Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettpakking: Utstyr & Erfaringer


Grimner

Anbefalte innlegg

 

Har begynt å tenke mer og mer "smart light" som en annen her inne så fint kalte det :D

 

 

SmartLight er tingen for de som ikke vil ha de definerte UL- og SUL-vektgrensene som en "tvangstrøye". Jeg har definert min SmartLight slik (andre kan definere det utifra hva som passer dem best):

 

 

"Lettest mulig utstyr uten at det går ut over opplevd komfort, sikkerhet, holdbarhet og TURGLEDE!"

 

 

Basisvekt-grense? Finnes ikke. Hver og en bestemmer hva som er lett nok (basert på ovennevnte, personlig definerte kriterier). Ganske enkelt SmartLight :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liten kommentar til avstemningen om hvor man har sin ryggsekks basisvekt og der UltraLight (UL) er definert med vekt mellom 2,4 og 4,4 kg.

I UL-miljøet i USA er det stor uenighet om hvor grensen skal gå. Størsteparten av "UL-bevegelsen" har sitt utspring fra California, hvor det er mildt og tørt klima. Her ble det tidlig definert at UL hadde en grense på 10 pounds (4,53 kg) for turer innenfor den såkalte 3-sesongsperioden.

Vektgrensen ble ofte kritisert blant de som bor på østkysten og nord i innlandet av USA, hvor det er våtere og kaldere klima (tilnærmet skandinavisk klima?) i perioden vår, sommer og høst. Denne geografiske delen av UL-miljøet mente at vektgrensen for ultralight burde settes til 11 pounds (4,99 kg) eller også 12 pounds (5,44 kg) for å ta høyde for mer uforutsigbart vær, klima og temperaturer som krever mer og kanskje noe annerledes utstyr/klær.

UltraLight er fortsatt ikke endelig definert, det er bare mange som synes den bør være 10 pounds (4,53 kg), mens andre igjen mener at UL er 12 pounds (5,44 kg).

Vi er nok ikke mye uenige @Rino Holt Larsen, grensene er rimelig arbitrære og har ingen rot i fysiske skiller. Jeg synes ikke poenget med disse kategoriene er å kunne definere seg selv, men for å kunne utfordre seg selv. De setter mål som man strekke seg etter dersom man har lyst. Som sagt så får du ingen premie for den letteste sekken, men det kan være ganske tilfredsstillende å sette seg et mål og nå det. Disse kategoriene hjelper folk med å sette felles mål slik at man kan, hvis man har lyst, sammenligne hvordan man har gjort det. Man kunne selvsagt lagd komplekse formler for å definere kategoriene, hva er middeltemperatur for turen, kroppsvekt, bmi, høydeforskjeller innenfor turen, lengde på dagsetapper, osv. men dette er rett og slett ikke hensikten slik jeg ser det. Derfor er diskusjon om vestkyst versus østkyst i USA litt meningsløs.

 

Når det kommer til "SmartLight" så tror jeg at det bare er noe som kun kan komme med erfaring. Du kan ikke vite hva grensene dine for komfort, sikkerhet, holdbarhet og slikt er før du har funnet dem. :)

 

PS: Dersom det er ønskelig at jeg endrer verdiene for kategoriene så kan jeg gjerne gjøre det altså. Nå var riktig nok dette også ment for de som faktisk skulle være med på turen da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært forsiktig med Rondane i juni uten noen form for myggbeskyttelse. Litt avhengig av når i juni og hvor du skal selvsagt. 

Jeg har vært i Rondane i juni to ganger tidligere og var ikke plaget av mygg i det hele tatt. Uansett så er det mulig jeg tar med myggnetting i en eller annen form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Rondane i juni to ganger tidligere og var ikke plaget av mygg i det hele tatt. Uansett så er det mulig jeg tar med myggnetting i en eller annen form.

Kommer litt an på hvor du er. Vi har hytte på 800moh og der kan myggen være særdeles plagsom mot slutten av juni. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tor Magnus: Nei, ønsker overhode ikke at du skal fjerne vektkategoriene i avstemningspollen! Mitt innlegg var ikke ment i den retning.

 

Og, jeg er også langt på vei enig i dine argumenter, ser hva du sier helt tydelig :-) Mitt innlegg var kun ment som et lite apropos om at vektgrensene ikke er entydig fastsatt. Samt at UL sitt opphavsland - USA - vel, der er det til tider store diskusjoner om hvor vektgrensene skal gå. Det som skjer der borte, har jo også en viss innvirkning på hvordan vi forholder oss til de ulike vektkategoriene.

 

Når det gjelder UL-treffet, så har jeg veldig lyst. Men, ny turnus er på gang, jeg aner ikke hvilke helger jeg jobber etter 5. mai - så jeg sitter litt på gjerdet mht påmelding. Jeg har lyst så det suser, og hadde vært utrolig moro og interessant å se og prøve en bråte med lettvekts-digg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tor Magnus: Nei, ønsker overhode ikke at du skal fjerne vektkategoriene i avstemningspollen! Mitt innlegg var ikke ment i den retning.

 

Og, jeg er også langt på vei enig i dine argumenter, ser hva du sier helt tydelig :-) Mitt innlegg var kun ment som et lite apropos om at vektgrensene ikke er entydig fastsatt. Samt at UL sitt opphavsland - USA - vel, der er det til tider store diskusjoner om hvor vektgrensene skal gå. Det som skjer der borte, har jo også en viss innvirkning på hvordan vi forholder oss til de ulike vektkategoriene.

 

Når det gjelder UL-treffet, så har jeg veldig lyst. Men, ny turnus er på gang, jeg aner ikke hvilke helger jeg jobber etter 5. mai - så jeg sitter litt på gjerdet mht påmelding. Jeg har lyst så det suser, og hadde vært utrolig moro og interessant å se og prøve en bråte med lettvekts-digg :-)

Nei jeg tenkte ikke å fjerne dem, men er åpen for å justere grenseverdiene. :)

Hadde jo vært artig om du kunne komme. Jo flere som kommer jo mer lærerikt er dette mener jeg. I og for seg er jo utstyret bare en del av det. En av de tingene jeg liker best er å se hvilke rutiner andre har for å være både mer effektive og mer komfortable. Masse triks å lære. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikkert på hvor lyst det er midt på natta inni teltet ditt jeg? Juni/juli er det sikkert greit?

Litt såpe i en liten øyedråpeflaske er ikke dumt.

Ellers så får du sjekke verdiene dine for Hygiene da.

Tok tilbake hodelykten:-) .Tok bort såpe da jeg ikke pleier å ha med det på korte turer. Ja skal gå igjennom hygiene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@atari Ser at du bruker Thermarest Neoair Xlite Small, altså 120cm varianten. Går ut ifra at du bruker skumunderlaget på 173g under bena og kanskje også som ramme i sekken?

Jeg har en stund hatt veldig lyst til å prøve kombinasjonen kort oppblåsbart sammen med skumunderlag, kan du si noe om hvordan dette fungerer for deg? har lest at mange synes overgangen på på 6cm mellom overkropp og ben blir ubehagelig mens andre igjen mener det fungerer veldig fint

Kjøpte i vinter en Thermarest prolite XS som jeg ikke har fått prøvd ut enda, men er redd den kan bli for tynn med sine 2,5cm. Har ikke tenkt å ofre noe på komforten her, men om det fungerer like bra som mitt nåværende liggeunderlag så kan jeg spare en del vekt så da er det jo værdt et forsøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante ord om "smart light". Jeg ser på vektklassene som veiledende og noe man kan strekke seg etter hvis man har lyst. Bare at det finnes ting som UL og SUL er gøy selv om jeg selv ikke aspirerer til det. Hva det fører til er nytt og lettere utstyr samt teknikker som er nyttige også for de av oss med mer tonnasje. Strengt tatt mener jeg "lettpakking" omfatter det hele - dvs alt som er lett og rart :)

Liker i grunnen 343 - 3 for 3 kg - ly, sekk og sovepose veier tre kilo til sammen. Der raser kiloene fort og starter tenkingen i lett retning.

 

Det viktigste er å unngå 20-30 kg på ryggen og dykkerstøvler på beina. Trengs litt tenking for å få det til, men egentlig forbausende enkelt når man først setter i gang. Slag i slag med "Oj, dette virker jo!" er inspirerende.

 

 

@atari Myggmiddel har du med med mindre ruta går kun i stein over toppene. Store lokale variasjoner fra dag til dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laufbursche har nye sekker på gang, og regner derfor med at Huckepackchen har gått ut. Sekken som erstatter denne blir vel Packraum på 38L og 320g. Du kan lese mer her.

 

http://hikinginfinland.com/2014/02/new-gear-from-the-cottages-2014.html

Ser ut som den kan fremdeles spesialbestilles: http://www.laufbursche-gear.de/products/custom-made/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laufbursche har nye sekker på gang, og regner derfor med at Huckepackchen har gått ut. Sekken som erstatter denne blir vel Packraum på 38L og 320g. Du kan lese mer her.

http://hikinginfinland.com/2014/02/new-gear-from-the-cottages-2014.html

Sendte dem e-mail og fikk dette svaret

"yes, we've discontinued the production of the huckePÄCKchen,

but this pack will be replaced through the PACKraum at the

end of this month.

Greetings,

Mateusz"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte faktisk på å kjøpe en slik til å bruke til dagstursekk når jeg er på tur. Kan fint bruke den som kombinert dagstursekk og drybag. Men da den som er litt større og med netting utenpå. Veier bare 90 gram. Men må nok ned i under 5 kg for at denne skal være behagelig å bære.

 

http://cdon.no/outdoor/sea_to_summit_22l_ultra-sil_dry_day_pack_black-20789604

 

 

Nu har jag köpt en sådan där. Jag sydde på en midjerem också, eftersom jag av erfarenhet vet att det är bra att ha vid cykling och skidåkning och sådant.

Den väger då 115 gram med midjeremmen på.

Den levereras nedstoppad i ett fodral. Du kan helt glömma att ned säcken igen i samma fodral när du väl en gång fått ut den. Fodralet kan eventuellt användas till annat.

Jag provade att stoppa i en uppblåsbar sitt-dyna jag köpt på XXL för att få som stöd för ryggen. Väger nästan inget och något att sitta på när du dricker kaffe skall du ju ändå ha med. Säcken duger inte till det, den är för tunn.

Kvalitet på duk och sömmar är helt klart bra. Priset känns dock högt med tanke på att det kanske kostar 10-15kr att trockla ihop en sådan här i Kina eller Bangladesh.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@atari Ser at du bruker Thermarest Neoair Xlite Small, altså 120cm varianten. Går ut ifra at du bruker skumunderlaget på 173g under bena og kanskje også som ramme i sekken?

Jeg har en stund hatt veldig lyst til å prøve kombinasjonen kort oppblåsbart sammen med skumunderlag, kan du si noe om hvordan dette fungerer for deg? har lest at mange synes overgangen på på 6cm mellom overkropp og ben blir ubehagelig mens andre igjen mener det fungerer veldig fint

Kjøpte i vinter en Thermarest prolite XS som jeg ikke har fått prøvd ut enda, men er redd den kan bli for tynn med sine 2,5cm. Har ikke tenkt å ofre noe på komforten her, men om det fungerer like bra som mitt nåværende liggeunderlag så kan jeg spare en del vekt så da er det jo værdt et forsøk

Beklager sent svar! Så ikke at du hadde spørsmål til meg før nå. Ja bruker skumunderlaget under det andre om natta. Sekken jeg bruker nå, ULA Ohm 2.0 trenger ikke stives opp.

Jeg har brukt Xlite small på to turer a to overnattinger hittil og skal innrømme at jeg ikke ligger godt. Det er ikke overgangen mellom overkropp og ben som er problemet, det er heller at det er lite og smalt. Kommer heretter bare til å bruke det på turer hvor jeg skal sette pers i lettpakking. Ellers bruker jeg den gamle Neoair.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Xlite small smalere en de andre Xlite underlagene da?

Du sier du har skumunderlaget under det oppblåsbare? hva har du da under bena? sekken?

Husker ikke om det er smalere enn de andre. Skumunderlaget er full lengde så det er under bena også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags skumunderlag bruker du?

Grunnen til at jeg er så nysgjerrig er at jeg ønsker å finne ut om det er en god og lett kombinasjon skumunderlag(som jeg også bruker til å stive opp sekken) og et kort oppblåsbart (for komfort)

Å kun bruke skumunderlag er helt uaktuelt for min del, men jeg føler ikke at jeg trenger ekstra mykt underlag andre steder en overkroppen.

 

Med en kombinasjon oppblåsbart og skumunderlag vil jeg ha et backupunderlag om det oppblåsbare ryker + at skumunderlaget fungerer som ramme i sekken, sitteunderlag og selvfølgelig en lav vekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags skumunderlag bruker du?

Grunnen til at jeg er så nysgjerrig er at jeg ønsker å finne ut om det er en god og lett kombinasjon skumunderlag(som jeg også bruker til å stive opp sekken) og et kort oppblåsbart (for komfort)

Å kun bruke skumunderlag er helt uaktuelt for min del, men jeg føler ikke at jeg trenger ekstra mykt underlag andre steder en overkroppen.

Med en kombinasjon oppblåsbart og skumunderlag vil jeg ha et backupunderlag om det oppblåsbare ryker + at skumunderlaget fungerer som ramme i sekken, sitteunderlag og selvfølgelig en lav vekt

Jeg bruker enten et fra Jula eller XXL. Begge er av den tynne billige sorten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Mottok min Oookstar forrige lørdag (10 måneder etter bestilling), rakk så vidt å se på før jeg suste ned til Italia. Nå er jeg tilbake og har fått klådd litt på den, sjekket sømmer og slikt og den ser helt super ut! Vekta ble estimert* før kjøpt til 340 gram. Nettopp veid til 348 gram. Kan ikke klage på det synes jeg.

 

Gleder meg å ta med Oookstar'en ut, både i hagen for test av oppsett og en tur på fjellet for å virkelig teste Trailstar/Oookstar kombinasjonen. Hvis jeg er så fornøyd som jeg tror jeg kommer til å være så går jeg nok til innkjøp av en 2Oookstar fra Sean også, under visse betingelser om levering...

 

Det er litt vanskelig å anbefale å kjøpe fra OookWorks da han er veldig treg og har hatt en del problemer med å levere, men arbeidet hans er upåklagelig. Dersom du har penger til over og ønsker førsteklasses produkter så kan det være verdt å prøve å tilby ham en bonus for tidlig levering.

 

 

* Vekt ble estimert da det var en spesialbestilling.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.