Gå til innhold
  • Bli medlem

"Via ferrata" åpner i Hemsedal


Julia

Anbefalte innlegg

Sitat fra pressemeldingen:

"Pressemelding 25. august 2005

Offisiell åpning av klatrestien VIA FERRATA i Hemsedal

Torsdag 8. september 2005 er det offisiell åpning av klatrestien VIA FERRATA i Hemsedal.

Aktivitetsarrangøren Norske Opplevelser har sammen med Skarsnuten Hotell og Skarsnuten Management utviklet dette konseptet for første gang til kommersielt bruk i Norge.

Daglig leder i Norske Opplevelser Niklas A. Herland er initiativtakeren til prosjektet. Han mener VIA FERRATA vil bli en spydspissaktivitet som vil trekke flere turister til Hemsedal i sommerhalvåret. Målgruppen er alle over 12 år i normal fysisk form, som ønsker en spektakulær fjelltur med sikkerheten i høysetet og med mye luft under fjellskoene. Herland tror VIA FERRATA for mange vil fungere som en introduksjon til klatresporten og klatring i Hemsedals ville fjell.

VIA FERRATA er opprinnelig fra 1. verdenskrig hvor slike løyper ble laget slik at soldatene enklere og sikrere kunne ta seg over vanskelige fjellpass. Disse er nå populære turistattraksjoner i Frankrike, Sveits, Italia o.l. hvor man kan leie utstyr og gå rutene selv.

Norske Opplevelser var på studietur i Frankrike for å teste ut konseptet, og har nå utviklet et lignende produkt i Hemsedal.

Med klatresele, hjelm og sikkerhetsslynger bestiger man mektige Vesle Røggjin i Hemsedal. Starten er fra Skarsnuten Hotell med en anmarsj på ca 20 minutter, og deltakerne får innføring i sikkerhetsrutiner og teknikk før de tar fatt på VIA FERRATA. Forskjellen fra rutene i Europa, er at VIA FERRATA i Hemsedal krever godkjente guider fra Norske Opplevelser. Erfarne guider tar deg trygt og sikkert opp bratte fjellsider og langs trange fjellhyller, på en tilrettelagt klatresti som fører deg helt til topps! 1 260 m.o.h. er det et imponerende skue utover Hemsedal. Deltakerne tar seg ned igjen til Skarsnuten på turstien på baksiden av fjellet.

Det har vært en del diskusjoner i media angående hvorvidt man skal bore faste installasjoner i norske fjell. Daglig leder i Norske Opplevelser Niklas A. Herland uttaler:

”Planen bak konseptet har helt fra starten av vært å ta hensyn til naturen. Vi har i størst mulig grad benyttet oss av naturlige steg i fjellet. VIA FERRATA er bygd etter norsk klatrestandard med utelukkede CE - godkjente bolter og vaiere, og vil ikke lage mer varige spor enn en ordinær klatrerute om den skulle tas ned.”

Via Ferrata prosjektet har en kostnadsramme på rundt 600.000 kroner, hvorav kr 200.000 er bevilget fra prosjektet Innovativ Fjellturisme. Byggeprosessen startet i slutten av juni og skal stå ferdig 8. september til åpningen. Det er en aktivitet for grupper så vel som individuelle gjester. Prisen på aktiviteten er satt til Kr 495,- per person og inkluderer guide og nødvendig sikkerhetsutstyr.

For mer informasjon om prosjektet kontakt Norske Opplevelser på Tlf: 32 06 00 03, [email protected] eller www.norskeopplevelser.no"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
VIA FERRATA [...] vil ikke lage mer varige spor enn en ordinær klatrerute om den skulle tas ned.”

Det kommer vel an på hva man mener med en "ordinær klatrerute". I fjellet vil vel en "ordinær" klatrerute normalt bli gått på naturlig sikring, og da blir utsagnet definitivt feil og villedende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål:

For å bruke denne installasjonen skal det koste 495,- og en må ha med guide (som er inkl).

Med hvilken lovhjemmel kan man nekte folk å bruke installasjonen uten guide? Blir installasjonen sett på som en privatisering av fjellet?

Det må vel fortsatt være definert som utmark? Vi må iallall ikke ende opp slik at det blir betaling for å bruke klatrefelter rundt omkring...

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål:

For å bruke denne installasjonen skal det koste 495,- og en må ha med guide (som er inkl).

Med hvilken lovhjemmel kan man nekte folk å bruke installasjonen uten guide? Blir installasjonen sett på som en privatisering av fjellet?

Det må vel fortsatt være definert som utmark? Vi må iallall ikke ende opp slik at det blir betaling for å bruke klatrefelter rundt omkring...

Hjertens enig, Lars!

Her tar et selskap seg til rette for eget ervervs skyld, midt i allemannseiet, og krever etterpå at man pent får betale for å gå der!?

Nope, sir! Om jeg skulle havne der, så går jeg nok sjølstendig - og gratis!

Det her blir jo som om DNT skulle kreve penger for at vi går på T-merket sti, simpelthen fordi DNT først har klint maling i fjellet...

Det skulle vel tatt seg ut, tenker jeg!

Og en moderne "vanlig klatrerute" i dag setter ikke spor!

I hvertfall ikke med vaiere og bolter (noen klorespor etter stegjern og et og annet talkummerke kan dessverre ikke unngås).

Synes de også her skulle følge kotymen i dagens klatremiljø, der minst mulig synlige tegn skal etterlates i landskapet!

Fordrar ikke denne evindelige tilretteleggings-trenden overalt; maling, rekkverk, vaiere, bolter, trapper, bruer...

Søker vi ikke fjellet nettopp fordi det er urørt, opprinnelig - og evig...?!

Penger, penger, penger... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt ønske er at dette prosjektet ikke får en eneste kunde slik at initiativtakerne får seg en skikkelig økonomisk smekk over fingrene. Snakk om forbannet tøys og tull enkelte personer kan finne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kjent med fjellet der via ferratta skal anlegges men jeg er faktisk tilhenger av at man i enkelte fjellområder som allerede er ødelagt, tillater forskjellig inngrep av begrenset art. Dette er jo ikke noe nytt. Det er haugevis av fjell som er fullstendig tilrettelagt for turismen (Trysil, Hemsedal, Geilo, Hafjell osv). En skiheis eller hytte fra eller til oppleves ikke så ille på slike steder. Det blir heller ikke første via ferratta-anlegg i Norge.

Man må altså velge noen områder som "ofres", og andre som fredes. (Håper alle skjønner at jeg sikter til nasjonalparkene m.v.).

Allemannsretten vil uansett medføre at friklatrere ikke behøver å betale fordi de tilfeldigvis er på samme vegg som et via ferrattaanlegg. Nå vil de færreste gidde å klatre på en vegg der det er et via ferratta anlegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i alpene er det en god balanse mellom via ferrata og klatreruter, slik at klatrere kan bruke via ferrate til rask og trygg anmarsj til klatrerutene. der eg gikk var rutene bare lagt over topper som ikkje var interessante klatretopper likevel...

nå bør vel klatremiljøet prøve å komme inn i prosessen, slik at vi kan få en balanse mellom via ferrata og klatreruter?

flere norske topper som kan klatres opp på kan jo også traskes opp på via "bakveien", men det klatres jo der og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at det er Hemsedal vi snakker om her... La dem styre på, det er bare bra at de klarer å trekke litt aktiv turisme om sommeren også. Ei bygd som mangedobler folketallet hver vinter. Flott om det blir mulig å ha folk i arbeid der hele året gjennom. Jeg ønsker dem lykke til, og håper de får mange turister med på dette. En fin måte for folk å flytte egne grenser på under noenlunde trygge forhold.

Tror det må bli en tur oppi der og kikke en gang, men da selvsagt uten fører ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Anonymous

Hemsedal Via Ferrata ligger ovanför Skarsnuten Hotell. Redan denna utbyggnad är ju ett stort ingrepp i sig i fjällmiljön. Några wire och bult gör knappast saken så mycket värre. Säkert käckt som konferensaktivitet på highclasshotellet i närheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hej

Er der nogen der ved med sikkerhed om Via Ferretaen kun må gåes med guide - eller at man selv må gå den?

Er der nogen der har prøvet den?

Jeg forventer at prøve den med min søn i uge 30.... Og guide-prisen for 2 er mere end prisen for 2 Via Ferreta-sæt.

mvh

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er helt feil å hogge hodet av initiativ takerene til dette. må si jeg synes det er ett kjempe fint tiltak for de som ikke har utstyr og tro på seg selv til å legge ut på "eventyr" alene. De har jo noe lignende på fosen, munkestigen. og den er jo ett yndet mål for mange.

men det skal selvfølgelig ikke bli privatisering, slik at man MÅ betale for å bruke det. det vil de ikke kunne finne hjemmel for i loven. men samtidig så skjønner jeg at de ikke vil låne ut utstyr så folk kan gå på egenhånd.

er jo slik både i deler av jotunheimen og romsdalen at man må ha med guide hvis man skal låne utstyr av lokale aktører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej 'Televims'

Jeg har bremser, seler, hjelme mv.... så spørgsmålet er udelukkende om det er et rent betalingssted?

Mvh

Jan

Hei,

det er også en via ferrata i Lom opp på Lomseggen i forbindelse med Nissegården camping. Da jeg forhørte meg i telefonen fikk jeg absolutt inntrykk av at man ikke kunne gå der på egen hånd uten å betale. Det hadde vært fint om en kunne fått en juridisk avklaring på hvorvidt de kan nekte folk å gå der på egen hånd, selvfølgelig da med eget utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reint generelt er jeg imot tilrettelegging!

Dog, forsøker jeg å ikke være så fordømt egoistisk at jeg ikke unner folk uten, i dette tilfellet kunnskaper i "lett klatring", gleden ved en slik tur.

Kanskje er en slik guidetur spiren til at folk tar et klatrekurs og fortsetter med det i ettertid. Du verden så mye morro de vil få senere ;)

Ja, det unner jeg hver enkelt!

Jeg syns et slikt "inngrep" ikke er verre enn alpinanlegg/lysløyper etc.

At de som starter opp no slikt, også tar seg betalt, ja HALLO vi lever i 2006............

I Vannvikan, rett over fjorden for Trheim ses et "grått snaut fjell" litt N for selve tettstedet Vannvikan. Der har Svenska Sport & Dykambassaden bygd opp no lignende. Munkstigen er 950m lang og går fra nesten 0 til ca 550moh. Tar fra 1,5t til hele dagen.

Så min subjektive mening er:

Greit med en viss form for tilrettelegging, men absolutt ikke i nasjonalparkene. De er bla opprettet for å unngå inngrep!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Ja, det unner jeg hver enkelt!

Jeg syns et slikt "inngrep" ikke er verre enn alpinanlegg/lysløyper etc.

At de som starter opp no slikt, også tar seg betalt, ja HALLO vi lever i 2006............

Så min subjektive mening er:

Greit med en viss form for tilrettelegging, men absolutt ikke i nasjonalparkene. De er bla opprettet for å unngå inngrep!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide. ;) Det er greit å legge slik aktivitet til et sted som alt er mye utbygget. Sammenlignet med alle skiheisene og hytteutbyggingen, er dette et lite inngrep i naturen. Bra med nye aktiviteter på et sted som mangler sommeraktiviteter.

Den dagen det blir aktuelt med Via Ferrata til Store Skagastølstind, vil jeg gå i protesttog og legge meg i lenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Astrid - og andre

Det hadde vært fint om en kunne fått en juridisk avklaring på hvorvidt de kan nekte folk å gå der på egen hånd, selvfølgelig da med eget utstyr.

Lige præcis - hvordan kan dette afklares?

Hvis man spørger dem som har anlagt - vil de sige nej - uanset hvad..... de skal jo gå efter deres indtjening.

Så der bør være andre som man spørger?

Nogle steder arbejdes der i access-komiteer for at afklare sådanne spørgsmål. Men hvar gør man her?

/Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide. ;) Det er greit å legge slik aktivitet til et sted som alt er mye utbygget. Sammenlignet med alle skiheisene og hytteutbyggingen, er dette et lite inngrep i naturen. Bra med nye aktiviteter på et sted som mangler sommeraktiviteter.

Den dagen det blir aktuelt med Via Ferrata til Store Skagastølstind, vil jeg gå i protesttog og legge meg i lenker.

Hei,

jeg ville ha lagt meg i lenker lenge før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.