Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellskipakke til super nybegynner


Anbefalte innlegg

Skal ikke se bort i fra at jeg slår til på denne pakken: http://www.oslosportslager.no/produkt/fischer-e99-fjellskipakke-med-alfa-kikut-fjellskisko-og-rottefella-bc-manuell-bindinger-35357.aspx

Ang sko varmer de nok eller må man kjøpe noen nr større og ha i mer ull. 

Også er det det med staver. blank der også...

 

Tipper skoene er mer enn bra nok så lenge du ikke skal ut i ekstremt kalde temperaturer. Går an å kjøpe gamasjer som varmer litt også. Men kommer an på deg og egen kuldetoleranse, selvsagt. 

Disse stavene fungerer bra: http://www.oslosportslager.no/produkt/mountain-fjellskistav-1213-29421.aspx

Bestille litt lavere enn du bruker til langrenn. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk en tråd her rundt lengde på Nansen ski, der er det forklaring på hva som er forskjell på vanlig BC manuell og BC Magnum.

 

Jeg anbefaler IKKE å kjøpe Alfa Skarvet, de er for myke i sålen og i læret så de er for lite vridningstabile. (de er kun fine til å gå på islagte vann med).

Jeg snappet opp et komplett nytt sett med Amundsen, BC manuell og Alfa Skarvet her på forumet i fjor for en billig penge. Etter kun å ha brukt de 3 dager i påsken har jeg kjøpt nye støvler (Crispi Stetind). Så nå har jeg 2 par støvler, men heldigvis har jeg kommet relativt billig fra det totalt sett..

 

Du må ha litt plass til noe ull, men ikke budsjetter med plass til flere par raggsokker. Jeg bruker alltid 2 par sokker i fjellstøvler/fjellskistøvler. Et par tynne linere og et par tykkere i ull, men ikke veldig tykke. Oppstår det tendenser til gnaging vil det forhåpentligvis skje mellom de to sokkeparene. Du kan fylle på med en ullsåle eller en annen såle. Det er bedre å ha sko som passer godt med moderate mengder sokker, og heller spe på med et overtrekk om det skulle være skikkelig grisekaldt (det er oftest ikke grisekaldt).

 

Staver Gipron 797 Rondane teleskop med ett ledd (2 ledd blir litt mer slarkete), de har god lærtrinse for løssnø. De er litt tyngre enn staver i fast lengde, men å kunne regulere lengden på stavene opphever i de fleste tilfellene bakdelen med litt tyngre staver. Låsemekanismen er av den typen som funker (Flicklock).

Når det er mye vanlig gåing regulerer jeg stavene 5cm kortere enn jeg normalt har i partier med mye staking. I skrå hellinger regulerer jeg innerstaven kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken er som baken, spesielt mht. sko. Ikke enig i at Alfa Skarvet kun duger til islagte vann.

 

Skal du ha det beste (Svartisen) er prislappen en helt annen. Mitt tips er uansett og forsøke deg på noen brukte ski/bindinger. Sko bør du vurdere selv i butikk. Jeg har selv "pælma" et par billig sko etter en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til mykheten i sålen på Alfa Skarvet er det to ting som skaper problemer:

 

1) Når en går på tvers av en passe slak skråning, så er det ikke nok stivhet i skoen til å kante den skien som er nederst. Det betyr at den ene skien (innerst) er på kant, men den nederste ligger flatt mot terrenget. Det er temmelig slitsomt i lengden fordi du må gå med en vridning i ankelen. Alfa skarvet er de første skoene jeg har opplevd dette med, ever.

2) Når du ploger nedover f.eks en slalombakke, selv om denne er nypreparert, så vipper tuppene voldsomt straks skien får ørlite grann tak i noe. Dette har jeg heller ikke opplevd med andre støvler.

 

Alfa Skarvet koster omtrent det samme som Crispi Stetind som skal være stivere, så det er ingen grunn til å gå for Skarvet om det kan unngås.

Crispi Svartisen har selvsagt bedre ankelstøtte, men av en eller annen grunn mykere såle. Jeg har Svartisen i 75mm til bruk i brattere terreng.

En litt fattig trøst er at Sportsnett hadde 30% på alt av fjellski og utstyr for litt siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ski på salg me Bc manuell eller magnum (dersom 75 mm ikkje er eit tema) og finn deg sko på finn. Gav 2000 kr for siste oppsettet mitt, Nansen med Magnum. Sko hadde eg frå før, kjøpt på finn til 1000 kr (normalt 2500-3000l, brukt to ganger, såg ut som nye. Prøv skone først. Såre akillesar er noko dritt.

Elles et Fischer E99 ein klassiker, spes litt eldre, den du liker linkar til og endå eldre. Har vore gått mange Grønlandsturar og liknande på den skia. Eg hadde den før. Fekk den for 1000 kr på sportslageret for nokre år sidan. Superski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.