Gå til innhold
  • Bli medlem

Kajakkårer til packraft.


Kristian123

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg tenker å kjøpe en packraft, men er usikker på hva slags kajakkåre jeg skal velge? Ser prisene ligger på alt fra 600 til 2500, carbon og ikke carbon. Er jo en del forskjell på vekten, men tror ikke det er så veldig viktig.

 

Kommer til å lete litt og finne noen forslag, men så det var forskjell på bladet, lengden og noe annet. Hadde vært greit å vite hva man skal se etter.

 

 

Edit- Fant denne siden som forklarer litt http://www.milslukern.no/newsitem.html?item_id=55 og fant ut at biltema selger åre for 185,- som veier 1,2kg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

 

Om man er god eller ikke til å padle er ikke så viktig, en god åre gjør deg i hvert fall ikke til en dårligere padler. Jeg har hatt glede av en firedelt Werner Shuna de siste par årene og kan varmt anbefale denne. Vi brukte denne åra da vi padlet Norge på tvers i sommer. Før det brukte vi en rimeligere todelt TNP Wolverine åre. Den er lett, men også bløt som gummi i forhold til Werner Shuna. Sistnevnte har en stivhet som kan minne om wing-årene jeg bruker til kajakkpadling (Bracsa I og Bracsa IV) samtidig som vekten er lav. Det kommer godt med på lange padledager. Stivheten gjør åra mer kontant og dermed er det lettere å manøvrere i stryk eller steinete elv. Selvsagt går det an å padle med den billigste åra du kan finne, og det kan til og med være lurt om du er usikker på lengden, men padleopplevelsen med en god åre er noe helt annet.

 

Åra du velger bør være minimum todelt for at du skal kunne ha den på sekken eller ved transport, om det så er i bil, buss, tog eller fly.

 

Lengde på årer til packraft er litt kilent, for den brede båten gjør det vanskelig å rekke ut over kanten om man er lav. Derfor anbefales det at lave personer har forholdsvis lange årer, ja kanskje til og med lengre årer enn høye personer. De brede båtene gjør det også vanskelig å padle med høy åreføring, så her må man kanskje endre litt på padlestilen.

 

Padlehilsen

Mikkel

 

NORGE-P%C3%85-TVERS-VANNVEIEN.-Vi-svever

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en som lignet denne http://www.xxl.no/Root/Sport-og-ballspill/Vannsport/B%C3%A5t%2C-kajakk-og-kano/Point65-Adventure-Tourer-kajakk%C3%A5re-%28220cm%29/p/1072876_1_Style

Mener den kostet 500 eller så. totdelt og veide 1150gr. Veide den selv og det stemte.

Fant ut jeg ville begynne med en enkel og billig åre bare den ikke var for tung og todelt. Fungerte fint.

Desverre var Packraft for liten for både meg og bikkja så jeg solgte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt stor glede av packrafter med barna. Anbefales! I sommer brukte vi forøvrig packrafter til to personer med hell . Det kan være fint både økonomisk og fordi man kan ha med mindre barn og bagasje.

 

Turhilsen

Mikkel

Hei Mikkel.

Hvordan synes du Explorer 42 fungerte kontra Denali Liama?

Hadde en mailkorrespondanse med Packraft. Explorer er jo noe større en Denali. Evt kunne man bestille en forlenget versjon av Denali men de kunne maks skjøte 4 tommer. Orginalt er vel Explorer ca 20cm lengre innvendig. Med forlengning bare 10cm. Men 10cm er egentlig ikke så mye. Så får man vel ikke spravcover til Explorer så vidt jeg skjønte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mikkel.

Hvordan synes du Explorer 42 fungerte kontra Denali Liama?

Hadde en mailkorrespondanse med Packraft. Explorer er jo noe større en Denali. Evt kunne man bestille en forlenget versjon av Denali men de kunne maks skjøte 4 tommer. Orginalt er vel Explorer ca 20cm lengre innvendig. Med forlengning bare 10cm. Men 10cm er egentlig ikke så mye. Så får man vel ikke spravcover til Explorer så vidt jeg skjønte.

 

 

Til Norge på tvers turen vurderte vi lenge Ally kano kontra packraft, siden vi har begge deler. Kanoen er klart raskere, men også mange ganger tyngre og ikke egnet på grunne, steinete småelver. Etter en testtur på Fiskumvannet fant vi ut at farta til Exploreren ligger om lag 0,5–1 km/t høyere enn Denali Llama'en. Lengre vannlinje gir høyere fart. Det høres ikke ut som mye, men svarer omtrent til 15-30 % høyere fart (ta dette med en klype salt), litt avhengig av om det er to som padler, siden marsjfarta bare er 3–3,5 km/t på flattvann i en Denali Llama. Dermed gikk vi for Explorer 42. Med lavt sommervann i elvene ble det mye vading og dermed var det helt greit å ikke ha spruttrekk. Den ekstra lengden gjør at man greit kan ha med seg en stor hund eller et barn i packraften, ja, kona og jeg padler fint Exploreren sammen, men nå rager ingen av oss spesielt høyt i landskapet  :)

 

Med to i én packraft sparer man ytterligere vekt, det blir mindre enn 1,5 kg båt per person!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så får man vel ikke spravcover til Explorer så vidt jeg skjønte.

 

Eg har Denali Llama. Spruttrekket er eg lite imponert over. Med sekken frampå, renn vatnet inn mellom glidelåsane i hjørnet framme, og eg vert kliss våt både på føttene og i baken. Etter ei kraftig regnskur i sumar, kunna eg tømme båten for ein halv liter vatn. Ein kan like godt spare vekta, og heller ha med seg skift (noko ein uansett må ha dersom det ikkje er varmt nok til å tørke klede i sola)

Vekta på båten min er 3,1kg mot 2,25kg oppgjeve på packrafting.com. Dette er verre enn Helsport-vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var nyttig info.

Har ALly også men når det bare er meg og bikkja så synes jeg det blir mye å dra på. Adskillig enklere med en packraft i sekken.

Bestilte du den rett fra produsent eller via norsk importør?

 

Vi bestilte rett fra produsent av tidshensyn, siden vi var seint ute og trengte en modell med Cargo Fly, som gjør det mulig å lagre bagasje inne i luftkamrene. Prisen blir omtrent den samme om du velger å bestille rett fra produsent eller via norsk importør, kanskje med unntak av ekstrautstyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Eg har Denali Llama. Spruttrekket er eg lite imponert over. Med sekken frampå, renn vatnet inn mellom glidelåsane i hjørnet framme, og eg vert kliss våt både på føttene og i baken. Etter ei kraftig regnskur i sumar, kunna eg tømme båten for ein halv liter vatn. Ein kan like godt spare vekta, og heller ha med seg skift (noko ein uansett må ha dersom det ikkje er varmt nok til å tørke klede i sola)

Vekta på båten min er 3,1kg mot 2,25kg oppgjeve på packrafting.com. Dette er verre enn Helsport-vekter.

 

Har ikke testet min i regn men spruttrekk fungerte fint på testturen, det var dog uten bikkja. Med bikkja kunne jeg ike bruke cover. Hadde bikkja mellom beina og beina oppå kantene.

Men jeg hadde sekken stroppet på tvers så det ikke blir noe "søkk" i spraycover som vann legger seg på.

Når det gjelder vekt veide og min mer enn oppgitt. Den er opgitt til 2,4 kilo ho produsent. Men det er uten cover. Det veier 230gr i tillegg. Min veide rett under 3 kilo med cover, oppbevaringssekk, pumpe og repkit. Altså ikke så ille.

Så det er nok vekt packrafting.com oppgir som er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Eg har Denali Llama. Spruttrekket er eg lite imponert over. Med sekken frampå, renn vatnet inn mellom glidelåsane i hjørnet framme, og eg vert kliss våt både på føttene og i baken. Etter ei kraftig regnskur i sumar, kunna eg tømme båten for ein halv liter vatn. Ein kan like godt spare vekta, og heller ha med seg skift (noko ein uansett må ha dersom det ikkje er varmt nok til å tørke klede i sola)

Vekta på båten min er 3,1kg mot 2,25kg oppgjeve på packrafting.com. Dette er verre enn Helsport-vekter.

2,25 kg må gjelde den gamle modellen, er det den du har? Den nye, med "hale", er oppgitt til 2,4 kg hos Alpackaraft. Legg til godt og vel 200 gram for trekk, så er vi nærmere 2,6–2,7 kg. Fortsatt er det et stykke opp til 3,1 kg, da, men ikke helt så ille :) [heisann, så ikke at du nettopp svarte på det sammen, borgern].

 

Spruttrekket blir nok som det blir med hensyn til vanngjennomtrenging når det både skal være ultralett og kunne tas av. Jeg vil absolutt anbefale trekket likevel, det tar vind og den verste vannspruten og gjør det dermed vesentlig lunere nede i båten. Explorer 42 har ikke trekk og enkelte dager med langvarig øsregn ble det mye øsing på turen vår i sommer. Ønsker man seg noe som minner om det man kan få til i en kajakk, er det en mulighet å heller gå for Alpackarafts trekk til elvepadling. Jeg har ikke testet det ut selv, men det kan se ut som om dette er en god løsning.

 

(Jeg har forøvrig ingen tilknytning til Aplackaraft, men det er ingen hemmelighet at jeg er imponert over anvendeligheten til disse små båtene :)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2,25 kg må gjelde den gamle modellen, er det den du har? Den nye, med "hale", er oppgitt til 2,4 kg hos Alpackaraft. Legg til godt og vel 200 gram for trekk, så er vi nærmere 2,6–2,7 kg. Fortsatt er det et stykke opp til 3,1 kg, da, men ikke helt så ille :) [heisann, så ikke at du nettopp svarte på det sammen, borgern].

 

Det er nok packrafting.com som ikkje har oppdatert vekta si. Og ettersom dei sel båten med spruttrekk og likevel oppgjev den låge vekta, vert det veldig gale.

http://www.packrafting.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=5&category_id=2&option=com_virtuemart&Itemid=18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.