Gunnar Skrevet 18. august 2005 Skrevet 18. august 2005 Nyttårsaften 1991 var Bjørn-Eirik Hanssen og jeg på Store Austbottentind via Vestre. Det var en minneverdig tur med nydelig lys og godt kameratskap. Ganske strabasiøs var den også fordi vi måtte gå oss inn til Berdalsbandet fra Turtagrø på ski med sekker som aldri lot være å minne om sin tilstedeværelse. Siden denne vinterturen har jeg ofte tenkt på å klatre Austbottentindtraversen fra Berdalsbandet (veien) over Søndre til Store, og ned via den bratte nordflanken (Store Austbottentind) og over Vestre til Berdalsbandet igjen. Anledningen bød seg 13. august i år (2005). Denne gang var klatrefølget Tobias Huber - et klatrebekjentskap fra en tur i Alpene tidligere i år. Nedenfor følger en turrapport i bilder og ord - kronologisk ordnet. Gunnar F. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 18. august 2005 Skrevet 18. august 2005 Takk for interessante bilder, Gunnar. Denne turen står høyt på listen min. Jeg var på Storen med Bjørn Eirik på lørdag. Bilder av mannen, nå 5 år senere ser du her: http://impact.ii.uib.no/arnt/Peaks/storen.html Arnt. Siter
Ragnar Skrevet 18. august 2005 Skrevet 18. august 2005 Slo isaman dei fire delane til ein felles. For å få kontinuitet i det, så flytta eg arnt sin posting nedst (forandra klokkeslettet) Håper det er iorden Ragnar Moderator Siter
Gunnar Skrevet 18. august 2005 Forfatter Skrevet 18. august 2005 Takk for sammenslåingsoperasjonen, Ragnar! Gunnar Siter
Nils Skrevet 18. august 2005 Skrevet 18. august 2005 Spennende bilder fra noe som må være en helt fantastisk travers Gunnar! Har selv bare hatt gleden av å gå til store via vesttoppen. Søre har jeg ikke fått med meg ennå. Ser at dere graderer pinakkelen fra sør til 4-. Mener å huske at pinakkelen er aller vanskeligst andre veien, når man kommer fra nord. Hvordan så det ut å komme seg opp på den fra nord? Jeg vurderer å kun gå til søre og tilbake, men da må pinakkelen til pers begge veier. Kan kanskje henge igjen et tau på nordsiden til returen? Etter å ha lest om den gufne fjellsiden til store fra søre frister det ikke noe mer enn tidligere å prøve ut den veien. Siter
Gunnar Skrevet 18. august 2005 Forfatter Skrevet 18. august 2005 Hei Nils, Det er Klatreføreren for Jotunheimen som graderer pinakkelen fra sør til 4-. Jeg slutter meg til dette anslaget. Jeg kan bekrefte at pinakkelen må være vanskeligere andre veien. Vi kunne imidlertid se at det var lagt ut et tau på nordvestsiden som kan lette forholdene. Jeg har desverre ikke bildedokumentasjon på dette. Ellers kan jeg avkrefte at du må gå pinakkelen om du går Søndre Ausbottentind fra nord. Pinakkelen ligger sør for Søndre. Skulle jeg gått denne turen om igjen ville jeg gått fra sør (samme veien som sist). Men isteden for å klatre flere taulengder i råtten og bratt flanke opp til fortoppen til Store Austbottentind, ville jeg tatt med klipppeklatresko og klatret den mer moderne og faste ruten langs eggen (opp til 5 -). Den ruten har alt høyreflanken ikke har - fast fjell, ingen rutefinningsproblemer og liten objektiv risiko, så vidt jeg kunne se. Siter
ods Skrevet 19. august 2005 Skrevet 19. august 2005 Til Nils. Jeg vil påstå at den letteste måten å nå Søndre Austabottind på er via Store. Nå har ikke jeg gått Søndre fra sør slik at jeg skal ikke være for bastant, men som kun tinderangler fant jeg flanken som Gunnar beskriver som grufsete, som ganske grei. Vi har kanskje hatt noe forskjellig rutevalg. Det eneste stedet vi brukte tauet var en nær horisontal taulengde bort til skaret. For en som synes å lede femmere er på grensen av kapasiteten, må flanken være å foretrekke. Siter
eaa Skrevet 19. august 2005 Skrevet 19. august 2005 Hei Gunnar! Lenge siden vi har hørt fra deg? Velkommen innom igjen! Dette var saker! "Vart rent skræmt je!" Voldsomt landskap dette, som inngyter sterk respekt og ærefrykt for en amatør, og som nok bør gjøre det hos mer drevne folk også! Ingen enkel tur, og jeg tipper den vil ta skikkelig med tid hvis man ikke er så fulldreven på klatring som dere. Og å bli sittende oppi der når det mørkner er ikke akkurat noen luksusovernatting... Så jeg tror jeg må og vil nøye meg med å gå Søre fra sør, og tilbake. Likeledes Store fra vest, og tilbake. Ser ut som at fonna i vestflanken på Store er nesten borte. Stemmer det? Var det greit å passere der nå? Jeg er nyskjerrig da sju, så her er en drøss med flere spørsmål... Hvis man velger egga fra sør opp mot store: Hvor mange taulengder dreier det seg om? Hvordan er det å finne standplasser oppover der tror du? Hva vurderer du er "snittgraden"? Og hvor mange/lange 5- momenter eller crux medfører dette? Gratulerer med en vel gjennomført og imponerende tur! (nå har vi noe å grue oss til, Nils...! ) Til slutt, vær bare klar over at bildetekstene kun rommer 256 karakterer, slik at du unngår å få tekstene forkortet/avskjært som her. Siter
Gunnar Skrevet 19. august 2005 Forfatter Skrevet 19. august 2005 Til ods, Gratulerer med å ha funnet en lettere vei enn det vi gjorde. Det kan ikke ha vært helt lett å se ruten ovenifra. Siter
Gunnar Skrevet 19. august 2005 Forfatter Skrevet 19. august 2005 Hei Erik, Mitt fravær fra Fjellforum skyldes at jeg har vært på tur! Skal komme tilbake med flere turrapporter med det første. Så til spørsmålene dine: Passasjen LANGS SØREGGEN nordover opp mot opp fortoppene til Store Austbottentind er tegnet og beskrevet i Klatrefører for Jotunheimen (s. 148-9) og påstås der å være 115 meter i taulengder fordelt på fire taulengder. Ruten har et punkt på 5- og varierer forøvrig mellom 2 og 4+ - letteste variant. Gjennomsnittelige vanskeligste punkt per taulengde er omlag 4-. Selv ville jeg ikke gått Søndre via Vestre av to grunner: - det er en lengre - og en mer repetitiv - tur å gå frem og tilbake. - det er lettere å klatre opp enn å rapellere ned i grumsete terreng man ikke har klatret før. Dessuten ville jeg klatret ruten beskrevet i klatreføreren på side 149 med svasko og ikke satset på rutefinningsflaks i flanken. Det er vanskelig å vurdere standplasser på en rute man ikke har klatret. Men fra hva jeg så av ruten (omlag halvparten) nedenifra, er det på ingen måte snakk om noe som ligner på hengende standplasser. Klatringen så morsom ut. Siter
Gunnar Skrevet 19. august 2005 Forfatter Skrevet 19. august 2005 Erik, En ting til: Fonna i nord nordvest flanken er liten og omgås lett. Siter
gi Skrevet 19. august 2005 Skrevet 19. august 2005 Kjenner til flere som har gått på Søre t/r nordfra uten sikring, og mener dette er enkleste veg. Noe "på kanten" er vel det uansett, og anbefales ikke. Traversen er en finere tur (rundtur). Mener dessuten det er enklere å fortsette mot Store enn å returnere mot sør igjen. Synes huske vi klatra ganske rett opp fra skaret mellom Søre og Store. Kan ikke være langvarig 5- der (opptak) ? Husker pinakkelpassasjen som det vanskeligste på traversen. Siter
Nils Skrevet 19. august 2005 Skrevet 19. august 2005 (nå har vi noe å grue oss til, Nils...! ) Eller glede oss til... Det morsomste i fjellet er luftige egger, men når det snakkes om ekle sva blir jeg litt smånervøs. Tror tauet blir godt å ha. Ellers er jeg klar for tur eaa! Håper vi får det til i år. Til Nils. Jeg vil påstå at den letteste måten å nå Søndre Austabottind på er via Store. Nå har ikke jeg gått Søndre fra sør slik at jeg skal ikke være for bastant, men som kun tinderangler fant jeg flanken som Gunnar beskriver som grufsete, som ganske grei Jeg er vel også kun tinderangler, og store fra vest følte jeg var helt kurant klyving på tørt føre. Ods, når du gikk til søre via store, var vel flanken fra store ned mot søre det vanskeligste partiet? Eller var ikke denne så mye mer krevende enn normalruta til store fra vesttoppen? Neida eaa, jeg har fortsatt planer om å kun ta en tur på søre denne gangen (som vi har snakket om ). En travers får bli evt. en annen gang. Så kan vi heller ta med en ekstra taustump å henge igjen på pinakkelen til returen. Siter
gi Skrevet 20. august 2005 Skrevet 20. august 2005 Neida eaa, jeg har fortsatt planer om å kun ta en tur på søre denne gangen (som vi har snakket om ). En travers får bli evt. en annen gang. Så kan vi heller ta med en ekstra taustump å henge igjen på pinakkelen til returen. Skal egentlig ikke blande meg, men : Min oppfatning er at det er enklere å fortsette traversen mot Store enn å returnere sv-ryggen igjen, særlig om en er kjent med normalveien over vestre til Store. Kan ikke huske at det var problematisk å klatre opp sørryggen mot Store. Finnes mange varianter der, f.eks. en mellomting eller kombinasjon av de to alternativ som er beskrevet i føreren (5- el. 2 (løst) ). Siter
Nils Skrevet 22. august 2005 Skrevet 22. august 2005 Takk for tipset "gi"! Det er kanskje kjappere å klatre opp sørryggen til store og så gå ned igjen via vesttoppen. Normalveien mellom store og vesttoppen vet jeg jo ikke tar allverdens tid ved gode forhold. Så var det det å finne "riktig" vei opp sørryggen på store.. Siter
gi Skrevet 22. august 2005 Skrevet 22. august 2005 Synes huske det gikk ganske greitt, riktignok lenge siden (1993 ?), og det bør jo selvfølgelig taes i betraktning . Søk litt mot høyre om eggen blir for vanskelig rett opp. Ser det blir beskrevet som løst der, men det er ikke noe som har festa seg i minnet..... Som nevnt tidligere, jeg husker pinakkelpassasjen best... Mitt generelle utgangspunkt under tinderangling er å følge eggene. Omgå når nødvendig, men søk tilbake til eggen når mulig. Det er som regel fastest der. Siter
ods Skrevet 22. august 2005 Skrevet 22. august 2005 Ods, når du gikk til søre via store, var vel flanken fra store ned mot søre det vanskeligste partiet? Eller var ikke denne så mye mer krevende enn normalruta til store fra vesttoppen? Normalveien opp på Store Austabottind er nok en del enklere enn ruta til og fra Søndre via Store. Bl a kan rutefinning være mer krøkkete i østflanken. Men om en finner enkleste vei, er det garantert ikke mer enn treerklatring på det vanskeligste. Siter
Ole-Petter Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Dette var jo utrolig artig å se litt bilder fra denne traversen, da! Vi gikk motsatt vei for noen år siden, og like før pinakkelen begynte det å regne. Husker vi ikke likte det så godt, selv om vi hadde tau og litt utstyr med oss. Det var etter denne turen at jeg begynte å lese førere FØR jeg reiser... Legger ved et par bilder som belyser strekningen fra Søre og opp til Store Austanbottntind, der vi rappellerte ned (og tauet hang seg opp, husker jeg svært godt...). Denne strekningen har det jo blitt skrevet en del om, ser jeg. Siter
Ole-Petter Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Forresten kan jeg ikke dy meg for å legge ved et artig og fint bilde fra Store Austanbottntind. Dette er eggen noen få metre før en kommer opp til det utsatte toppunktet med varden. Siter
Gunnar Skrevet 24. august 2005 Forfatter Skrevet 24. august 2005 Ole-Petter, Takk for flott komplettering! Siter
Nils Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Helt nydelig og kult det siste bildet ditt Ole-Petter! Det viser eggklyving på sitt beste! Jeg kan ikke helt huske akkurat det punktet rett før toppvarden (nå er det snart 9 år siden jeg var der, så... ). Synes det ligner på eggen før man kommer opp mot snøfonna i nordflanken, eller er det virkelig fra den siste sadelen før toppunktet? Siter
Torgeir Skrevet 25. august 2005 Skrevet 25. august 2005 Bare et lite tips til "samlerne" på slutten her... Det finnes også en tilleggstopp på Søre Austanbottinden, og denne ligger sør for pinakkelen. Skal dere få med dere denne er det best å gå hele traversen, fortrinnsvis fra sør. Dumt å bare gå på Søre når man er så nær S-2 Se bilde og info her: http://www.nfo2000m.no/Prosjekter/Pres-10m/501-01.html Vi fulgte eggen fra Søre til Store sommeren 1997, og jeg husker at det var litt "gutsing" på et opptak helt nederst. Litt vanskelig med fjellsko, men det gikk. Alternativet var å rote seg bort i flanken til høyre, og det hadde vi ikke lyst til. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.