Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

er det OK å ta med gassbeholder i innsjekket bagasje på fly innenlands?

Noen som har erfaring?

Har et lite lager med beholder og er like greit å ta med hvis lov..

Pål

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer som tronn sier, gass kan ikke tas med hverken i håndbagasje eller innsjekket bagasje. Her er litt mer detaljer fra Avinor:

 

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer som tronn sier, gass kan ikke tas med hverken i håndbagasje eller innsjekket bagasje. Her er litt mer detaljer fra Avinor:

 

Skjult lenke - logg inn for å se den

 

Det står at gassbeholdere som rommer mer enn 500 ml eller 500 g er forbudt. Standard gass til turbrennere er ca 230 og 450 g, så det burde være tillatt. Men om det er tillatt med kun én boks eller flere kommer ikke klart frem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ser mann det. Når jeg hadde paintball utstyr i bagasjen måtte jeg ha tømt lufttanker på forhånd og skrudd av regulator for fullt innsyn.

Jeg synes den 500g/ml regelen var merkelig.

Også står det at brukte stormkjøkken/primuser ikke er lov! Går gassbrennere som stormkjøkken/primus?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg satt og tok en pils på Gardermoen og ventet på flyet mitt som skulle til Island...  Imens jeg satt å skravlet over en øl så ble turkameraten min sitt navn ropt over annlegget uten at vi registrerte det.. Helt ved innsjekkingen/om bord stigningen til flyet så ble vi stoppet og skjønte jo ingenting .... De 2 sikkerhetsfyrene var ikke blide og fortalte oss om gassboksen så lå i en av våres bagger og hvilke skade som kan oppstå med tanke på trykk og blablablablabla hehehehe uansett så var beskjeden ganske klar ja..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra at andre enn meg leste hele teksten jeg refererte til. :-)

Jeg tror likevel jeg ville spurt Avinor på forhånd, for dette var en rar regel. En halvflaske med vann kan man glemme å ta med gjennom sikkerhetskontrollen, men samme mengde med flytende gass under trykk er ok...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står at gassbeholdere som rommer mer enn 500 ml eller 500 g er forbudt. Standard gass til turbrennere er ca 230 og 450 g, så det burde være tillatt. Men om det er tillatt med kun én boks eller flere kommer ikke klart frem.

 

Normalt er det da ubegrenset totalt mengde, så lenge hver beholder er under grensen.

Det er feks derfor spylerveske kommer i 4 litere da grensen for ADR merking er 5 liters beholder. Da kan du kjøre en full semi henger med spylerveske uten ADR lappen selv om totalmengden på kjøretøyet i tonn er lik som om det var på 200 liters fat eller 1000 liters IBC.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal man legge til enda en usikkerhet her, så er det ikke for meg helt klart om kravet om 500 ml referer til kun oksygen eller om det gjelder alle alternativene foran...  :geek:  Det første er vel kanskje mest logisk, men jeg ville spurt flyselskapet for sikkerhets skyld (flyselskapet kan ha strengere regler enn Avinors minimumskrav).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå sjekket opp litt ift dette med gassbeholdere på fly.

Informasjon på Avinor sine sider er bare generell. Avinor henviste meg videre til Luftfartstilsynet. Jeg snakket der med en kar som sa at det er ICAO/IATA sine regler som gjelder. I tillegg kan flyselskapene ha egne regler. Han mente informasjonen på Avinor sine sider måtte være ICAO/IATA sine regler. Han henviste meg videre til Norwegian...

Hos Norwegian snakker jeg med en russisk-svensk  dame på kundeservice. Hun skjønte virkelig ikke et kvekk... Så jeg ba om å bli satt til en annen. Fikk da snakke med enda enn russersvenske som heller ikke skjønte et kvekk. Ba da om å få snakke med en norsk kundebehandler. I denne prosessen hørte jeg noen russiske gloser og det ble brudt.. Så da gir jeg opp.

Eneste info jeg har da er hva Norwegian har på sine sider under "uakseptabel bagasje". Her er det en liste over ulike typer bagasje som tillates/ikke tillates. Kan ikke finne noe som direkte omhandler fyllte brennbare gassbeholder dog.

Så er vel like langt som da jeg startet..

Tar i hvert fall ikke med noe gassbeholder på flyet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reglene er ganske klare, og det er følgende som gjelder:

Gass og gassbeholdere (butan, propan, acetylen etc) er forbudt. Altså gass i enhver form, inkludert f.eks. deodorant.
Men det er ett unntak for oksygen i beholdere som rommer mindre 500 ml eller 500 gram, oksygen beholdere over 500 ml eller 500 gram er forbudt.
Dette unntaket er gjort for at man skal kunne ta med seg pasienter ombord på vanlige fly.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reglene er ganske klare, og det er følgende som gjelder:

Gass og gassbeholdere (butan, propan, acetylen etc) er forbudt. Altså gass i enhver form, inkludert f.eks. deodorant.

Men det er ett unntak for oksygen i beholdere som rommer mindre 500 ml eller 500 gram, oksygen beholdere over 500 ml eller 500 gram er forbudt.

Dette unntaket er gjort for at man skal kunne ta med seg pasienter ombord på vanlige fly.

Flott!

Men hvor står dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du tenker på dette?:

 

gass og gassbeholdere (butan, propan, acetylen, oksygen i beholdere som rommer over 500 ml eller 500 gram

Dersom du har rett, så har nok jeg misforstått, muligens pga. manglende tegn i teksten. For jeg forstår nå hva du mener :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du tenker på dette?:

 

Dersom du har rett, så har nok jeg misforstått, muligens pga. manglende tegn i teksten. For jeg forstår nå hva du mener :)

Ja, Avinor kunne nok godt ha gjort seg litt mer flid med teksten, slik at det ble lettere forståelig. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg sjekket litt opp i dette og EASA reglene henviser til ICAO Doc 9284-AN/905.

Det dokumentet kan dere laste ned og lese her:

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En gang jeg skulle på jakt i Nord-Norge tok jeg med en gassboks i bagasjen. Jeg tenkte å sende den med spesialinnsjekket bagasje sammen med våpen og ammunisjon. Jeg måtte legge igjen boksen.

 

Jeg har sett en sånn boks gå i lufta (kontrollert), og det var en syk eksplosjon. I et fly ville noe sånt vært katastrofalt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


  • Lignende innhold

    • Av Roger Daniloff
      Hei!
      Jeg vil dele en erfaring med forumet angående gassforbruk på tur.
      Vi er en gruppe på fem stykker som har hatt en tur på 10 dager (9 overnattinger) i Nord-troms og vestlige deler av Finnmark, turen gikk utelukkende over tregrensen. Været var meget godt og vi fant ved/fjellbjørk slik at vi hadde bål hver kveld, noe som reduserte gassforbruket betraktelig. 
      Vi hadde med seks gassbokser, hver på 300 gram, totalt 1800 gram. Vi gikk tom for gass siste dag og dermed var mengden gass vi hadde med akkurat tilstrekkelig. Med dårligere vær og mindre tilgang på brennbart materiale, ville vi hatt for lite gass med på denne turen. Forbruk per person ble 40 gram gass per person per overnatting (1800 g gass/9 overnattinger/5 personer)
      For neste tur vil jeg beregne mengde gass slik: antall personer * 50 g gass per person per overnatting * antall overnattinger. Dersom en ikke kan forvente å finne brensel eller det er meldt regn og kaldt vær, vil gassforbruket øke.
    • Av Johan Nørstebø
      Jeg skal en tur til Nord-Norge med ally kano, og lurer på om det er noen her som har tips til hvordan den pakkes for en flytur.
      Per nå, har jeg lagt stengene inni duken og bunnen og rullet dette sammen til en pølse, og lagt resten nedi pakkposen rundt denne pølsa.
      Er dog bekymret for at spantene blir ødelagt av behandlinga de får av en flytur.
      Noen som har tips?
    • Av ahh777
      Hei, er på jakt etter ny gassbrenner etter at min Trangia gassbrenner sluttet å fungere. Vurderer Eagle gassbrenner FMS105. ( Skjult lenke - logg inn for å se den )
      Noen som har erfaring med den? Ønsker primært en gassbrenner som er lett å regulere og som fungerer godt til matlaging også på svak varme, helst med god spredning av varmen. Jeg lånte nettopp en GS2000-brenner (Go System) som passer inn i stormkjøkkenet mitt, MEN den lot seg ikke finjustere og reagerte seint når jeg skrudde ned varmen (levde litt sitt eget liv...) og er derfor uaktuell.
      Til vinterbruk ønsker jeg å kjøpe en ren bensinbrenner og vurderer foreløpig Whisperlite International siden jeg ikke trenger gassfunksjon slik "storebroren" Whisterlite Universal har (og dermed er mye dyrere). ( Skjult lenke - logg inn for å se den )
      Svært glad for råd og tips, men ønsker altså å skaffe meg både gassbrenner primært for matlaging og en multifuel som går på bensin til oppvarming vannkoking og matlaging vinterstid. 3-mannsteltet er ikke veldig høyt (forteltet hvor jeg vil kokkelerer i dårlig vær), så flammen på multifuelen må ikke være for høy.
      Grunnen til at jeg ønsker to brennere, er at jeg da har en reserveløsning på langtur om en løsning skulle svikte.
    • Av Frydenlund
      Hei!

      Jeg er litt lei av mitt Trangia stormkjøkken som jeg kjører på rødsprit. Både når det kommer til vekt, men ikke minst hurtighet på å få varmet vann.
      Ser at Dagbladet ga 5/6 på terningen til Skjult lenke - logg inn for å se den , så tenkte kanskje at deres andre varianter også er relativt greie? Vurderer også denne modellen, men er litt skeptisk da jeg ikke tror man kan steke på denne (eller?) og er heller ikke veldig fan av at alt står oppå gassboksen. 

      Jeg er relativt ny, så mulig jeg trenger å få det litt ekstra inn med teskje, og jeg trenger neppe det dyreste 
      Biltema har av hva jeg kan se 4 forskjellige varianter, og med min kunnskap ser jeg egentlig ikke så stor forskjell på dem. Noen som har erfaringer med dem eller kan se noe ut fra nettsiden om dette er noe som man kanskje kan prøve seg på? 
      Mitt forbruk kommer til å være å koke opp vann og steke pølser, men det kan også hende at det blir brukt til å varme opp enkel lapskaus på boks eller noe tilsvarende. 
      Legger ved lenker til alle:
      - Skjult lenke - logg inn for å se den
      - Skjult lenke - logg inn for å se den
      - Skjult lenke - logg inn for å se den
      - Skjult lenke - logg inn for å se den
       
      Setter veldig pris på alle tips, enten om det kommer til de nevnte variantene eller om andre har gode tips på andre rimelige løsninger. 

      - Frydenlund
    • Av Martin Dahl
      Hallo. Kjøpte en gassbrenner på wish for en stund siden i jakten på en gramjagerbrenner. Fant denna dingsen på 40 gram til en billig penge.
      Vet at norske myndigheter har advart mot elektronikk kjøpt på for eksempel wish.com.
      Noen som har noen HMS betenkeligheter med en gassbrenner fra wish ?
       
      MVH Martin


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.