 iblant. Korpset har ikke økonomi til å kjøpe flere, mange korps har bare 1.

Dette er ingen avsporing, det er bare ett av MANGE moment som "nikkersmafiaen" glatt overser. Det er og et faktum at de overser rapporter som strider med deres oppfatning. De tar seg til og med bryet med å forandre på rapportkonklusjoner for den gode saks skyld. NINA konkluderte med at forsøksprosjektet med scooterløyper i enkelte kommuner førte til mindre ulovlig og mer kanalisert kjøring. DN sier like godt at NINA konkluderte med det motsatte. Sjekk naturogmotor.no for fakta- og kildehenvisninger.

Liten parentes til slutt(Kjenner til flere hjelpekorps på østlandet, dog ikke i gudbrandsdalen, og jeg påstår tvert at kompetansen i korpsene og vanskelighetsgraden på oppdragene er i en helt annen verden enn vest og nord i landet. Dette skyldes naturlig nok topografiske og klimatiske forhold, ikke noe som østlendingene kan noe for. Prøv å huske at jeg her snakker generelt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....og ingen hytteeiere skal få kjøre til hyttene sine, uansett avstand og lokale forhold. Alt skal dekkes av leiekjørere. Leiekjøring er så lite innbringende at kun et fåtall vil drive med dette.

Ingen har råd til å ha en scooter som ikke brukes, og antall scooterkyndige(det er ingen lek under forhold som fører til at folk trenger hjelp) vil avta.....

LarsD;

om leiekjøring vil bli kostbart så er det jo opp til enhver å prioritere. :roll:

Men det er vel ikke så mye mere å diskutere, loven kommer til å strammes inn, ikke bare diktert av direktoratet, men det er vel stortinget som skal vedta loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Men det er vel ikke så mye mere å diskutere, loven kommer til å strammes inn, ikke bare diktert av direktoratet, men det er vel stortinget som skal vedta loven.

Slik det ser ut nå så blir ikke saken behandlet i år. De politiske partier er langt fra enige.

DN og MD har laget ett forslag som ikke er spiselig for noen.

Det er ikke solkeklart at loven kommer til å strammes inn, hvorfor hadde de forsøk med scooterløyper og kjøring i noen kommuner for å teste dette ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde meg høyere opp med noen forslag som etter min mening burde dempe problemet, scootertilhengere var tydeligvis ikke enige, men scootermotstanderene har ikke kommentert det, kunne godt tenkt meg en vurdering fra den siden.

Siden det forslaget ivaretar mulighetene for at private kan ha scootere, dog med klare begrensinger på typen maskin (nå registrerer jeg at scootertilhengerne har drevet å tullet med at man ikke kan lage det skillet jeg foreslår, men det er relativt åpenbart for enhver at det er stor forskjell på hva f.eks. en Yamaha Viking, Polaris Wide Trac eller Artic Cat Bear Cat er beregnet på kontra åpenbare leketøy.) disse scooterne er også mer egnet til å transportere ned skadde fra fjellet og iveretar således den funksjonen bedre. Forøvrig er jeg helt enig i at hvis folk skal kunne stille på redningsoppdrag må de ha trening i å kjøre i det aktuelle området, samt trening i å beherske scooteren utenfor løype. Hvis de klare scootermotstanderne påstår noe annet, bør dere faktisk prøve å handtere en snøscooter i dårlig sikt og løssnø selv først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
men det er relativt åpenbart for enhver at det er stor forskjell på hva f.eks. en Yamaha Viking, Polaris Wide Trac eller Artic Cat Bear Cat er beregnet på kontra åpenbare leketøy.) disse scooterne er også mer egnet til å transportere ned skadde fra fjellet og iveretar således den funksjonen bedre.

Med en slik (utdatert) komog kommer du ikke frem her i Nord-Troms ivertfall, og garantert ikke med kjelke.

Alt for tung og med for liten motor. Er greit på hardtråkket (scooter)løype men i bratt tereng, skog og snø er du handikappet.

Kansje sette samme betingelser med biler også??

Alle skal kjøre med en 1,6ltr stasjonsvogn ikke nyere enn fra midten av nittitallet? Enten det eller ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullprat SRX! Poenget er ikke at man skal tilbake til de gamle, men at man tar utgangspunkt i at disse utmerket klarte de oppgavene det var behov for. (Det er klart, mener du at du skal til topps på alpine fjell er de ikke brukbare, men det er heller ikke poenget at skal være mulig. Selvsagt kan jeg gå inn på produsentenes nettsider og finne ut hva disse heter i dag. Men det er ikke så mange år siden en slektning av meg kjøpe en Polaris Wide Trac, og den ble kjøpt til profesjonell bruk...) Det har jo selvsagt med kjøretrening og kunnskap å gjøre, jeg klarte fint å trekke vedlass med en Ockelbo 600, og såvidt jeg vet måtte jeg lage løypa selv, det er heller ikke spesielt flatt og skogløst i det området. Men jeg har sett at slektninger som starter scooterkarrieren med nye maskiner sjelden blir gode til å lese terrenget og handtere bratte bakker på dårlig føre... kan være en sammenheng der.

En 1, 6 liters stasjonsvogn er ikke sammenlignbart med de scootrene jeg trekker frem. Hadde du brukt en Mitsubishi L200 med 4wd, eller liknende, som motsats OK, men knøttsmå stasjonsvogner er mer i samme kategori som leketøyet.

Forøvrig etterlyste jeg meningene til motstanderne også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en slik (utdatert) komog kommer du ikke frem her i Nord-Troms ivertfall, og garantert ikke med kjelke.

Alt for tung og med for liten motor. Er greit på hardtråkket (scooter)løype men i bratt tereng, skog og snø er du handikappet.

Dette klarer jeg ikke å ta seriøst. Mener du at den padda di(srx) tar seg bedre frem enn nevnte maskiner? Du klarer jo ikke å dra slede på flatmark hvis det er mer 20cm løssnø. Har selv bearcat(totakter) blant annet, og ingen sports- eller løssnømaskin trekker slede bedre enn denne. Verken i eller utenfor løype, uavhengig av hvor bratt det er. En smalbeltet maskin spinner seg bare ned.

Men dette er uansett helt på siden av den opprinnelige diskusjonen. Vi får ta scooterkategorikranglinga per pm eller i passende forum, her blir det litt for sært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke formålet mitt å gjøre dette til en modelldiskusjon, men jeg satte opp en del kriterier for hvilke scootere som burde tillastes, da de har et atskillig klarere nytteformål enn leketøyet, og da er spørsmålet om disse kan få noe friere vilkår enn maskiner uten slike nyttekriteria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig etterlyste jeg meningene til motstanderne også...

Jeg har egentlig meldt meg ut av denne tråden forlengst, men jeg syntes du skriver mye fornuftig. Jeg tror en begrensning på scootertype ville stoppet mye av idiotkjøringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Kommer garantert bedre fram med en SRX enn med en bearcat eller wide track. Uansett føre!

Ikke alle srx'er er 307 lange.

Mitt poeng er at 60hk skutre holder ikke i kupert føre, det er for liten motor og for tungkjørte.

Dere er ufattelig naive om dere tror at skuterutviklingen lar seg stoppe. Det er kunn tilrettelegging og kanalisering som funker. For å stoppe utviklingen ................ håpløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.