Gå til innhold
  • Bli medlem

Storm VS. Yr


RUSK

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Dette er min første post her på forumet. Jeg har tenkt meg på tur fra Dyranut til Haukeli med telt og fiskestang nå i uke 31 eller 32. Jeg er relativt uerfaren med snaufjellet. Jeg har gått masse på dagsturer i byfjellene rundt Bergen, og jeg har i sommer vært på en del overnattingsturer.

 

Nå sitter Jeg og ser på værmeldingen for kommende uke. Storm og Yr melder veldig forskjellig vindstyrke i fjellet. Storm melder enkelte dager opp i 16 m/s mens Yr melder 4m/s på samme dag. Er det noen her som har erfaringer med hvem at de to som melder mest riktig vær?

 

Og hvor mye skal det blåse før dere mer erfarne fjellfolk velger å bli hjemme?

 

Takker for svar.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

 

Dette er min første post her på forumet. Jeg har tenkt meg på tur fra Dyranut til Haukeli med telt og fiskestang nå i uke 31 eller 32. Jeg er relativt uerfaren med snaufjellet. Jeg har gått masse på dagsturer i byfjellene rundt Bergen, og jeg har i sommer vært på en del overnattingsturer.

 

Nå sitter Jeg og ser på værmeldingen for kommende uke. Storm og Yr melder veldig forskjellig vindstyrke i fjellet. Storm melder enkelte dager opp i 16 m/s mens Yr melder 4m/s på samme dag. Er det noen her som har erfaringer med hvem at de to som melder mest riktig vær?

 

Og hvor mye skal det blåse før dere mer erfarne fjellfolk velger å bli hjemme?

 

Takker for svar.

"Vindvarsler utfyller hverandre

Storm og Yr varsler vind på forskjellig måte. Storm sitt varsel angir hva vinden vil være på en beskyttet plass og på en utsatt plass i området. Yr varsler hva vinden vil være ved målestasjonen. -Det kan være nyttig å se på begge varslene for å få et bedre inntrykk av hvordan vinden kan variere, sier Yr-sjef Jørn Kristiansen. Og Storm-sjefen er enig"

Sitat fra lenken over.

 

Min erfaring er at Storm treffer bedre på vindstyrken i kastene. MAO at vinden ofte er sterkere enn det YR melder.

 

Men så går jeg oftest nok så langt fra en målestasjon og også en del høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt noen turer hvor jeg har fulgt grundig med på værvarsler inkludert langtidsvarsel.

Heretter er det eneste spørsmålet jeg stiller: "Er det varslet storm eller orkan?". I så fall utsettes turen. Resten av været håndteres av det jeg har i sekken og hva som måtte være av ly underveis.

 

Været kan skifte så fort i høyden at et hvilket som helst værvarsel har holdbarhet målt i en håndfull timer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindstyrka är det som är svårast att göra prognos på. Så svårt att du kan göra en egenprognos som är ungefär lika bra som dom bästa meterologernas.

 

Se på den allmänna bilden över sydnorge. Tätt mellan isobarerna = mer vind. Glest mellan isobarerna = lite vind. Låter enkelt. Men; Nu pratar vi om västlandet som är notoriskt opålitligt vad gäller väder och med lokala väderfenomen vilket kan ge stark vind på en plats och ingen vind alls bara några km därifrån.

 

Tipset om isobarerna gäller allmänt, mer lokala fenomen måste man vara på plats själv där och då för att säga något säkert om.

Allmänt är också att väderprognoser några dagar fram i tid är osäkra. En prognos som är mer än 12 timmar gamal är ofta inte mycket att ha. När det gäller yr.no och storm så är storm något mer träffsäker, men man måste läsa yr.no noga. Det räcker inte att se per dag, utan man måste den detaljerade prognosen. Ofta har dom helt olika på den som visar för hela dagen och den som visar dagen uppdelar i 4 delar.

 

Hur mycket måste det blåsa för att ställa in? Tja, det beror på vad man skall göra, årstid och dagsform. Jag håller mig undan om det är mer än 25m/s på sommaren. På vintern är jag mycket mer kräsen och går bara på tur i bra och stabilt väder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar.

 

Jeg får rett og slett ta været litt som det kommer og heller ta inn på DNT-hytte om det blir for ille.

 

Så da setter jeg avgårde fra Dyranut på tirsdag tenker jeg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å bli for fokusert på et enkelt sted når man ser på værvarslingen. Hvis jeg skal gå på fra Dyranut til Haukeliseter, så søker jeg mer overordnet på Hardangervidda, i stedet for på Dyranut. Værmeldingen for det enkelte lille sted blir beregnet ut fra hvordan det ligger i forhold til generell vindretning og kan derfor få været til å se bedre eller verre ut enn det vil om man beveger seg over et større område. 

 

Jeg synes også jeg får mer ut av tekstvarslene enn symbolene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.