Gå til innhold
  • Bli medlem

Fottur Rondvassbu via Langglupdalen til Bjørnhollia


Marie-S

Anbefalte innlegg

Hei! Planlegger å gå Rondvassbu - Langglupdalen - Bjørnhollia, yngstemann er 10 år og i relativt god form. Har noen erfaring med denne ruta? Hvor lang tid tar turen ? Ser noen steder at lengden er oppgitt til 22 km, tidsbruk til 8 timer, andre steder at det er oppgitt 6 timer. Hvor mye vil turen kortes ned, tidsmessig, med båttur over Rondevatnet?

Har også vurdert tur opp til Veslesmeden. Har noen erfaring med å ta med barn opp hit?

Erfaringer og råd tas imot med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veslesmeden heilt ok med born. 

22 km er ein voksen etappe for ein tiåring. Å ta båten vil spare dykk for omlag 5 km om eg hugsar rett, og litt høgdemeter. 

Marsjtempo varierar no veldig frå person til person, kor tung sekk ein har samt terreng. Men tek du utgangspunkt i eit hyggeleg tempo for dei fleste, moderat sekk på 10-åringen og middels terreng er det greit å rekna eit snitt på 3 km/t. Altså omlag 6 t marsj i tillegg til båttur. Så kjem evt lenger pause osv i tillegg. 

Å berekne tid for andre er vanskeleg. Det beste er å nytte kart godt i forkant, og å gjere seg litt erfaringar på eiga hand i høve terreng, høgdemeter, oppakning osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (6 timer siden):

Veslesmeden heilt ok med born. 

22 km er ein voksen etappe for ein tiåring. Å ta båten vil spare dykk for omlag 5 km om eg hugsar rett, og litt høgdemeter. 

Marsjtempo varierar no veldig frå person til person, kor tung sekk ein har samt terreng. Men tek du utgangspunkt i eit hyggeleg tempo for dei fleste, moderat sekk på 10-åringen og middels terreng er det greit å rekna eit snitt på 3 km/t. Altså omlag 6 t marsj i tillegg til båttur. Så kjem evt lenger pause osv i tillegg. 

Å berekne tid for andre er vanskeleg. Det beste er å nytte kart godt i forkant, og å gjere seg litt erfaringar på eiga hand i høve terreng, høgdemeter, oppakning osv. 

Takk for innspill. Det er det jeg er litt redd for, at denne turen kan bli vel lang. Men tenkte båtturen i starten kunne hjelpe, og tar man den ser det ut til at en slipper det kanskje mest krevende partiet (?) Godt tips å studere kartet mht stigning, det kommer jeg til å gjøre! Tenker foreløpig det blir rundtur, og ikke «topptur», full pensjon på hyttene og litt ekstra sjokolade i sekken som gulrot for de yngre turgåerne 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.