Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal stien mellom Høvringen og Grimsdalshytta legges ned?


arildgs

Anbefalte innlegg

Hørte et rykte på Grimsdalshytta om at det er snakk om å legge ned/avvikle stien mellom Høvringen og Grimsdalshytta. Begrunnelsen skal visstnok være hensyn til reinsdyrene.

Dette kan være alvorlig for driften både på Haverdalseter og Grimdalshytta ble det sagt.

Er det noen som har kommentarer, eller vet mer om saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hørte et rykte på Grimsdalshytta om at det er snakk om å legge ned/avvikle stien mellom Høvringen og Grimsdalshytta. Begrunnelsen skal visstnok være hensyn til reinsdyrene.

Dette kan være alvorlig for driften både på Haverdalseter og Grimdalshytta ble det sagt.

Er det noen som har kommentarer, eller vet mer om saken?

Man borde förstås avveckla VÄGEN till Grimsdalshytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller hva med å avvikle hele Grimsdalen? :wink:
:)

Da tror jeg både reinsdyr og turgjengere vil bli lei seg. Det er vel dobbelt så trist :wink:.

Men, for å være litt mer konkret, så tror jeg det var ment å fjerne røde T-er og annen merking, samt å fjerne den fra nye turkart. Det hele virker så merkelig, så det er derfor jeg lurer på om noen vet noe mer konkret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jakter rein på Sletthøa og reine ser ikke ut til å ta hensyn til noen røde t`er. Så for reinen tror jeg ikke det spiller noen rolle.

Det är nog människorna det handlar om. I Dovrefjell vet jag åtminstone tre leder som lagsts

ned - det kan betyda att de avmarkerats (det gäller den led som går

upp från Drivdalen några km söder om Oppdal, en av lederna mellan

Raubergshytta och Vangshaugen, samt leden över Salshöa

invid Storskrymten)

eller att man helt enkelt bara inte underhåller dem.

I åtminstone de båda sista fallen har det sagts mig att

meningen är att leda vandrandet över på andra leder för att

störa vildrenen mindre. Vad jag vet är allt sådant myndighetsbeslut.

Att anlägga och markera leder kräver tillstånd - och sådana kan alltså

dras in.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stien fra Høvringen til Haverdalsseter - som for øvrig er absolutt en av de flotteste ruter i hele Rondane - er meget lite traffikert, så jeg kan ikke helt se hva vitsen i å "legge ned" stien her? Alle gangene jeg har gått her har jeg maksimalt møtt ett eller to følger, og ofte ingen. Forsåvidt enig i at villreinen må tas vare på og at tiltak kan brukes, men da må det var et snev av fornuftig i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De påstådda motiven behöver förstås inte vara de verkliga, och de senare behlöver kanske inte

ens finnas. När jag frågade folket på Reindalsseter varför vissa stigar var nedlagda

i Tafjordfjella svarade de att myndigheterna vill "samla" vandrarna, vad de nu kan mena med det.

I vissa fall är ansträngningen svår att förstå. Leirungsddalen avmarkerades för en del år sen

(men broarna behölls, omöjligt att gå där annars!). Det är inte,

och har aldrig varit, många som går

där, eftersom det är rätt långt mellan Gjendesheim och Torfinsbu. Det är

och förblir mest utlänningar med tält.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Områdene Slettehø, Hornsjøhø, Styggehø og Gravhø er utvilsomt mye brukt av villreinen og særlig fostringsflokkene. Det er ikke så rart at det ønskes å redusere tillrettelegginga av fotturistme her. Villreinen i Rondane har vore sterkt pressa av fotturisme i mange år. Det er også lagt om T-stier flere steder pga hensynet til villreinen tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vissa fall är ansträngningen svår att förstå. Leirungsddalen avmarkerades för en del år sen

(men broarna behölls, omöjligt att gå där annars!). Det är inte,

och har aldrig varit, många som går

där, eftersom det är rätt långt mellan Gjendesheim och Torfinsbu. Det är

och förblir mest utlänningar med tält.

il C.

Broen er vel en bro til bruk bl.a. ved transport av dyr og ingen DNT-bro. For øvrig er jeg uenig i at Leirungsdalen ikke kan gås uten broen. Fra Heimdalsmunnen går det umerket tråkk innvoer som etter hvert blir til en tydelig sti innover sørsiden av Leirungsdalen. Når det IKKE er flomføring i elva er det dessuten uproblematisk å vade denne på en del steder (man får riktignok vann til over knes, men strømmen er til å takle).

Grimsdalshytta- Høvringen er neppe blant de mest gåtte rutene heller. Det er klart DNT legger helst ned mindre traffikerte ruter, noe jeg forstår godt. Ved å legge ned mindre trafikkerte ruter vil egne ulemper bli små samtidig som pr effekten er stor, men som Il C. sier - effekten for viltet er trolig liten siden det likevel var få som gikk der, og de som går der til en viss grad ikke er så opptatt av DNT, men klarer seg med et kart og kompass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempefint at DNT lytter til fagfolks råd og legger ned en sti som går gjennom et villreinområde. Kan ikke skjønne hvorfor noen skal kritisere DNT for det.

Nedleggingen er i tråd med organisasjonens policy og sikkert ganske uproblematisk. Tror ikke DNT har vurdert økonomien i dette overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.