Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna Recon facts/fails "søker omtale"


Norstorm

Anbefalte innlegg

Ja, etter noen år med sykdom har jeg altså begynt å gå turer igjen, og skal def. på langturer igjen med kamerata..
Lenge siden sist.

Det betyr en del nye invisteringer, og jeg har forholdsvis god tid.
Langturen inn i Sveriges villmark er planlagt tidligst neste sensommer.

Til treningsturer og generelt valgte jeg nå en billig vanndress å starte med, av type 2 Lag skall.
Dovrefjell bukse- og jakke. Kosta vel en tusenlapp sammenlagt hos Magasinet i Oslo. Forholdsvis god dress..

 

NORRØNA RECON:

Sitter å leser om Norrøna Recon, og prøver å finne ett forsvar for prisen for full dress. Detta er jo snart 10 laken...på ein måda :S

Er denne SÅ sinnsvakt bra som prisen skal ha det til??

Noen som har den her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en ti år gammel Recon dress. Du får noe av det beste og mest slitesterke som er.

Men prisen er vanskelig å forsvare. Hvis du er fornøyd med Dovrefjell-dressen og skifter ut den annet hvert år, så er du kledd i tyve år for samme prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nei Dovrefjelldressen var bare i tilfelle regn på korte turer. Legger minimalt med cash i det..
Måtte klage å få ny bukse etter 6 dager, da glidelåsen ble slitt i to..

Så detta er ikke noe jeg tar med meg på langtur, det er sikkert.
Men funker til sitt bruk under treningsturer :)

Ja, var jo detta med recon dressene at de skulle være laget for forsvaret og greier..
Bare lurte på om kvaliteten var deretter, eller om prisen bare spant avgårde fordi forsvaret bruker dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke vært redd for å ta med Dovrefjelldressen på langtur. Den er velprøvd av jegere og turfolk over hele landet gjennom mange år. Har selv til sammen flere måneder i høyfjellet i ei bukse fra Dovrefjell. Reklamasjoner/produksjonsfeil finner man hos alle leverandører. (Har alltid med reparasjonssett på overnattingsturer. Til og med de dyreste dresser kan få ei flenge om man tryner..)

 

Når det er sagt, så er Recondresen laget av mer solid (og tykkere) materiale, så den vil være mer holdbar i lengden. Men om det kan forsvare alle de tusenlappene er en annen sak.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes buksa her mest for seg, og har kjøpt den etter gode erfaringer i forsvaret. Har blitt mer gnien siden det innkjøpet ble gjort, så nå kan jeg ikke skjønne hvorfor jeg punget ut fullpris hvertfall. Det meste kommer på tilbud i løpet av året. Bruker buksa både sommer som vinter. Den er fortsatt vanntett, og har hatt god nytte av det ved vading over iskalde smelteelver. Holdt meg tørr på beine med litt sølvteip i overgangen mellom bukse og støvel. Lårlommene er også veldig gode. Kan ha ganske mye i dem uten at de gnager eller strammer. Totalt sett veldig fornøyd!

 

Jakka har ikke fristet til gjensyn, men det er mest fordi jeg ikke er så begeistret for alle lommene. Synes ikke det er så nødvendig for vanlig friluftsliv.

Mener også å huske at det var en del å utsette på slitestyrken over skuldrene. Min jakke ble nokså "ullete" i skulderpariet og på korsryggen etter noen måneders bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er passformen i buksa da..??

Når du går med tung sekk, og skrever, bøyer deg under kvistkvass, hopper, og styrer.. føles buksa "godt" sittende, eller drar den seg fast i knær og hofter når du strekker beina over tuer og kvast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig fornøyd med passformen på min. Er ikke noe sted det "lugger". Lommene virker som sagt spesielt gjennomtenkt, i forhold til de fleste andre turbuksene jeg har vært innom. Men alt dette kan variere fra person til person selvfølgelig.

Pleier vanligvis å gå med vekten på bukseselene slik at jeg kan lufte ved å ha den løs i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "fullt reconsett". Altså jakke, bukse og sekk. Det jeg er mest fornøyd med er buksen og sekken. Jakken er litt lang syns jeg. Ellers er det rå produkter med rå priser. Skal du ha masse friluftsutstyr så regn på totalen før du klinker til med 10 tusen på regn/vindklær. Dumt å kjøpe unødvendig gode klær og bære en vond og billig sekk. Så prioriter riktig, og har du råd - så er recon flotte produkter. 

 

Når det er sagt så vet jeg ikke om prisen kan forsvares oppmot andre merker/modeller. Nå har jeg ikke testet så mange alternativer, men vil tro du kunne funnet en fin bukse til et par laken og en jakke til 3-4 lapper som gir samme friluftsgleden. I dag var jeg på topptur (Randoski) og tok med meg en billig gore-tex jakke istedenfor reconjakka - og det begynte selvfølgelig å blåse mye, samtidig som snø og tåke gjorde sitt. Den billige jakka gjorde jobben helt utmerket, men jeg stoler ikke på slitestyrken, glidlåsene eller dersom det skulle bøtte ned fra himmelen. Da tror jeg at Recon eller en annen god jakke hadde gjort jobben bedre. Så vurder produktene opp mot dine behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.