Gå til innhold
  • Bli medlem

sauer og annet? (Spinoff ulvetråden)


REJOHN

Anbefalte innlegg

Helt korrekt! Jeg mener de ikke passer godt nok på sauene som de sender til heis.

 

Jeg har også flere års erfaring fra samme fylket og treffer ofte på sau i fjellet, men sjeldent bonden. Derrimot treffer jeg ofte på sauekadavere(som ikke er tatt av andre dyr)

 

Derfor mener jeg at påstanden min IKKE ikke faller vekk i natta.

 

Her er et par artikler som jeg mener bygger opp under min påstand:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10106694

http://www.gd.no/nyheter/article6769782.ece (hvor lenge tror du sauen har stått der UTEN påsyn?)

 

http://www.wwf.no/dette_jobber_med/norsk_natur/norske_rovdyr/sporsmal_og_svar_om_rovdyr/rovvilt_og_sau/

 

gleder meg spesielt til din kommentar ang de 100 000 sau som dør hvert år på beite uten at rovdyr er innvolvert. Så får vi se om du fremdeles mener at min påstand om at sauebønder ikke passer godt nok på dyrene sine, er et skudd i blinde...

 

Skal vi diskutere sauer og greier, bør det i hvet fall ikke skje i en tråd om ulv.

For ulv er ikke et problem for oss på sørvestlandet.

 

Vi har nok forskjellig oppfatning av hva som er bra og mindre bra når det gjelder hvordan bøndene passer på sine dyr, og sauer i heia spesielt.

 

Jeg kjenner bare et fåtall (20 muligens) sauebønder, og alle disse er fra samme traktene. Mitt syn på saken er selvsagt farget av dette. Og artiklene du henviser til er tilsvarende, "bare historier".

 

De sauebøndene jeg kjenner er stolte av sitt yrke, og i de tilfellene vi har diskutert sau, er de fleste svært opptatt av saueholdet,  Ikke nødvendigvis til det beste for det enkelte dyr, men alltid for sauen som så dan.

At du mener de burde gjøre mer, er greit, men jeg er ikke enig.

 

 

Hva som imidlertid er et faktum, er at tapet av sau gjennom sesongen, er mindre i heia enn for de sauene som holder til på "heimebeite".

 

Tap av sau er derfor ikke et veldig godt argument for at bøndene (hos oss) bør passe bedre på sine dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal vi diskutere sauer og greier, bør det i hvet fall ikke skje i en tråd om ulv.

For ulv er ikke et problem for oss på sørvestlandet.

 

Vi har nok forskjellig oppfatning av hva som er bra og mindre bra når det gjelder hvordan bøndene passer på sine dyr, og sauer i heia spesielt.

 

Jeg kjenner bare et fåtall (20 muligens) sauebønder, og alle disse er fra samme traktene. Mitt syn på saken er selvsagt farget av dette. Og artiklene du henviser til er tilsvarende, "bare historier".

 

De sauebøndene jeg kjenner er stolte av sitt yrke, og i de tilfellene vi har diskutert sau, er de fleste svært opptatt av saueholdet,  Ikke nødvendigvis til det beste for det enkelte dyr, men alltid for sauen som så dan.

At du mener de burde gjøre mer, er greit, men jeg er ikke enig.

 

 

Hva som imidlertid er et faktum, er at tapet av sau gjennom sesongen, er mindre i heia enn for de sauene som holder til på "heimebeite".

 

Tap av sau er derfor ikke et veldig godt argument for at bøndene (hos oss) bør passe bedre på sine dyr.

jeg tolker svaret ditt på artikelen der det tas opp at 100 000 sau dør hvert år på beite som at dette er helt "ok",og at bonden gjør per dags dato nok for å passe på sauen på beite? Isåfall kan vi være enig om å være uenige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tolker svaret ditt på artikelen der det tas opp at 100 000 sau dør hvert år på beite som at dette er helt "ok",og at bonden gjør per dags dato nok for å passe på sauen på beite? Isåfall kan vi være enig om å være uenige

Det er selvsagt ikke i orden at det dør en mengde dyr unødvendig, om det var problemstillingen.

 

Men det som var spørsmålet var om bøndene burde gjøre mer for sauene i heia.

 

Og da mener jeg det er relevant å se på alternativet - "heimebeite".

 

Det er et utmerket forslag å være enige om å være uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauer er allrighte dyr,

men det kan diskuteres om det er allright å bare slippe dem ut på heiebeite om sommeren uten tilsyn.

Sauer som har svære oppblåste betente illeluktende jur hengende etter seg er ikke noe vakkert syn.

Og det er sikkert ikke allright for sauen heller.

Siden du også mener sauene ikke passes godt nok (i mine heier), så lurer jeg på noe:

 

Hvor mye er da "godt nok"?

 

Og, er ikke det at "svinnet" er mindre på heiebeite enn på "heimabeite" en god indikasjon på at sauene i grunnen har det bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enige med alle her...; sauedrifta kan være så mye. De fleste er glade i levesettet sitt med dyra og tar godt vare på dem, mens noen få kan ha en mer kynisk holdning til det økonomiske rundt dyreholdet.  Jeg vet om "noen" som aldri skulle hatt dyr og mange andre som tar vare på dyra som sine egne.

Når det gjelder hvor mange sau det ligger i et årsverk, så regnes dette ut fra hvor mange sau en har på vinterfor på bås. 100 og oppover pleier å være et normalt årsverk, mens moderne bruk gjerne kan ha 200.  Hjemme på garden har foreldrene mine 67 vinterfora sau denne vinteren, men de har dyrehold i tillegg til andre jobber. I fjor mista de 2 lam, hvor et ble funnet igjen.

 

Poenget med tallene som jeg (og andre) har brukt på sauetap i beitetida i "ulvetråden" er å vise til at kun et fåtall dyr av de samla sauetapene faktisk er tatt av rovdyr. Derimot er det rovdyra som i noen grad får skyld i tapene fordi det er knyttet erstatningsordninger til disse. Noen (jeg skriver "noen"...) ser økonomi i å begrunne tapene sine slik at de får en erstatning, og dermed får rovdyra et uforskyldt rykte for sauedød på beite som skyldes helt andre ting. Ved å opprettholde rovdyrsmeldingene er det også lett å holde seg "inne" i erstatningsordningene.  Jeg er ikke i mot at bøndene skal få godtgjort rovdyrdrepte sau, ordningene må være der, men jeg vet ved selvsyn at noen kanskje ser like mye økonomi i dette som det å etterse på sauen på en god måte. Der hvor det er velorganiserte sauelag, så samarbeides det godt om dyra på utmarksbeite, men ikke alle er med og ikke alle samarbeider like bra.

 

Økonomien i sauehold varierer fra en inntjening på ca kr 600 til ca kr 2000 pr år pr vinterfora sau. Det kan derfor være mye å hente i et godt dyrehold med produktive søyer (differanse ca kr 1400 mellom "dårlig" og "godt"). Økonomien ligger i å få flest mulig lam pr søye og hvor mange lam pr søye som kan leveres til slakt påfølgende høst.  1,7 - 1,8 slaktelam pr vinterfora søye er normalt lønnsom drift og over dette er sett på som bra. Det er derfor bedre å ha 50 friske og gode sau med en høy fødselsrate enn 100 sau med færre lam pr søye, da foringsprisen er den samme pr dyr. Vil du vite hva en sauebonde tjener er det altså bare å bruke kalkulatoren på tallene ovenfor.

For noen (jeg skriver igjen "noen"...) er det ofte de minst produktive søyene de som blir borte/ meldt rovdyrtatt på beite hvert år, tro det eller ei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins skurker i alle bransjer.

Veldig enig i det du skriver, men man må passe på å ikke generalisere ut fra de tapstallene dine foreldre har hatt. Jeg har vist til et eksempel lenger opp i tråden her, hvor en enslig ulv reiv mer enn 40 sau på et par dager. Naboen mista ingen. De driver akkurat like godt. Til neste år kan foreldrene dine plutselig ha en jerv med valpekull der sauene slippes, og da vil tapene se annerledes ut..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg alt om, Lompa. Vi har gaupa i våre trakter og den har vært på besøk før.  Men vi ønsker den ikke utrydda av den grunn.

 

Som jeg skriver må erstatningsordningene være der, og det er ikke de jeg vil til livs. Imidlertid har erstatningsordningene fått en uheldig bieffekt, og det er at rovdyra har fått  "mer skyld" og negativ fokus fordi (mange) dyr på utmarksbeite feilaktig meldes inn som rovdyrtatt, selv om vi positivt vet at det er andre dødsårsaker.

Denne praksisen skaper ikke bare uærlighet og en kynisk holdning til dyreholdet for enkelte, men underbygger også myter og løgner om rovdyra våre som morderiske drapsmaskiner som er en trussel for alt og alle. Det har de ikke fortjent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN ytret:

Og, er ikke det at "svinnet" er mindre på heiebeite enn på "heimabeite" en god indikasjon på at sauene i grunnen har det bra?

 

Joda, det er en god indikasjon.

Sauer bør ikke gå på heimabeite på grunn av avføringen deres.

Når denne trampes i og moses rundt i beitet så havner bakteriene tilbake i sauen og kan medføre sykdommer og død.

Blandt annet Dichelobacter nodosus som forårsaker fotråte.

 

Et minimum av tilsyn bør sauene ha om sommeren i heia slik at syke dyr kan plukkes ut og behandles på en human måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.