Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøscooter - igjen -


Lompa

Anbefalte innlegg

Jeg har vært på tur i disse områdene hver vinter i 26 år, det er overhodet ikke noe problem å unngå scooterstøy, Kan ikke se at det blir verre om det det kjører en scooter langs veien enn en bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da kan du jo se på kravene til støy i kjøretøyforskriften: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_24#KAPITTEL_24

Så ser du det kanskje da.

 

Hvorfor kan man ikke stramme inn kravene til støy fra snøscooter kraftig? Det er teknisk sett svært lett, og ville jo gjort det lettere for scooterfans å selge inn dette til de som er bekymret for støy. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baserer meg heller på erfaring med hvordan snøscooterne har endret seg: på 80-tallet hørte vi snøscooterne når de kjørte på jordet 1,5 kilometer unna hytta mens vi var inne. Snøscooterne som kom på slutten av 90 - tallet hører vi ikke før de står parkert ved hytteveggen. Det kommer selvfølgelig an på hvordan man kjører, men det vil gjelde biler også - kjører man på 5000 o/min bråker det uansett.

 

Forøvrig helt enig i at man kan ta unna støy med forskrifter, jeg for min del ville også tilføyd kamhøyde, og hk i ft. vekt - slik at det som er i lovlig salg er fortrinnsvis trekkmaskiner som ikke egner seg for leking i bratte sider, samt satt krav om at alle nye snøscootere skal ha 4-taktsmotor, men sist jeg foreslo det i en tråd her inne ble jeg sablet ned fra begge sider.

 

Scootertilhengerne mente jeg var inkompetent og at man da ikke ville komme frem (noe som for meg bare fremstår som tull all den tid jeg har trekt vedlass i snart 20 år hvorav mange har vært på over 4-500 kg i til dels ulendt tereng med både en gammel Ockelbo 600 med ensylindret totaktsmotor på 296 ccm som sto foran setet uten panser over (den bråkte den, men fremdeles mye mindre enn ei motorsag) og en Ockelbo 5000 med 377 ccm uten alt for store utfordringer, men det handler jo om hvordan man legger løypa og planlegger for hvor det er hensiktsmessig å kjøre. (At vedlassene ble lettere å få ned med en Polaris Wide Trak er en annen sak, men Wide Traken er uansett ikke noe leketøy som oppmuntrer til å kjøre fort og bratt.) Ser man på hvor samene klarte å kjøre med scootrene på 70 - tallet er det bare inkompetanse som gjør at dagens entusiaster mener de trenger 150 hk og kammer på 7 cm for å komme frem.

 

Scootermotstanderne var uansett mot snøscooteren om den ble lydløs av et eller annet prinsipp, omtrent som om jeg skulle kritisere andre for å gå på plastski, siden jeg går på treski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scootermotstanderne var uansett mot snøscooteren om den ble lydløs av et eller annet prinsipp, omtrent som om jeg skulle kritisere andre for å gå på plastski, siden jeg går på treski.

En smule generaliserende vel?

 

For min del, så er hovedproblemet med snøscootere støy, så hvis det hadde gått an å gjøre noe vettugt der, så hadde mye vært gjort. Det burde kanskje gjøres noe med fartsbegrensning også, så du ikke risikerer å få en snøscooter i 60km/t midt i fanget i det den runder bakketoppen...

 

Hvordan det påvirker vilt vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baserer meg heller på erfaring med hvordan snøscooterne har endret seg: på 80-tallet hørte vi snøscooterne når de kjørte på jordet 1,5 kilometer unna hytta mens vi var inne. Snøscooterne som kom på slutten av 90 - tallet hører vi ikke før de står parkert ved hytteveggen. Det kommer selvfølgelig an på hvordan man kjører, men det vil gjelde biler også - kjører man på 5000 o/min bråker det uansett.

 

Forøvrig helt enig i at man kan ta unna støy med forskrifter, jeg for min del ville også tilføyd kamhøyde, og hk i ft. vekt - slik at det som er i lovlig salg er fortrinnsvis trekkmaskiner som ikke egner seg for leking i bratte sider, samt satt krav om at alle nye snøscootere skal ha 4-taktsmotor, men sist jeg foreslo det i en tråd her inne ble jeg sablet ned fra begge sider.

 

Scootertilhengerne mente jeg var inkompetent og at man da ikke ville komme frem (noe som for meg bare fremstår som tull all den tid jeg har trekt vedlass i snart 20 år hvorav mange har vært på over 4-500 kg i til dels ulendt tereng med både en gammel Ockelbo 600 med ensylindret totaktsmotor på 296 ccm som sto foran setet uten panser over (den bråkte den, men fremdeles mye mindre enn ei motorsag) og en Ockelbo 5000 med 377 ccm uten alt for store utfordringer, men det handler jo om hvordan man legger løypa og planlegger for hvor det er hensiktsmessig å kjøre. (At vedlassene ble lettere å få ned med en Polaris Wide Trak er en annen sak, men Wide Traken er uansett ikke noe leketøy som oppmuntrer til å kjøre fort og bratt.) Ser man på hvor samene klarte å kjøre med scootrene på 70 - tallet er det bare inkompetanse som gjør at dagens entusiaster mener de trenger 150 hk og kammer på 7 cm for å komme frem.

 

Scootermotstanderne var uansett mot snøscooteren om den ble lydløs av et eller annet prinsipp, omtrent som om jeg skulle kritisere andre for å gå på plastski, siden jeg går på treski.

 

Om det hadde vør lov å leke seg på vanlige veier så hadde vi nok hatt plenty av biler med over 5000rpm.. Ingen av mine venner eller bekjente klarer å holde turtallet nede på scooterene sine for da faller poenget bort (lek..) Å kjøre frem og tilbake i en bortgjemt løype er vel ikke det de hadde sett for seg med denne liberaliseringen men no har de jo iallfall en fot innafor døra. Håper de har vett til å bruke hodet og ikke misbruke tilliten.

 

Håper ikke du tror på det siste argumentet. Liker du ikke stillheten på fjellet? Om det fantes el-scootere så hadde vel alle vært happy;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En smule generaliserende vel?

 

For min del, så er hovedproblemet med snøscootere støy, så hvis det hadde gått an å gjøre noe vettugt der, så hadde mye vært gjort. Det burde kanskje gjøres noe med fartsbegrensning også, så du ikke risikerer å få en snøscooter i 60km/t midt i fanget i det den runder bakketoppen...

 

Hvordan det påvirker vilt vet jeg ikke.

Omtrent like generaliserende som at "alle" som vil ha snøscooter kommer til å kjøre utenfor løypene. Det er jo forøvrig generell fartsbegrensing på snøscooter i lovverket allerede. 

Viltet bryr seg betydelig mindre om en snøscooter enn en skigåer (med forbehold om at snøscooteren kjører forbi og ikke forfølger) Nevnte Ockelbo fra 1976 kom på 2 meters avstand av 4 tiurer (som satt i løypa), hadde det vært en skiløper hadde de for lengst flydd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det hadde vør lov å leke seg på vanlige veier så hadde vi nok hatt plenty av biler med over 5000rpm.. Ingen av mine venner eller bekjente klarer å holde turtallet nede på scooterene sine for da faller poenget bort (lek..) Å kjøre frem og tilbake i en bortgjemt løype er vel ikke det de hadde sett for seg med denne liberaliseringen men no har de jo iallfall en fot innafor døra. Håper de har vett til å bruke hodet og ikke misbruke tilliten.

 

Håper ikke du tror på det siste argumentet. Liker du ikke stillheten på fjellet? Om det fantes el-scootere så hadde vel alle vært happy;)

Vi straffer ikke enhver bileier med kjøreforbud om rånerne kjører litt "uortodokst", men det er tydeligvis greit å gjøre det med snøscooterførere. Forøvrig - lekescootere kan vi godt bli enige om at ikke skal selges.  El-scootere er nok sikkert en god ide det, men minner om at det er ganske langt til stikkontakene, og å stå strømtom 3 mil fra vei kan muligens skape litt mer problemer enn å stå strømtom langs veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent like generaliserende som at "alle" som vil ha snøscooter kommer til å kjøre utenfor løypene. Det er jo forøvrig generell fartsbegrensing på snøscooter i lovverket allerede. 

Viltet bryr seg betydelig mindre om en snøscooter enn en skigåer (med forbehold om at snøscooteren kjører forbi og ikke forfølger) Nevnte Ockelbo fra 1976 kom på 2 meters avstand av 4 tiurer (som satt i løypa), hadde det vært en skiløper hadde de for lengst flydd.

Så, du mener at siden noen er generaliserende, så burde du fortsette i samme tralten? Vi er på vei mot en sakelig diskusjon i såfall.

 

Jeg er forresten en av dem som mener at kjøring utenfor løypene vil være et problem, men det gjelder neppe flesteparten av snøscooterkjørere, bare mange nok til at det vil kunne være et problem. Litt avhengig av hvor mange snøscootere det finnes totalt.

 

Stemmer det at fartsgrensen for Snøscooter er 70km/t, det var ihvertfall det jeg fant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var jeg totalmotstander av motorisert ferdsel i utmark, men etter å fått en datter med store funksjonshemninger, som elsker friluftsliv, jakt og fiske, men som kanskje klarer å gå 100-200 meter, så må jeg innrømme at jeg har snudd totalt. Jeg synes vi bør tenke helt nytt, og stenge områder som Dovrefjell og Rondane for generell ferdsel for å ta vare på villreinen og heller åpne for moderat motorisert ferdsel i andre områder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en far som er i samme situasjon, funksjonshemmet, men meget glad i naturen.

Han har f.eks. kommet seg ut med hundeslede i Jotunheimen, og elektrisk rullestol rundt om på fjellveiene.

Det er et enormt eksisterende nett med veier både i marka og på fjellet med mange flotte friluftsopplevelser å by på. I Jotunheimen kjører allerede til flere turisthytter, hvor mye lenger inn skal man med motorisert kjøretøy? På topptur?

 

Jeg er enig i at det er trist å ikke kunne se de som elsker naturen ikke få utnyttet den til det fulle pga nedsatt funksjonsevne, men om vi skal gi dispensasjon for det er vi det hvor grensen skal gå? Er nedsatt funksjon som følge av alder en godkjent grunn f.eks?

Neste steg er jo helikopterturisme/heliskiing, sikkert moro det også, men skal de få som driver med det få ødelegge for da mange andre bare fordi de ikke gidder å gå til toppen?  Eller skal det bare være for de med nedsatt funksjonsevne?

 

Det er mange alternativer for de med funksjonshemninger for å komme seg ut i naturen, og alle jeg har spurt om hjelp eller bistand til faren min går langt utenfor hva man kan forvente for å hjelpe og tilrettelegge. If there´s a will, there´s a way.

 

Motorkjøretøy i naturen bør være forbehold nyttekjøring, intet annet. De som mener det rekreasjon å kjøre snøscooter kan jo i alle fall begynne med å stille krav til støy på scooterne sine, det burde jo bare bidra til å heve deres egen opplevelse også. Det er som nevnt over her ikke noe problem å dempe støyen, men det vil redusere effekten noe. Hvilket overhode ikke vil være et problem med mindre man skal kjøre bajas.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funksjonshemmede kan søke dispensasjon til motorisert transport, og det er sjelden (aldri) et problem.

 

Jeg har for øvrig vært så heldig å være med på Rubenstur 3 år på rad nå. Det er en tur for funksjonshemmede hvor vi drar en uke på tur på høyfjellet, med lavvo og hytteovernatting. Vi har flere ganger diskutert snøskuter, og samtlige av mine venner med diverse funksjonsnedsettelser er sterkt imot liberalisering av skuterkjøring. Enkelte er også meget provosert av å bli brukt som et "trumfkort" av skutertilhengere.

 

Dere kan lese om Rubenstur her:

http://www.tot.no/article.php?ar_id=39070&fo_id=683

 

http://telemark.turistforeningen.no/article.php?ar_id=44687

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.