Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettpakking: Kjøkken


Tom42

Anbefalte innlegg

Esbit er antagelig like greit som alt annet som skal brenne. Men det må oppbevares tørt - våt Esbit brenner som våt ved. Det finnes faste drivstoff som ikke bryr seg om vann i det hele tatt, men så langt har jeg ikke lykkes med å finne det til salgs her til lands.

 

Vil det funke med sånne opptenningsbrikker man får i matbutikken og overalt ellers ? Sånn som feks disse som brenner i ca. 5-7 minutter (tok bare første og beste når jeg søkte med google)

72-4296b5261ef2cb69636898c91cc0a122.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regnskapet går nok ikke i fiskerens favør. Utstyr veier fort 2-3kg, så turene skal være temmelig lange for å spare inn vekta. Men når hovedinteressen er fjellfiske, vel da kan jo ikke utstyret ligge igjen hjemme.

2-3 kg fiskeutstyr.....da er du av den spesielt interesserte sorten :-) Jeg pleier å ha med drøye 500 gram i fiskeutstyr, men da er det bare haspelstang, snelle og 8 sluker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 kg fiskeutstyr.....da er du av den spesielt interesserte sorten :-) Jeg pleier å ha med drøye 500 gram i fiskeutstyr, men da er det bare haspelstang, snelle og 8 sluker.

Er nok interessert over snittet ja. To stenger, snelle med ekstra spole, to slukskrin med ca 30 sluker, waistpack, håv, vekt, multiverktøy, filetkniv.

Prøver jo å velge lette varianter, bortsett fra sluker, hvor jeg holder meg mellom 12 og 18g

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva de forslkellige tingen i fiskeutstyret ditt veier, men 2-3kg er MYE

30 sluker og 2 slukbokser??? Du klarer deg garantert med halvparten om ikke mindre

Hva bruker du multiverktøy til når du fisker?

Waistpack? trenger man alt fiskeutstyr tilgjengelig til enhver tid?

Jeg filiterer fisk med vanlig kniv, går fint det...

 

Jeg bare tenker høyt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajaja, jeg vet jeg kan kutte på vekta, men jeg har valgt lette varianter stort sett, og jeg har ikke finregna på ting. Kanskje jeg er under 2kg?

Multiverktøyet mitt er en leatherman Style ps på 50g. Den klarer å klippe en krok i et nødsfall.

Filetkniven er en Elias filetkniv hvor jeg har fjerna læret på slira. Da veier den 50g. Når jeg da forteller at min andre kniv veier 28g, så skjønner du behovet for filetkniven.

Håven er fra biltema og veier ca 180g.

Jeg vet jeg klarer meg med færre enn 30 sluker, men jeg har 3-4 favoritter som jeg alltid har med 4 eksemplarer av. Og så vil jeg jo ha med noe nytt og spennende jeg kan prøve. Snella jeg har med er ei Shimano stradic CI4 2500 på 198g. Her er det ikke mye å spare.

På stangfronten kan jeg spare litt. Jeg bruker Shimano Beastmaster STC 240-270L. Denne veier godt over 200g, men jeg syntes den er så god å fiske med at jeg har vondt for å bytte den ut. I stedet for ekstra stang kunne jeg hatt med ekstra av de to øverste leddene på stanga, men de har jeg for tiden ikke. 

Waistpacken er en enkel rumpetaske på rundt 200g fra Nordheim. Fiskeutstyret er pakket i den og ligger klart i topplokket. Jeg vet med meg selv at jeg har lettere for å stoppe ved vann under veis hvis utstyret er lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe galt i å ha med noe av det du nevner og det virker som om du har tenkt gjennom nødvendighet og vekt, men det er gode muligheter for å spare en del vekt her :D

 

Selv har jeg som regel med 2 stenger (haspel og flue) + håv og vekta på alt utstyret bikker såvidt 1000g og jeg savner ingenting, men det tok lang tid før jeg tok skrittet med å droppe fancy utstyrsbokser og beskyttende stangtuber osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå gjort litt research selv på Backpacking Light - flere brukere der oppgir at de bruker ca. 20 ml på å koke 0,3-0,4 liter vann. Siden det er et internasjonalt forum og man må ta forbehold om kaldere temperaturer ned mot under null på høyfjellet i Norge tenker jeg at man derfor bør regne med et behov på minst 50 ml per dag for å koke vann til frokost og kvelds. Frokostblandingen til Real må ikke kokes, den kan også spises kald, så da har man i hvert fall god margin. Altså bør man kanskje beregne rundt 4 dl rødsprit på en ukestur, noe som gjør at vi ender opp med en totalvekt på 312 gram. 

Altså spørs det egentlig om det er noe særlig vekt å spare på en så lang tur kontra å bruke jetboil, som jo i tillegg koker vann mye raskere. 

 

Jeg bruker ca. 15ml rødsprit på å koke opp 0,4 liter vann til en Real med Caldera Sidewinder og Evernew 0,6L gryte. Når det er kaldt legger jeg til litt og beregner 20ml rødsprit. Hvis den flaska du nevner er den samme som fulgte med Sidewinder tar den 163ml og det er nok i det minste laget for en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, trodde jeg hadde slanket kjøkkenet mitt jeg men jeg har nok endel å gå på....

Ut fra hva som snakkes om i tråden.

(nå skal jeg gjøre noe noen synes er morsomt og de fleste synes er idiotisk :P )

 

*Hente kjøkkenvekt og kjøkkenposen fra boden*

 

Komplett kjøkken som hentet fra boden.

864 gram inkl. halvfull gassboks...

 

76 gram Lokk / Stekepanne

204 gram Litech kjele

274 gram Gassboks

238 gram Brennerhode

26 gram Stand for gassboks

16 gram vindskjerm / alu folie

20 gram Pakkpose

2gram tørkepapir/hygiene/opptenning

6 gram Fyrstikker reserve i plastboks

2 gram Tannbørste (brukes etter mat, så hvofor ikke ligge i kjøkkenet)

TotalSUM = 864 gram

 

Det jeg liker med Litech'en er at gassboksen m.m. passer inni...

Stekepanna fungerer til egg og småfisk.

Sporken lå i topplokket, ikke plass i posen for kjøkken. Tennstål også utenom.

 

864 går ikke inn under Lettvekt.

"problemet" mitt er at jeg synes gass er SÅ enkelt. Pause, Ute med kjøkkenposen, skru brenner på gjengene, fyr opp.

Vannet koker 5minutter etter man har tatt sekken av ryggen..

Hatet er vekten på gassboksen i forhold til at jeg ikke får til turer på mer en 3-6 dager.

Koker bare opp vann, ikke noe fancy langtidsmatprosjekter.

 

Raskt oppsett med 2 mulige innkjøp :

274 gram gassboks

73 gram Primus Express Ti

74 gram Evernew Ti 0,5l

4 gram Paracord gassboks holder (laget nå)

16 gram vindskjerm / alu folie

6 gram Fyrstikker reserve i plastboks

2 gram Tannbørste

SUM = 449 gram (ca 1000kr for ca 400gram / halvert vekt)

 

Flytende 25 gram pr oppkok * 12 (4dager) = 300 gram + flaske.

 

Totalvekt sekk 2-4 dagers (uten mat/vann) pdd 8456 gram hvor 975g ligger på kjøkken

I den vekten er Fellduken original på 546gram med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primus Express Ti er en ganske skjør brenner. Rundt luftehullene på stammen er det ikke mye metall, og min ble dratt tvers av ved litt uforsiktig tilskruing.

Jeg ville nok heller gått for optimus crux eller crux lite. Disse har jeg god erfaring med.

Etter at min Express Ti gikk dukken, har jeg kjøpt meg brennerhode fra biltema til den nette sum av 159,-. Det syntes jeg fungerer meget tilfredstillende. Veier kun 70g, og har greie kjelestøtter. Flammespredningen er bedre enn på tilsvarende fra MSR og Kovea. Klarer ikke se at byggekvaliteten står noe særlig tilbake for premiummerker heller.

Hvis du liker at gassboksen går oppi kjelen, kunne kanskje Evernew pastapot 0,9L vært en ide? Den veier riktignok 110g, men jeg liker at den har litt høyere volum når jeg koker fisk (gjerne til et par måltider i slengen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det funke med sånne opptenningsbrikker man får i matbutikken og overalt ellers ? Sånn som feks disse som brenner i ca. 5-7 minutter (tok bare første og beste når jeg søkte med google)

 

Takk for påminnelsen, jeg har tenkt å prøve ved neste anledning. De vil uansett være et alternativ til Esbit med litt ekstra småkvist eller lignende. Blir interessant å finne ut om de kan gjøre jobben alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TurNerd: Det der er en artig øvelse som flere burde gjøre :)

 

Men når du bare skal koke vann OG muligens har en samling av halvfulle gassbokser, hva med en enkel alkoholbrenner? Med litt øvelse får du god kontroll på hvor mye alkohol du trenger å ta med deg på tur og du sparer noen hundrelapper på gassbrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

 

Kandidat 1) Hvit opptenningsbrikke fra Unik, 1 stk

- sterk lukt av parafin

- tente i en fart

- masse flammer og røyk

- bobler i bunnen av kjelen da brikken var på hell

- nedsotet kjele

- tvilsom klump lå igjen

 

Ja, mulig, men brikkene virker ikke spesielt solide, så de vil antagelig smuldre opp etter noen dager. Fin i mindre mengder til å starte et bål... ja, det står jo på pakken...

 

Å fysjameg.

 

Dem kjøpte jeg for et par år siden da de var tomme for vanlige brune. Fyttegrisen for en stank - måtte oppbevare dem ute i for ikke å svime av innendørs. Overdriver litt, men ikke mer enn at jeg kan stå for det :D

Tror også du ender opp med en liten pose fullt av hvitt pulver etter få dager.... kan hende noen lurer litt når du drar frem den litt utpå kvelden :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har denne vedovnen http://www.emberlit.com/ i titan, den er nok større en Grimner sin, men blir nok for høy til å være esbit stand. Den veier ca 150g. Fungerer veldig bra så lenge det er tørr ved å få tak i.

 

De har en ny mini versjon "FireAnt" som ser ut til å være klar for salg snart se "www.emberlit.com/en/" og f.eks "www.youtube.com/watch?v=s3Dxhjpo890"

 

Et annet alternativ er Nano utgaven av the Folding Firebox fra www.fireboxstove.com/camp-stoves . Se f.eks. "www.youtube.com/watch?v=FbMGGg4td7k" Om du ikke har tørre kvister å brenne kan du også bruke denne som stativ/skjerm for en spritbrenner, se feks "www.youtube.com/watch?v=0Hikc16y-OY" hvor han som lager de tester ut effektiv avstand mellom grytebunn og spritbrenner plassert i Nano.

 

PS: Den "store" Emberlit ovnen du har kan vel brukes med en spritbrenner dersom du er villig til å bære med deg noe til å bygge oppunder spritbrenneren med. Feks. en blikkboks av passe størrelse som du setter opp ned i Emberliten. Har ikke prøvd dette med Emberlit (har den ikke) tenker bare at det vel bør la seg gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er interessert, men jeg kan jo tenkte meg at det blir sinnsykt mye banning hvis ovnen er altfor liten, sånn trenden ser ut til å være/ bli. Er jeg villig til å sitte og kontinuerlig mate inn en liten kvist for at flammen alltid skal være inne i boksen ? Tror ikke det. @Grimner nevnte Nittedals opptenningsfyrstikker og det hørtes jo veldig enkelt ut, men det funker kanksje bare på de aller aller minste ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, mulig, men brikkene virker ikke spesielt solide, så de vil antagelig smuldre opp etter noen dager.

 

Det ligg nokre slike brikker i botn av sidelommene på fleire av sekkane mine. Nokre har ligge der i fleire år, og ingen har nokon gong smuldra opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er interessert, men jeg kan jo tenkte meg at det blir sinnsykt mye banning hvis ovnen er altfor liten, sånn trenden ser ut til å være/ bli. Er jeg villig til å sitte og kontinuerlig mate inn en liten kvist for at flammen alltid skal være inne i boksen ? Tror ikke det. @Grimner nevnte Nittedals opptenningsfyrstikker og det hørtes jo veldig enkelt ut, men det funker kanksje bare på de aller aller minste ?

Du kan köpa ett Honey Stove. Den kan man bygga 6-sidigt, eller 4-sidigt. Inte det allra lättaste med 6 sidor, men då är det i stället lagom stort för att putta in bärnsle medan man eldar. Finns i rostfritt och titan. Byggt 4-sidigt bör det fungera med esbit och sådant ocskå.

 

Efter att ha provat lite olika saker så verkar 9-10cm vara en nedre gräns för hur litet ett sådant här trä-brännar-kök kan vara för att det skall vara praktiskt användbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt videre:

Nitedølene tar godt i mot ildstål. Litt opphakking i overflaten med en kniv, så tar det lett.

 

De hvite var minst like greie, så fort jeg hadde smuldret dem opp til pulver og små biter, hvilket gir et svar til @afe: de jeg har her (som godt kan være en annen type enn hva du har), har en konsistens mellom isopor og tørkende leire. Brikkene @7homas viser i digert bilde er nok mer solide - jeg tror de er svært like Nitedølstikkene.

 

Brenning i vanlig ovn viste det samme som i går. Høy flamme og mye svart røyk fra de hvite, mens Nitedølstikkene ("Swedish Match"), brant lavt og med lite røyk.

 

To stikker ligger til bløt, så får vi se i kveld om det blir tid for te. En stikke er 6 gr. Jeg har ikke de store forhåpningene om at en skal klare å koke 300 ml vann, men tilgjengelighet og pris (kr 1,50 pr stykk), er jo en helt annen enn Esbit. Når to stykker er 12 gr og uten innpakning, så virker dette som et ganske så bra alternativ.

 

 

 

 

PS

Emberlits FireAnt er en kopi av The Pocket Stove og virker ganske sikkert som beskrevet, men stekepanne på disse som vist i videoen blir noe av en balansekunst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må teste de opptenningsfyrstikkene fra Nitedal. Hadde litt problemer med å få fyr på esbiten når jeg fyrte den opp i litt vind og da prøvde jeg opptenningsfyrstikkene til Coghlands, men disse sluknet så fort svovelet var brent opp (eller hva de nå bruker). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet forresten Honey Stove Ti nå med bomullspadder dynket i stearin. Brant litt svakt til å begynne med, men ble god fyr etterhvert. 400 ml vann ble imidlertid kun lunken av en pad (7g). Hadde nok blitt bedre men en bredere gryte enn den jeg brukte siden det flammet godt opp på siden. Fikk forøvrig kjeft av kona da det ble vel mye flammer på slutten til å være på terassen :)

 

Sotet endel, men ikke noe særlig mer enn esbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet jeg om opptenningsstikkene til Nitedal:

 

- trekker vann

- bruker mer enn tre timer på å bli gjennomvåte

- brenner etter svømmetur, men da brukket i to og med lighter

- bobler i bunn med en stikke på 300 ml vann

- soter omtrent like mye som de hvite brikkene

 

Jeg tror disse er et alternativ til Esbit. Sammen med litt tørr vegetasjon kan vi snakke om en liten vektbesparelse på lengre turer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Om du ikke har tørre kvister å brenne kan du også bruke denne som stativ/skjerm for en spritbrenner.

PS: Den "store" Emberlit ovnen du har kan vel brukes med en spritbrenner dersom du er villig til å bære med deg noe til å bygge oppunder spritbrenneren med. Feks. en blikkboks av passe størrelse som du setter opp ned i Emberliten. Har ikke prøvd dette med Emberlit (har den ikke) tenker bare at det vel bør la seg gjøre :)

For et år siden testet jeg emberlit UL mini med trangia spritbrenner og kjelen til en primus ETA. Det passet som hånd i hanske - men det ble bare et par testbrenninger for å se om det funket - og det funket bra med rask oppkok av vannet. Det burde gå fint å fyre med ved i samme oppsett. (Se bilde).

Tanken var å kunne bruke ETA kjelen på ved hvis jeg gikk fri på gass på tur :)

For å bygge opp under spritbrenneren med en stor emberlit kan en bruke materialer man finner på leirplassen? Rødsprit er vel mest vanlig å bruke i barmarkssesongen.

Er interessert, men jeg kan jo tenkte meg at det blir sinnsykt mye banning hvis ovnen er altfor liten, sånn trenden ser ut til å være/ bli. Er jeg villig til å sitte og kontinuerlig mate inn en liten kvist for at flammen alltid skal være inne i boksen ? Tror ikke det. @Grimner nevnte Nittedals opptenningsfyrstikker og det hørtes jo veldig enkelt ut, men det funker kanksje bare på de aller aller minste ?

Jeg har en hexagon stove som er mindre enn emberlit UL. Det er vanskelig å holde fyr i den, hyppig påfyll av småkvister og en del blåsing for å holde liv i flammen. Som vindskjerm til spritbrenner fungerer den helt fint. Sannsynligvis den dyreste vindskjerm som er innført til Norge, da den kom over tollgrensa med påfølgende gebyr og tollbehandling.

Da liker jeg "bedre" Emberlit mini og "best " emberlit UL med tanke på ved som varmekilde.

post-1125-0-98990600-1399277935_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS

Emberlits FireAnt er en kopi av The Pocket Stove og virker ganske sikkert som beskrevet, men stekepanne på disse som vist i videoen blir noe av en balansekunst.

 

Ligner, men ikke kopi. Emberlit brenneren, som FireAnt jo er basert på, var på markedet allerede  i 2011. The Pocket Stove kom ikke før i slutten av 2012/ tidlig 2013 om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er interessert, men jeg kan jo tenkte meg at det blir sinnsykt mye banning hvis ovnen er altfor liten, sånn trenden ser ut til å være/ bli. Er jeg villig til å sitte og kontinuerlig mate inn en liten kvist for at flammen alltid skal være inne i boksen ?

 

Du har rett i at de små kvistbrennerene må mates kontinuerlig, og man må knekke opp en liten dunge med kvister i passende størrelse før man setter i gang (kjedelig å slippe opp for brensel rett før det koker!) . Men noen forskjeller er det. FireAnt (Emberlit sin nye) og Firebox Nano kan mates i  front nede (Nano også fra siden, altså fra to sider), som betyr at du kan legge noen lengre pinner inn og så skyve de innover etter hvert som det brenner unna.  I motsetning til de som kun er toppmatet (som Solo Stove og andre variateer av s.k. ”Hobo” stoves) der man må ha passende lengde på kvistene man mater med når noe står til koking oppå ovnen.

 

Kort sagt krever disse uansett litt tid og litt innsats før vannet koker. Er derfor ikke førstevalget dersom jeg trett og sliten kommer sent frem til leirplass og bare vil ha opp teltet, få i meg litt mat og krype i posen fortest mulig.

 

Fordelen er likevel a disse små kvist-brennerene ikke veier noe å snakke om, og at de også kan brukes til tabletter og andre slike faste brenselsvarianter (som opptenningstikker), og som stativ for en spritbrenner (med litt justering for noen kanskje). Multipuprose med andre ord.  Har du god tid og fint vær, brenn kvist. Dårlig tid og/eller vått vær, sprit eller tabletter o.l.!

 

Har selv Firebox Nano (i stål, kommer også i enda lettere variant - av titan) og liker den svært godt fordi den kommer "ferdig hengslet" og flatpakket. Tar slik null plass og er bare til å ”slå opp”, ikke med flere i deler som må henglses i hop ute - og som jo kan mistes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet jeg om opptenningsstikkene til Nitedal:

 

- trekker vann

- bruker mer enn tre timer på å bli gjennomvåte

- brenner etter svømmetur, men da brukket i to og med lighter

- bobler i bunn med en stikke på 300 ml vann

- soter omtrent like mye som de hvite brikkene

 

Jeg tror disse er et alternativ til Esbit. Sammen med litt tørr vegetasjon kan vi snakke om en liten vektbesparelse på lengre turer.

 

Fire brune Nittedalske, matet to og to i en Firebox Nano, hold til to løvstek og en halv pose wok-grønnsaker under ikke helt optimale forhold (det blåste og vindskjermen dekket ikke helt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.