Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til villmarksbekledning


Ole20

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har tenkt meg på en lengre fjelltur i sommer og er igang å utstyre meg selv. Jeg har ikke noen passende klær til bruk i bushen eller i fjellet, tenker da på en bukse og en jakke. Har lest en del poster på forumet og det virker at det ikke er helt enighet om hva som er best.

 

Jakke: Bør jeg satse på en billig vindtett skalljakke for bruk når det er vind eller litt regn, pluss en helt tett regnjakke til når det virkelig høljer ned? Virker til at mange sverger til bomull når det blir vinter, så tanken jeg hadde om en helårs superjakke til 5000 virker litt dum nå. Innspill?

 

Bukse: Her er jeg mer usikker, det som er problemet til goretex skalljakker, altså kondensering og tetthet, er ikke like stort problem for buksen. Skallbukse? Alternativer?

 

Gjerne kom med forslag til merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
"Jakke: Bør jeg satse på en billig vindtett skalljakke for bruk når det er vind eller litt regn, pluss en helt tett regnjakke til når det virkelig høljer ned?"

 

 

Ja, det är en bra lösning som har flera fördelar jämfört med en jacka som skall klara "allt".

 

"Bukse: Her er jeg mer usikker, det som er problemet til goretex skalljakker, altså kondensering og tetthet, er ikke like stort problem for buksen."

 

 

Jo, det är samma problem där, menar jag. I alla fall i grunden. Men; många byxor har dock glidelås som kan ventilera ganska bra. Bäst är sådana byxor som man kan ta av och på, utan att man ens behöver kliva av skidorna... Sådana är dock inte så vanliga. Men glidelås i sidorna är vanligt och bör vara så långa som möjligt.

Detta om regn/vindbyxor.

Vanliga vandringsbyxor gör sig bäst i något syntetmaterial. Polyester eller polypropylen. t.ex. Lagom tjockt. Jag har 2 par jag använder; Ett par "soft shell" och ett par mer normala, typ jakt byxor. Båda fungerar bra. Det är en klar fördel med byxor i material som torkar fort.

 

Vad som är bäst beror lite på personliga prioriteringar, tycke och smak. Det som är bäst för en behöver inte vara det för en annan.

 

Märken som jag tycker är intressanta är:

Haglöfs

Bergans

Klättermusen

Rab

Montane

Camp

Jotunheim

Birk (egentligen cykelkläder, men den jacka jag har haft mest på toppturer på skidor är en Birk-jacka. Ofta bra priser)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kommer langt med en enkel vindtett jakke typ Paclite eller lignende og en turbukse, enten softshell (som avhengig av tykkelse varmer noe) eller tynnere syntetisk bukse. Har Norrøna Svalbard softshellbukse som er fin på litt kjøligere dager i høyfjellet, og et par tynnere bukser (usikker på stoff) fra Haglöfs og Mammut som er mer godværsbukser. Uansett bør du ha regntøy i tillegg til dette om du skal gå turer over flere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LIker tankegangen din så langt :)

Begge jakkene kan med fordel ha lufting under armene, men det er mer av en bonus. Du greier deg, men er mer utsatt for fuktighet innenfra.

 

Mer "å gå på" når det gjelder bukser, ja. Selv satser jeg på et par Montane Terra i år, men veldig mye forskjellig går fint, selv Gore-Tex :). I kaldt vær er kombinasjonen softshell + regnbukser god.

 

Med ull underst og et isolerende mellomlag (fleece, dun, synt, ull), har du en fleksibel garderobe.

 

Ytterplagg som gjør alt finnes nok, men de er dyre og har begrenset levetid. Vindjakka du kjøper i år stopper vinden like effektivt i 2024.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Jeg sverger til en helårs skalljakke med gore-tex. Norrøna Dovre funker bra både sommer og vinter. Sommerstid bruker jeg å gå i bomullsbukse når det er tørt ute og gore-tex (Norrøna Dovre) når det regner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv, har jeg noe som stopper vind, litt regn må det tåle, ikke mye... Men litt. Bedre at det tørker raskt, å bli bløt utenfra i stedet for innenfra..

Lufting i sidene / under armene på jakka, synes jeg er greit. På buksene liker jeg også lufting. 

Lundhags Traverse sine bukser har mesj i luftingen, da slipper myggen og andre ikke inn.

 

Selv har jeg utstyr fra Lundhags, Fjell-Reven, Norrøna og Bergans. Det har fungert for meg...

Liker G1000 stoffet til Fjellreven, men savner mesj i luftingene på fjellreven, hevertfall på min Keb bukse og jakke.

 

Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.