Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner!


vaskebj

Anbefalte innlegg

Heisann!

Dere har vel allerede sikkert svart uttalige ganger på dette, men jeg har dessverre ikke klart å finne noe om det på "søk".. Så må nesten spørre :wink:

Jeg er altså en nybegynner i fjellvandring, lurer litt på hva som kunne vært en ålreit tur og dra på. 5-6 dager i første omgang.

Er vant til å gå med tung sekk, iogmed at jeg er heimvernsungdom og har ingen problemer med det.

Hvor er et fint sted å begynne?

Hva bør jeg ha med for en tur på denne lengden?

På forhånd, Tusen takk for alle svar :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei ! Hvis du er en litt trent HV-soldat så burde du egentlig kunne gå "hvor som helst når som helst", men slå opp på www.turistforeningen.no så finner du svar på alt du ternger å vite, kart, ruter, hytter o.s.v.

God tur !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, regner med det er sommertur du snakker om.

Et konkret forslag som jeg har gått varianter av selv noen ganger og syns var en fin tur er fra Finse til Haukeliseter eller Røldal. Her får du alt fra høyfjellet opp mot Hardangerjøkulen i ene enden, flate Hardangervidden på midten og mer kupert igjen i andre enden. Går du mot Røldal kommer du ned i bjørkeskogen på slutten. Det er selvbetjente og betjente DNT hytter i greie etapper hele veien, ellers er det også flott å ligge i telt slik jeg pleier å gjøre. Gå gjerne den lange turen rundt Hardangerjøkulen, fra Finse til Rembedalsseter og så Kjeldebu.

Et lite tips er at selv om du er vant til å bære tungt, så blir turen bedre jo lettere sekken er, særlig hvis du skal gå i fem - seks dager. Har selv som fersk fjellvandrer overvurdert evnene og båret meg halvt ihjel på tur, turen ble jo fin men det er ikke nødvendig å være helt utkjørt hver kveld.

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, regner med det er sommertur du snakker om.

Et konkret forslag som jeg har gått varianter av selv noen ganger og syns var en fin tur er fra Finse til Haukeliseter eller Røldal. Her får du alt fra høyfjellet opp mot Hardangerjøkulen i ene enden, flate Hardangervidden på midten og mer kupert igjen i andre enden. Går du mot Røldal kommer du ned i bjørkeskogen på slutten. Det er selvbetjente og betjente DNT hytter i greie etapper hele veien, ellers er det også flott å ligge i telt slik jeg pleier å gjøre. Gå gjerne den lange turen rundt Hardangerjøkulen, fra Finse til Rembedalsseter og så Kjeldebu.

Et lite tips er at selv om du er vant til å bære tungt, så blir turen bedre jo lettere sekken er, særlig hvis du skal gå i fem - seks dager. Har selv som fersk fjellvandrer overvurdert evnene og båret meg halvt ihjel på tur, turen ble jo fin men det er ikke nødvendig å være helt utkjørt hver kveld.

Johannes

Hei du!

Takker for fint svar.

Nei tung sekk er jo ikke noe must. Men syntes det er litt morro å få kjørt meg selv litt =) - Men selvsagt, denne turen som planlegges er jo mest for opplevelsen, og for å bli vant til det.. Håper nemlig på mange turer i fremtiden som kommer.

Det eneste jeg er litt redd for er at jeg enten pakker for lite, eller for mye.. Men det er jo dette man lærer av. Hadde igrunn tenkt til å ta med teltet.. - Ang. dette er det fritt leide for å sette opp telt hvor man selv ønsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg husker riktig så er vel reglene noe sånt som at man fritt kan telte i utmark så lenge det er minst 150m fra nærmeste hytte eller lignende, og inntil to døgn per plass. Men i praksis vil jeg si det så enkelt som at tar man godt hensyn til andre og naturen, vil det aldri være et problem. Tross alt er det jo som regel veldig god plass i fjellet.

Eneste unntak er vel 1 km radius rundt noen betjente hytter, hvor de tar teltavgift men da har man som regel adgang til hyttens fasiliteter.

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ynskjer de ein tur i storlagent vestlandsk turterreng, og ynskjer å ta det fint første dagen, så start frå Finse.

Dag 1. Rallarvegen Finse - Grjotrust - Lågheller - Hallingskeid, til fots på grusveg.

Dag 2. Hallingskeid - Vossaskavlen - Kaldevasshytta (ubetent, ha med proviant), 10-15 minutt på tygg bre.

Dag 3. Kaldevass - Gravahalsen - Ugjerdsdalen - Myrdal, lokaltog til Ørnaberget, overnatting Mjølfjell UH.

Dag 4. Lokaltog Ørnaberget - Ljosanbotn (1 stopp, få minutt), Ljosanbotn - Grånosmyrane - Grindafletna.

Dag 5. Grindaflethytta - Skjerpisdalen - Øvsthusdalen - Fyre/Stalheim. (Overnatting Brandset el. Stalheim).

Dag 6. Bilskyss Stalheim - Leitevatnet i Fresvik-Jordalen. Vidare på sti forbi Fresvikbreen og ned Tundalen til den fagre bygda Fresvik (evt. overnatting) ved Sognefjorden. Buss til Vangsnes/Vik eller båt til Sogndal.

Turen viser eit tverrsnitt av vestlandsk fjellnatur, med overnatting både på DNT-hytter og hjå lokale aktørar, hotell, m.m. Turen går på grusveg, merka stiar og umerka ruter (dag 6 og delvis dag 3, men stiane er for det meste tydelege, men bruk kart og kompass likevel). Kun dag 1 er det mykje folk rundt deg, men det roar seg ned dei andre dagane. Dag 3 og 6 treff de kanskje ikkje nokon undervegs.

God tur!

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om noen konkrete tips rundt Rjukan?

- Jeg har kjørt forbi dette stedet mange ganger, og syntes det er et av de fineste stedene jeg har vært

Hvordan parkeringsforhold er det i området?! eller vi det fort lønne seg og ta tog/buss?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være gratis parkering nede i Rjukan hvertfall noen plasser. Jeg parkerte bilen på Selstali Sæter der jeg kun måtte betale 20kr for å komme gjennom bommen og jeg antar du kan stå hvor lenge du vil. Seteren har vært stengt noen måneder nå så jeg er usikker på om veien er stengt eller ikke. Ellers er det små områder langs veien før du kommer til bommen du kan parkere på. Om det er mot avgift vet jeg ingenting om, derfor kan du ta kontakt med Rjukan Turistkontor på http://www.rjukan-turistkontor.no/ og høre hva de har å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er nesten utrolig, men til nå er ikke Jotunheimen nevnt!

Der er det jo veldig mange flotte turer: med eller uten toppbestigning. Rundturer kan man f.eks. ta fra Gjendesheim. Det er et av de greieste utgangspunktene. Hvis du ser på 1:50.000 kartet ser du alle stiene. En artig ikke alt for lang rute kan være fra Gjendesheim til Glitterheim, videre via Glittertind (eller stien rundt hvis bagasjen er tung) til Spiterstulen, eventuelt en dagstur til Galdhoepiggen, over til Leirvassbu og via Olavsbu til Gjendesheim. Båt tilbake til Gjendesheim eller til Memurubu for å med deg Besseggen. Du kan velge mellom hytteovernatting (med mindre bagasje) og telting. Gjende er jo også virkelig praktfull.

Ellers det nok av andre startpunkter. F.eks. langs Bygdin gående eller med båten. Hvis du går er turen vestover grytidlig om morgenen flott med soloppgang over Bygdin. Videre Torfinnsdalen / Svartdalen til Gjendebu og derfra enten til Spiterstulen eller Olavsbu / Leirvassbu. Tilbake igjen via en av mulighetene nevt ovenfor.

Vestpå. F.eks. starte med en tur til Skogadalsboen og videre til Fondsbu og opp til Leirvassbu via Olavsbu. Tilbake vestover igjen.

osv osv. det er all slags rundturer mulig. Eventuelt kombinere med buss og eller båt.

Mange fjell er enkle som avveksling. Da er det lettere å kombinere med telt eller overnatting på hytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo spørre mens jeg er igang, er det noe fine tursteder i osloområdet?! - Som folk sikkert skjønner er jeg ikke veeeldig orientert om hvor det er fint å gå. - Er mest vant til langt inne i skogen jeg. hehe. Og det får man ikke en veldig fin opplevelse av. Altså, det er fint der også. Men jeg vil kunne nyte soloppgangen med kaffen og se himmel mens jeg er ute :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Anbefale generelt jotunheimen og rondane. Ikkje nødvendigvis i DNT løypene... sinnsykt mye fint turterreng. PS! ta med fiskestanga og lettest mulig sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei! Ser du har kommet deg inn på dette forumet vaskebj :? Har ikke noe å tillføye utenom det :P

Hilsner fra Spesjeger forumet Joachim

Jessda :?

Elsker å være ute, samt militæret. Dette og spesjeger forumet er genialt for slike som oss :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.