Gå til innhold
  • Bli medlem

"Heisen tur" - Utskilt fra "Novembertur til Blåfjellenden"


REs

Anbefalte innlegg

Annonse

Stemmer, jeg går i områder rundt Kongsberg, Blefjell og Lifjell. Det er knapt nok en skarp stein å finne. Er vel heller et problem med at det er myrete endel steder. Har blitt våt på føttene til tider, men det spiller ikke noen rolle så lenge man er ok kledd på resten av kroppen og har ullsokker. (Har noen fjellstøvler som jeg bruker hvis det er veldig steinete, kaldt eller veldig vått, men stort sett så funker det bra med joggesko.)

For 8 - 10 000 år siden smeltet isen som hadde dekket Nordkalotten i ca. 100 000 år. Da den lå over landet så lå den ikke i ro. Nei den skled sakte men sikkert fra øst mot vest og tok med seg både løst og fast på sin vei. Derfor er stort sett hele Jæren, fjellene og "dalstrøka innafor" dekket av stein og grus. Her finnes mengder av stein som normalt ikke skulle være her men som er transportert fra Østlandsområdet av isen.

I fjellene der det er lyng eller gress er det også så fult av stein at den eneste effektive måten å komme frem på er ofte å gå på toppen av steinene, fra stein til stein.

Da er det bra å ha sko med stive såler.

Selvfølgelig har vi også turområder med stier og veier som egner seg godt for lette tur- eller joggesko, men der kan man jo gjøre som man vil.

Opp til Preikestolen er det greit å ha litt kraftige stødige sko, men folk fra alle verdenshjørner tar denne turen på alt fra kraftige fjellsko til tyne pene damesko, ja til og med lette sandaler uten hælstropp og strandsko har jeg sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har vi også turområder med stier og veier som egner seg godt for lette tur- eller joggesko, men der kan man jo gjøre som man vil.

Opp til Preikestolen er det greit å ha litt kraftige stødige sko, men folk fra alle verdenshjørner tar denne turen på alt fra kraftige fjellsko til tyne pene damesko, ja til og med lette sandaler uten hælstropp og strandsko har jeg sett.

 

Joda, men det har vel litt med personlige preferanser å gjøre også. Dessuten herdes fotsålen og en kan til og med vende seg til å gå barfot i ulendt terreng, selv om det siste ikke er noe jeg ville foretrukket selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det har vel litt med personlige preferanser å gjøre også. Dessuten herdes fotsålen og en kan til og med vende seg til å gå barfot i ulendt terreng, selv om det siste ikke er noe jeg ville foretrukket selv.

Ja jeg vet det. Jeg har en fetter på Sørlandet som vokste opp på et lite småbruk. Jeg tror at han tok av deg skoene når snøen forsvant, for når jeg var liten og besøkte ham i sommerferiene så brukte han nesten aldri sko. Vi gikk i skogen, langs sjøen, i båt og han kjørte til og med rundt på en gammel traktor fra han var 10 - 11 år gammel uten sko.

En gang gikk han over en haug med knust drivhusglass som var dumpet i en vik full av søyle. Det var dumpet der for, med tiden, å forsvinne ned i søyla. Han spaserte over denne haugen akkurat som ingen ting for å vise hvor tøff han var. 

Han hadde sikkert tykt nok skinn under føttene til at han kunne blitt pigget før vinteren satte inn.  :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Plukker opp igjen denne tråden fordi den har ligget og gnagd i bakhodet mitt og jeg har tenkt at jeg ville ta den på ny hvis jeg fikk tid og været var bra.

Nå leveres resultatet av siste jobb i dag eller i  morgen og fredag er siste arbeidsdag på en stund.

Hvis været er bra i neste uke så er det godt mulig at jeg forsøker meg igjen, men denne gangen forhåpentlig vis uten overnatting ute.

Jeg får følge med på storm.no og yr.no

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.