Populært innlegg Frilufta Skrevet 17. oktober 2014 Populært innlegg Skrevet 17. oktober 2014 Foreldrene mine har kjøpt hytte i nyere tid. Min familie har aldri hatt hytte, så dette er stor stas. At det ikke er innlagt hverken vann eller strøm og veien ikke går helt fram, gjør det bare bedre! Jeg tror også de setter stor pris på at vi kommer. Denne gangen var det høstferie og støkkjakt med bror for å skyte på røy og tiur, eller en.. Selv er jeg ingen jeger, men brukes som hund og kameramann. Gamlingene var allerede på plass da vi ankom sent søndag kveld. Etter at den obligatoriske velkomstdrinken ble skylt ned med en akevitt bar det i seng. Mandag var vi på plass i skauen etter egg og bacon på kjøkkenet. Vi hadde opp 5 fugler på 3,5 time. Ett skudd ble løsnet. En lovende start. Derfor brukte vi resten av første dagen på hytta. Et par store bjørker skulle få smake motorsaga. Dagen etter begynte vi å skjønne at starten hadde vært for god. Ikke ei fjør å se. Men sånn er det. Siden stua var ferdig oppvarmet og middagen klar hver eneste dag, blir klaging idiotisk. Kveldene ble brukt rundt yatzyblokka med noe godt i glasset. Eller rundt bålet nede ved vannet. Kan man ha det bedre? Tredje dagen kom vi over et buskas langt inne på ei myr vi stusset over. Noen som vet hva dette er? I tillegg fikk vi has på en litt slank tiur. Og bommet på en hare. Bror fant også en merkelig sopp. Jeg husker ikke i farten hva han kalte den. Ei uke går fort, særlig i godt selskap. At sekken ikke ble full av skogsfugl får være greit. Jeg gleder meg allerede til neste gang! 12
REs Skrevet 18. oktober 2014 Skrevet 18. oktober 2014 Jeg tror det er helt unge grantrær. To til tre år gamle.
TormodiFuruskogen Skrevet 18. oktober 2014 Skrevet 18. oktober 2014 Den planten du spør om ser ut som avblomstret Finnmarkspors. Har vært mye av dem her i Sør-Varanger i sommer og er vel generelt mye av dem her i nord. Men har hørt at den er fredet og ikke så utbredt lenger sør selv om den finnes i myrområder inn mot grensa til Sverige. 1
7homas Skrevet 18. oktober 2014 Skrevet 18. oktober 2014 Jeg går for et litt utradisjonelt forslag som mest sannsynlig ikke er riktig, men det hadde jo vært litt artig; Rosmarin Rosmarin er en staude. Den er en eviggrønn halvbusk, med smale grågrønne blader som kan minne noe om bladene på nåletrær. I sin ville form er blomstene lyseblå, men det finnes en rekke kultivarer som kan ha hvite eller lyserøde blomster. Under gode forhold blir planten en drøy meter. Planten vokser vilt i middelhavsområdet. Rosmarin er en aromatisk urt, og dyrkes for smakens skyld. Bladene brukes da friske eller tørket som krydder. Bare i milde vintre kan den overvintre langs kysten av Sørlandet og Vestlandet i Norge.
TormodiFuruskogen Skrevet 18. oktober 2014 Skrevet 18. oktober 2014 Ja men den overlever ikke i kalde områder så det kan ikke være den - og gran ser ikke sånn ut i ung alder heller... og ikke furu heller så det må være Finnmarkspors. http://no.wikipedia.org/wiki/Finnmarkspors
TormodiFuruskogen Skrevet 18. oktober 2014 Skrevet 18. oktober 2014 Jo men de peker jo mer oppover enn planten på bildet trådstarter har lagt ut.. OG i tillegg vokser tindved hovedsakelig ved havstrand og rasmark(som det jo ikke er i området bildene er fra..)
Frilufta Skrevet 19. oktober 2014 Forfatter Skrevet 19. oktober 2014 Holder en knapp på Finnmarkspors. Bildet er ikke tatt langt uti ødemarken så vi finner av og til innslag av planter som opprinnelig stammer fra hager.
TormodiFuruskogen Skrevet 19. oktober 2014 Skrevet 19. oktober 2014 Vet ikke om Finnmarkspors brukes som hageplante men er i rhododendron familien så går sikkert an. Her oppe vokser den overalt i skogen, på myrer ja nesten over alt er mitt inntrykk. Kan ikke huske å ha sett så mye av den som i år.
REs Skrevet 19. oktober 2014 Skrevet 19. oktober 2014 Nå når finnmarkspors er nevnt så må jeg nok bare slutte meg til. Det er nok det det er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå