Gå til innhold
  • Bli medlem

Bjørkesaft.


Gjest Srx (Ron)

Anbefalte innlegg

Gjest Srx (Ron)

Da har æ endelig vært tidlig nokk ute for å få ut litt bjørkesaft. I fjor bomma æ med ei uka eller to.
post-1054-13683833956424_thumb.jpg

Æ og ongan, har smakt. Litt søtt, litt bittert, litt godt.

Sendt fra min HTC/tapatalk....
 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

1,5ltr på ca 18timer.

Har lagt ny flaske dit nå.

Tror dette er brukbar tørstedrikk på sykkeltur.

Skal teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har tappet 3 liter nå, og synes den fungerer bra som tørstedrikk under trening.

http://www.renmat.no/renmat/page.aspx?docid=13109

 

Etter hva jeg har sjekket har bjørkesaft like god holdbarhet i kjøleskap som melk.

 

Innholdsfortegnelse.

Bjørkesaft skal være meget sunt. Det inneholder alle de næringsstoffer som bjørk trenger
for å vokse for eksempel fruktose, glukose, fruktsyrer, aminosyrer, C-vitamin, kalium,

kalsium, fosfor, magnesium, mangan, sink, natrium og jern

 

Er treet villig og det blir mye saft av dette, kansje jeg forsøker å koke bjørkesirup.

http://www.skogveven...Oppskrifter.pdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lot meg inspirere av dette innlegget igår til å sette ut flasker for til sammen 4,5 liter. Tenker å sjekke resultatet imorgen, men tror ikke jeg har vært like heldig med timingen som trådstarter.

 

Jeg valgte å kutte over en gren og putte den i flasken, fremfor å borre i stammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg bommet med timingen i fjor. 1-2 uker for sent.

Vet nå når tiden er rett. Akkurat når tela går rundt treet.

Borrer en hull må en plugge etterpå for ikke å skade treet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ein ferietur i Ukraina for nokre år sidan, der solgte dei bjørkejuice i kartongar på supermarkedet. Det var veldig populært,men eg syntes det var litt oppskrytt. Det kan ha samanheng med at det var noko eg ikkje var vant med. Akkurat som når utlendingar reagerer på norske spesialiteter som t.d. brunost.  Uansett så synes eg det er flott dei kan utnytte ein slik naturressurs.  Vi har da bjørk nok i Norge så kvifor ikkje starte med storstilt produksjon også her? Hermed er ideen lansert! :idea:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gjort det hjemme for noen år tilbake. Vi fikk veldig mye saft og kokte det inn til sirup. Men det krevde veldig mye energi. Jeg tror vi kokte 15 liter ned til ca. en deciliter. Ellers kanskje begynte vi med enda mer. Jeg har sluttet å lage det.

 

Den råe saften (ikke innkokt) fungerer sikkert litt som sykkeldrikk siden den inneholder sykkerarter. Men på lengre turer trenger du også salt og kanskje andre mineraler. Da er det bedre med vanlig sportsdrikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sevja er veldig fin å sette vin på. Ellers er det suverent å bake brød på, erstatt vannet i oppskriften med sevje. Gjæren reagerer med sukkeret i sevja, og brøde blir veldig saftig og godt.

Man kan fint tappe 5-6 liter av ei passe stor bjørk hvert år. Men hullet må plugges godt, bjørka blir mer motakelig for soppangrep.

Sevja kan i visse tilfeller inneholde noen soppsporer som kan gi litt kvalme, men det skal ikke være farlig.

Bjørkesirup er godt, men som nevnt ovenfor så må det kokes inn gankse mye. Sukkerinnholdet ligger på 1-3%. Smaken og sukkerinnholdet varierer litt fra sted til sted. Har sikkert noe med jordsmonn å gjøre.

Jeg traff midt i blinken i år, og tappet 1,5 liter på 2-3 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Fru er skeptisk til drikken, hun er allergisk mot bjørk, men etter hva jeg har lest har de faktisk brukt dette mot bjørkeallergi?

Brød hørtes spennende ut, men siden det ikke er mitt domene, og hun skeptisk til bjørk tror jeg det utgår.

Sportsdrikk? Drikker ikke noe særlig av dette, er glad i imsdal med pære eller sitronsmak.

Sånn sett er denne bra, synes smaken er ok. Kansje ha i litt sitron for å syrne den mer?

 

Har ca 4ltr nå, og bjørka leverer den. Får se hvor mye som kommer og hva jeg gjør med det, får jeg ikke drukket opp alt, kansje koker sirup.

Synes slikt er litt artig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

More er det, og det understreker bare hvor allsidig bjørka er.

Når det gjelder bjørk og allergi har jeg også hørt begge deler.

Min svigermor reagerer på bjørkepollen, men hadde ingen reaksjon på safta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sevja er veldig fin å sette vin på. Ellers er det suverent å bake brød på, erstatt vannet i oppskriften med sevje. Gjæren reagerer med sukkeret i sevja, og brøde blir veldig saftig og godt.

Man kan fint tappe 5-6 liter av ei passe stor bjørk hvert år. Men hullet må plugges godt, bjørka blir mer motakelig for soppangrep.

Sevja kan i visse tilfeller inneholde noen soppsporer som kan gi litt kvalme, men det skal ikke være farlig.

Bjørkesirup er godt, men som nevnt ovenfor så må det kokes inn gankse mye. Sukkerinnholdet ligger på 1-3%. Smaken og sukkerinnholdet varierer litt fra sted til sted. Har sikkert noe med jordsmonn å gjøre.

Jeg traff midt i blinken i år, og tappet 1,5 liter på 2-3 timer.

Tappet ca 25 liter på noen dager i april, og kokte sirup. http://www.tursiden.net/stikkord/bjorkesirup/ Skrev også en liten artikkel for Ut.no http://ut.no/artikkel/1.11006915 med noen enkle tips for den som vil prøve.

 

Erfaringen fra i år, og tidligere, er som skaukraft skriver at sukkerinnholdet varierer etter hvor en er i landet. Målinger jeg har sett har vist 1-1,5 % sukker (i Overleve på naturens vilkår er det oppgitt 1,3 %). Jeg startet så snart sevja begynte å stige, og det var liten ettersmak på sevjen. Smakte også på sevje som var tappet i siste uka før det stoppet. Da var smaken mer bitter og sevja litt mer "grumsete". Muligens endrer også sukkerinnholdet seg i løpet av perioden, men har ikke sett noen målinger på dette. 

 

Er også stor forskjell på hvor fort det går. Jeg fikk fra 2-5 liter i døgnet på de treene jeg brukte. Jordsmonn og geografi påvirker hvor fort det går. 

 

Jeg kokte først inn sevja til 1/50 del (25 liter til 0,5 liter), før jeg brukte en liten gryte og svak varme helt på slutten. Enkel metode var å bruke en skje og dryppe en dråpe på en kald tallerken helt til dråpen var seig som sirup. 

 

Fru er skeptisk til drikken, hun er allergisk mot bjørk, men etter hva jeg har lest har de faktisk brukt dette mot bjørkeallergi?

Brød hørtes spennende ut, men siden det ikke er mitt domene, og hun skeptisk til bjørk tror jeg det utgår.

Sportsdrikk? Drikker ikke noe særlig av dette, er glad i imsdal med pære eller sitronsmak.

Sånn sett er denne bra, synes smaken er ok. Kansje ha i litt sitron for å syrne den mer?

 

Har ca 4ltr nå, og bjørka leverer den. Får se hvor mye som kommer og hva jeg gjør med det, får jeg ikke drukket opp alt, kansje koker sirup.

Synes slikt er litt artig.

Om du ikke vil koke sirup, kan du jo lage "te" ved å koke inn til en tredel. Da blir det mer smak, og sevja vil også ha litt bedre holdbarhet. Av teen kan du kanskje fryse ned et par isbiter for jaktdrammen til høsten.

Jeg reagerer forresten litt på bjørkepollen, men har ingen problemer med sevja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.