Gå til innhold
  • Bli medlem

Turmål nå uten for mye vind


virrma

Anbefalte innlegg

Nå er jeg litt småfrustrert her og håper noen har et godt forslag til meg. Jeg hadde planlagt tur til Kvikne fra i morgen til onsdag, men værmeldingen de første par dagene er rett og slett litt i overkant for min nesten-syvåring. Det er vel neppe fornuftig å dra med seg en unge ut i kuling på fjellet på denne årstiden. Men vi vil på ski, og bor gjerne i telt eller selvbetjente hytter. Dagsetappene bør ikke være for lange, siden det blir alt for tidlig mørkt i disse dager. 

 

Hvor drar vi for å få brukbare snøforhold og ikke alt for mye vind? Utgangspunkt Oslo, kjører gjerne en del timer for å komme til et bra sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har akkurat kommet ned fra Valdres. Bra med snø fra 7-800 meters høyde (over en halvmeter). Hadde føyka mye på toppene, så der var det lite snø igjen.. Veldig løs snø, så man går rett til bunns. Med småunger ville jeg holdt meg til oppkjørte løyper/spor hvor andre har gått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle tips. Etter mye om og men og endringer av planene endte vi på Ringebufjellet. Det ble bare tre netter, to i telt i en i steinbu. Fine skiforhold utenfor løypene, så vi labbet av gårde der det passet oss. Vi så en stor reinsdyrflokk, noen ryper og hadde ellers fjellet nesten helt for oss selv. Det ble noen solide gnagsår på meg, snuppa fikk sin første erfaring med å navigere i whiteout og jeg fikk øvd på å bygge levegg. 

 

Nyttårsforsettene er det for øvrig snuppa som står for. Jeg godkjente 20 utenetter, minst en natt i snøhule og at de aller fleste av mine feriedager må brukes på tur. Ny Alaskatur i 2014 tror jeg derimot ikke det blir, men jeg har lovet at vi skal tilbake når hun har blitt enda litt større. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.