Gå til innhold
  • Bli medlem

3-sesongs telt for 3 personer - forslag?


Torbjørn Stene

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nytt telt i høst. Kikket lenge og til slutt sto det mellom Nallo og fjellheimen light.

Valgte fjellheimen, siden Nallo ble for kort til meg. Og jeg er bare 188cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med små barn som har behov for å leke, ville jeg valgt et tunneltelt med romslig fortelt. Du må regne med å få en og annen regnværsdag, og da er det fint å kunne ha denne ekstra plassen.

Hilleberg Nallo 3GT, Fjällräven Akka 3 og lignende har god plass.

 

Det som skrives litt over her om at tunneltelt ikke tåler skikkelig vind er jeg helt uenig i. Prøv å sette opp Wiglooen i storm med bare et par småunger til å hjelpe deg... Med et tunneltelt kan man fikse det alene. Seriøse tunneltelt med skikkelige bardunfester holder i laaaange baner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet du kan titte på er Helsport Fjellheimen 6. Stort telt men ikke så ille vekt. Har hovedsoverom til 4 og ekstrarom i forteltet til 2 pers. Tanken er å legge igjen det lille innerteltet hjemme. Da får dere masse plass i innertelt og i fortelt for ca 4 kilo. Faktisk 260cm liggelengde i det.

Et slikt telt får en viss størrelse så klart. Ikke alltid lett å finne egnede plasser å slå det opp kontra et mindre telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet du kan titte på er Helsport Fjellheimen 6. Faktisk 260cm liggelengde i det.

 

 

Man bør være obs på hva som skiller liggelengde og gulvlengde.

 

Fjellheimen 6 har gulvlengde på 260cm.

Min erfaring med bla Fjellheimen og Svalbard(telt med en skrå endevegg) tilsier at faktisk liggelengde er minst 40-50cm kortere, altså ca 210cm. Dette under optimale forhold med stram duk og uten vind eller snø som presser på duken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med små barn som har behov for å leke, ville jeg valgt et tunneltelt med romslig fortelt. Du må regne med å få en og annen regnværsdag, og da er det fint å kunne ha denne ekstra plassen.

Hilleberg Nallo 3GT, Fjällräven Akka 3 og lignende har god plass.

Det som skrives litt over her om at tunneltelt ikke tåler skikkelig vind er jeg helt uenig i. Prøv å sette opp Wiglooen i storm med bare et par småunger til å hjelpe deg... Med et tunneltelt kan man fikse det alene. Seriøse tunneltelt med skikkelige bardunfester holder i laaaange baner!

De fleste tunneltelt tåler mindre vind enn Wiglo LT 4, og null problem å slå opp i kraftig vind alene.

Husk at dette teltet har blitt brukt på polekspedisjoner.

At noen tolker dette som at tunneltelt ikke tåler vind, er ikke min feil :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste tunneltelt tåler mindre vind enn Wiglo LT 4, og null problem å slå opp i kraftig vind alene.

Husk at dette teltet har blitt brukt på polekspedisjoner.

At noen tolker dette som at tunneltelt ikke tåler vind, er ikke min feil :-)

Nei det er min feil som sikkert misforsto dette du skrev om stenger som bøyer seg. At stengene på et tunneltelt bøyer seg med vinden, mens midtstanga i Wiglooen står rett, er vel ikke noe mål på styrken. Hørt om ei midtstang som har bøyd seg noen gang?

Jeg er fremdeles like uenig med deg om hva som er enklest å sette opp alene. 

Nå har ikke jeg vært på polene, men jeg har hørt rykter om at det har vært et par-tre tunneltelt der også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.