Gå til innhold
  • Bli medlem

Finne skigleden...


tremon

Anbefalte innlegg

Sist jeg gikk på "skikkelig" tur på ski var jeg 6 og sverget gråtende og oppskrapt i fjeset av skaren "aldri igjen". Det har jeg stått for i 30 år nå men har fått min egen lille tass nå som jeg vil prøve å ta med ut på tur om vinteren også om noen år. Er mye på tur fra snøen er nesten borte til den såvidt har begynt å komme igjen så vi er svært glade i fjellet - men vi kan ikke bevege oss der om vinteren. Bor på sørvestlandet med alle dets bakker og drittvær og er svært glad i det. Dårlig vær er gøy. Har bestemt meg for å ikke tenke på penger i forhold til "bevegelsesutstyr" så om jeg må kjøpe alt nytt etter å ha funnet gleden så so be it. Den prisen er jeg villig til å betale for å lære å like å gå ute om vinteren. Kan nevne at jeg holder meg unna røde T er så jeg vil helst holde meg unna oppkjørte spor også. Er et par meter høy med tilsvarende store føtter. 85 kg i nettoen men har aldri totalvekt under 100. Klær og slikt har jeg kontroll på. Kompetansenivået mitt kan en vel lese mellom linjene... Tenk Stereotypisk Danske ;-) Hva handler jeg? Truger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om tur med småtten er det viktigste, ville jeg ligget unna trugene. Ville gått for ganske kraftig utstyr, men som likevel kan gåes med relativt greit. Om skiferdighetene er litt rustne ville jeg heller gått opp i bredden og ned i lengden på skiene..

 

Mitt forslag: Fischer E109 i 2 m lengde. Med 75mm bindinger. Ganske kraftige støvler, som f.eks. Varg Skavl.

 

Og et par feller til å ha under..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om tur med småtten er det viktigste, ville jeg ligget unna trugene. Ville gått for ganske kraftig utstyr, men som likevel kan gåes med relativt greit. Om skiferdighetene er litt rustne ville jeg heller gått opp i bredden og ned i lengden på skiene.. Mitt forslag: Fischer E109 i 2 m lengde. Med 75mm bindinger. Ganske kraftige støvler, som f.eks. Varg Skavl. Og et par feller til å ha under..
Takk for svar! Litt rustne er vel ikke helt dekkende. Totalt fraværende er vel mer riktig :-D Binding med eller uten wire bak hælen? 2 meter sier du, har du da gått ned på lengden som du skriver? Vil tro det siden 109 er såvidt jeg forstår svært brede. Tur med småtten er ikke det viktigste men en stor del av det. Vil gjerne bruke siste del av rypejaktsesongen også for eksempel. Bare være mer i fjellet er vel det viktigste :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet alternativ er jo å benytte BC bindinger istedenfor.. Litt lettere, både å ta på og av, men ikke like stabilt og stivt som 75mm. På flatmark er de igrunn ypperlige å bruke.
Og det er fortsatt passende for meg som bare har kupert terreng tilgjenglelig og ikke kan gå på ski? Hvorfor er de ypperlige på flatmark? Hvor ofte kommer jeg til å ta av og på meg skiene? Bare i pausene eller i andre situasjoner også? Ser at dette kan leses som frekke spørsmål men jeg er virkelig blank når det gjelder å bevege meg på snø...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Litt rustne er vel ikke helt dekkende. Totalt fraværende er vel mer riktig :-D Binding med eller uten wire bak hælen? 2 meter sier du, har du da gått ned på lengden som du skriver? Vil tro det siden 109 er såvidt jeg forstår svært brede. Tur med småtten er ikke det viktigste men en stor del av det. Vil gjerne bruke siste del av rypejaktsesongen også for eksempel. Bare være mer i fjellet er vel det viktigste :-)

Det fins en binding som kan brukes med og uten hælvaier. Voile 3-pin cable. Kan ta av og på hælvaieren etter behov..

 

Til jakt ville jeg i alle fall hatt hælbinding. Åsnes Storetind kan også være et alternativ. Litt bredere, men uten smørespenn.. 

 

Hvis du er to meter lang, gjør beinlengden at du kan kontrollere en lengre ski lettere enn en en på 180. Normalt ville man hatt de lengste skiene man kan få om man er to meter.. Det er fullt mulig å gå ned mer, men da mister du bæreevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er fortsatt passende for meg som bare har kupert terreng tilgjenglelig og ikke kan gå på ski? Hvorfor er de ypperlige på flatmark? Hvor ofte kommer jeg til å ta av og på meg skiene? Bare i pausene eller i andre situasjoner også? Ser at dette kan leses som frekke spørsmål men jeg er virkelig blank når det gjelder å bevege meg på snø...

 

På flatmark vil du generelt ha liten motstand i forhold til hvordan skoene/bindingene beveger seg. 75mm vil gjerne være kanskje litt klumpete i forhold. Jeg skal ikke uttale meg spesielt om 75mm, og mange forguder det, og jeg har selv tenkt å kjøpe det til det neste skiparet jeg tenker å kjøpe meg etter hvert.

 

Men nå har jeg rottefella BC magnum på mine ski.

 

Tja, det blir jo litt vanskelig å svare på når du tar av/på deg skiene, men jeg tør å tippe at du vil kunne være litt friere med BC bindinger? :faceless:  Men når man blir vant med 75mm med og uten vaier, så vil det sikkert være like enkelt å ta på/av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins en binding som kan brukes med og uten hælvaier. Voile 3-pin cable. Kan ta av og på hælvaieren etter behov.. Til jakt ville jeg i alle fall hatt hælbinding. Åsnes Storetind kan også være et alternativ. Litt bredere, men uten smørespenn.. Hvis du er to meter lang, gjør beinlengden at du kan kontrollere en lengre ski lettere enn en en på 180. Normalt ville man hatt de lengste skiene man kan få om man er to meter.. Det er fullt mulig å gå ned mer, men da mister du bæreevne.
Voile 3 pin høres Riktig ut da altså. Trenger jeg smørespenn da? Jeg vet der er noe som heter voks og klister men that's it... Feller er vel mer passende skal jeg ikke banne altfor mye oppover og ikke føle på dødsangsten for mye nedover. Takk for fornuftig og enkel forklaring på dette med lengde. Har lest en del nå og ikke sett noen forklare det på et så basalt nivå! Veldig bra!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På flatmark vil du generelt ha liten motstand i forhold til hvordan skoene/bindingene beveger seg. 75mm vil gjerne være kanskje litt klumpete i forhold. Jeg skal ikke uttale meg spesielt om 75mm, og mange forguder det, og jeg har selv tenkt å kjøpe det til det neste skiparet jeg tenker å kjøpe meg etter hvert. Men nå har jeg rottefella BC magnum på mine ski. Tja, det blir jo litt vanskelig å svare på når du tar av/på deg skiene, men jeg tør å tippe at du vil kunne være litt friere med BC bindinger? :faceless: Men når man blir vant med 75mm med og uten vaier, så vil det sikkert være like enkelt å ta på/av.
Liten motstand høres jo ut som en God Ting men stabilitet er vel kanskje bedre for meg nå. Som sagt så vil jeg finne gleden først og og om det betyr fullt nytt ustyr året etterpå så er det en akseptabel pris å betale for å kunne være ute i noen flere måneder av året. Men hvor ofte tar du av og på deg skiene på tur? Er det vanlig for å komme rundt hinder for eksempel? I bakker man syns er dumdristig å kjøre i? Igjen - fantastisk at noen gidder å svare på så enkle ting som dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.