Gå til innhold
  • Bli medlem

Vedlikehold av sykkel


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Annonse

Vi snakker om sykkel her??? Rustbehandle skjermer... Slike skjermer koster vel rundt 50-lappen på biltema, neppe noe rimeligere for noe rustbehandling?

Men vokse, høres også voldsomt ut, men hvorfor ikke? Hva slags voks blir det snakk om da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags vedlikehold bør en satse på for sykkel? Har en 28" hybrid. Har noe kjedeolje jeg sprayer på. Andre ting? Hørt om noe spyling her og der..

De plassene hvor det er viktigst å holde reint, er de plassene det er vanskeligst å komme til... Det er nå min erfaring.

Vaske og polere er vel mest om du er opptatt av å ha en sykkel som er pen å se på. For å få sykkelen til å vare lengst mulig er det vel andre ting som er vel så viktig.

Rengjør kjede/girskiftere ofte. Ta gjerne av kjedet og legg det i diesel (evt. andre sterke saker) en gang i blant. Evt. kjøp en kjederenser og rens det.

Ta en gammel tannbørste og bruk på girskiftere og andre plasser det er vanskelig å komme til.Kransen bak f.eks. Få ut møkk og olje. White sprit fungerer bra til slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med rustbehandle mente jeg selvfølgelig å forebygge rust, ikke gjøre noe med det etter skjermene er rusta. Man smører noe klineri inni skjermene bare.. husker desverre ikke hva det heter. Spør på Biltema om de har noe der, eller hos sykkel-, MC- eller bilforhandlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags vedlikehold bør en satse på for sykkel? Har en 28" hybrid. Har noe kjedeolje jeg sprayer på. Andre ting? Hørt om noe spyling her og der..

Ikke vask/spyl inn i nav og krank. Her er det hjullagre som går istykker raskt hvis fettet vaskes bort. Det er ikke lett å tilføre nytt fett på disse stedene uten å pelle fra hverandre sykkelen.

Kjedet må renses før det smøres på nytt. Hvis ikke binder smøringen støvet til seg og tannhjul spises raskt opp.

Mitt råd er å vaske minst mulig og kun konsentrere seg om kjedet i ny og ne.

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte bruker du sykkelen? Når jeg bruker sykkelen daglig pleier jeg å smøre kjedet oftere enn jeg renser det, bare fordi det er adskillig enklere å spraye på olje og sveive et par runder bakover enn å ta av/rense hele greia. Hvis det er vått føre kan dette være nødvendig et par ganger i uka, eller hver gang jeg har sykla i regnvær. Pass på å spraye rett på kjedet, og ikke få olje på bremseflatene på felgen.

Når kjedet er litt mer grisete er det tid for litt nøyere rens, og da tar jeg gjerne tannhjulene og pirker ut i bakgiret også. Jeg gjør dette kanskje annenhver måned, men burde helt sikkert gjort det oftere. En vinter jeg syklet mye i snø gjorde jeg det annenhver uke.

Sjekker også om bremse- og girvaierne går lett, og hvis ikke tørker jeg over de og legger på litt ekstra fett. Vaske over sykkelramma gjør jeg bare hvis jeg vil at den skal se pen ut (det hender :)

Og så kan man være flink og skrubbe felgene innimellom, der setter det seg drit fra veien og bremseklossene som kan være greit å få av. Da tar bremsene bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.