Gå til innhold
  • Bli medlem

Rift i goretex


virrma

Anbefalte innlegg

Jeg har klart å få en skikkelig rift i min Norrøna Trollveggen-bukse. Ikke var det et uhell på tur heller, men et lite uhell på parkeringsplassen. Veldig irriterende.

Noen gode tips til hvordan jeg fikser dette? Er de lappene de selger på sportsbutikken gode nok? Leste nettopp på et mammaforum at man hadde dårlig erfaring med disse, men barnedressene er vel gjerne av et annet materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du forventer flere hull i klær, sekk, sovepose, dunjakke, telt etc i tiden fremover, kan jeg anbefale at du kjøper en rull spinnakretape :-)

http://www.maritim.no/spinnakertape-hvit

Du får kjøpt i alle verdens farger på de fleste båtforhandlere for ca 70-80 kr for en rull med 5 meter. Samme bredde som duct-tape, og er nok ganske lik den samme nylon-lappen du får kjøpt på syforetning, men du får mye mer for pengene.

Jeg har brukt noen ruller de siste årene på både klær, telt og kite-reperasjoner. Veldig sterkt og tynt stoff.

Om du runder alle hjørner på lappen du lager med saksen, og gnir lappen godt fast, henger de nesten på uendelig. Jeg pleier også å ta varmt vann på en flaske, og rulle over lappen med flasken, for å få den til å sette seg enda bedre.

Du bør som Rolf nevner, lappe på begge sider for å unngå at laminatene i plagget deler seg, og for en sterkere reperasjon.

Jeg har opplevd at tapen ikke vil feste seg til noen få stoff, men på de fleste tynne stoff henger den svært bra etter at du har jobbet den godt på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi erfaring er at slike lappar forsvinn i vask. Men ein slik lapp, kombinert med litt stormsure for at det skal sitje betre i tillegg til å vera ordentleg tett, eller bare stormsure dersom rifta ikkje er for stor, har forlenge levetida på mange plagg. Det vert ikkje fint, men det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere spinnakker-reparasjoner som har sittet på i årevis gjennom utallige runder i vaskemaskin og hard bruk, uten bruk av ekstra lim. På grovere stoffer (eller ekstremt glatte stoff), vil de ikke henge like bra. Så å kombinere med storm-sure lim vil gi en veldig bra reparasjon der det trengs :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klart å få en skikkelig rift i min Norrøna Trollveggen-bukse. Ikke var det et uhell på tur heller, men et lite uhell på parkeringsplassen. Veldig irriterende.

Noen gode tips til hvordan jeg fikser dette? Er de lappene de selger på sportsbutikken gode nok? Leste nettopp på et mammaforum at man hadde dårlig erfaring med disse, men barnedressene er vel gjerne av et annet materiale.

Her er en tråd med bilder og beskrivelse til hvordan du reparerer dette: http://www.fjellforum.no/topic/25691-reparasjon-av-rifter-i-skallbekledning/

:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd TearAid, og har etter hvert blitt svært overrasket over hvor lenge dette har holdt. Har én turdress som jeg bruker både sommer og vinter, og det er nå 4-5 år siden jeg lappet en 3cm rift. Riften er midt på kneet, så lappen har fått relativt mye juling. Materialet holder seg fleksibelt selv i 20 minus, og det er ingen antydninger til at limet er på tur til å løsne i kantene. Dressen har 8-10 runder i vaskemaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.